[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 12-1397 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 5-16 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت توجه به جنبه‌های فطری در آموزش صنایع‌دستی معاصر
مهدی دوازده امامی1، سعید بینای مطلق2، قباد کیان مهر*3
1- استادیار، دکترای پژوهش هنر، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان.
2- دانشیار، دکترای فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان.
3- دانشیار، دکترای پژوهش هنر، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسندۀ مسئول).
چکیده:   (799 مشاهده)

پیدایش رشته صنایع‌دستی در دانشگاه‌های کشور نقطۀ عطف آموزش هنرهای صناعی به شیوۀ علمی و زیر نظارت متخصصان این عرصه بوده که موجب گردیده است طیف مطلعی از هنرمندان و صاحب‌نظران به عالم هنر اضافه شوند. این امر با توجه به موضوعاتی هم‌چون فضای کارگاهی و تجهیزات، در کنار استادکاران سنتی و اساتید دانشگاهی صورت گرفته اما در این بین هنوز هم افرادی وجود دارند که شیوه‌های تاریخی استاد و شاگردی را سرلوحه یادگیری قرار داده و عمری را به شاگردی نزد اوستادی سپری می‌کنند. اما در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد تقابل فرهنگ ایرانی اسلامی با نافرهنگ وارداتی و همچنین تقابل شیوه‌های سنتی با روش‌های مدرن تولید، چالش‌هایی را در آموزش و تولید صنایع‌دستی به‌وجود آورده است. اینجاست که تخصص صرف، کفایت نمی‌کند و اهمیت لزوم تعهد و اخلاق‌گرایی هنرمند قوت می‌گیرد. اما دستیابی به این مهم، بدون‌ توجه به ملزومات بنیادی در درک ماهیت و روش عملکرد صنایع‌دستی ناممکن به نظر می‌رسد. در این پژوهش، هدف بر آن بود تا ضمن معرفی و توضیح برخی از این ملزومات، ارتباط بین این مفاهیم و صنایع‌دستی مورد ارزیابی قرار گیرند تا لزوم جهت‌گیری آموزشی در این راستا، مشخص گردد. لذا این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش بوده است: جدا از آموزش مباحث فنی و هنری، چه مواردی باید به دانشجویان رشته صنایع‌دستی آموزش داده شود تا آثار تولید شده در این شاخه از غنا و اصالت فرهنگی و دینی برخوردار گردند؟
به نظر می‌رسد که آشنا نمودن دانشجویان با بحث فطرت و کمال و جایگاه آن در هنر (حتی به صورت اجمالی) می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر درک صحیح دانشجویان از نحوۀ عملکرد آثار صنایع‌دستی در برقراری ارتباط با مخاطب خود داشته باشد. لذا در این پژوهش کیفی، از روش توصیفی- تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به شیوۀکتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده و جامعۀ آماری آن، غیر احتمالی و بر مبنای عینیت هماهنگی با اهداف و فرضیه‌های پژوهش انتخاب شده است. نتایج حاصل از پژوهش، مشخص کرد که آشنایی دانشجویان با مبحث فطرت و کمال و کاربرد آن در هنر، می‌تواند تاثیرات مثبت و عمیقی بر صورت آثار تولید شده در حیطۀ صنایع‌دستی بگذارد. 

واژه‌های کلیدی: آموزش صنایع‌دستی، سنت‌گرایی، کاربرد فطرت، کمال و زیبایی، معنویت در هنر.
متن کامل [PDF 403 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/26 | پذیرش: 1398/8/15 | انتشار: 1398/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davazdahemami M, Binaye Motlagh S, Kiyanmehr Q. The Necessity of Considering Innate Aspects in Contemporary Handicrafts Education. Journal of Iranian Handicrafts. 2019; 2 (1) :5-16
URL: http://hsi.kashanu.ac.ir/article-1-28-fa.html

دوازده امامی مهدی، بینای مطلق سعید، کیان مهر قباد. ضرورت توجه به جنبه‌های فطری در آموزش صنایع‌دستی معاصر. نشریه هنرهای صناعی ایران. 1397; 2 (1) :5-16

URL: http://hsi.kashanu.ac.ir/article-1-28-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه هنرهای صناعی ایران Journal of Iranian Handicrafts
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227