[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 95-111 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل معنای قالیچۀ تصویری بختیاری با روش آیکونولوژی پانوفسکی
افسانه قانی1، فاطمه مهرابی2
1- استادیار دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسندۀ مسئول).
2- کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشگاه الزهرا.
چکیده:   (715 مشاهده)
خوانش آثار بصری هنری، به‌خصوص وقتی اطلاعاتی دربارۀ معنای پنهان آن‌ها موجود نیست، مسئله‌ای است که باید به طریقی نظام‌مند و روش‌مند در جست‌وجوی حل آن برآمد. گذر از تصویر به معنا، فرایندی است که همواره و به طور ناخودآگاه در ذهن همۀ مخاطبان آثار هنری با شیوه‌های کم‌و بیش متفاوت صورت می‌گیرد. تعیین نظام‌مند چنین گذری در زمینۀ خوانش نقادانۀ آثار هنری، به‌صورت روش‌های نقد هنری متفاوت خواهد بود. در این پژوهش با کاربست آن روی تصویر یک تخته قالیچۀ بختیاری از منطقۀ هینه‌گان، که از جمله قالیچه‌های تصویری برجستۀ ایران است و اطلاعاتی از معنای آن موجود نبود، قابلیتش در رسیدن از تصویر محض به معنا را نشان داد. قالیچه‌ای که در این پژوهش بررسی شد، دربردارندۀ تصاویری بود که اولا در میان قالیچه‌های عشایری همتایی از آن مشاهده نشد و در مرتبۀ بعدی، نقوش آن دلالت بر مذهبی بودن مضمون آن داشت، اما ماوقع تصویرشده در قالیچه با هیچ‌یک از روایات مذهبی هم‌خوان نبود. پس از مطالعۀ این قالیچه به روش توصیفی تحلیلی و با شیوۀ پانوفسکی، مشخص شد که سه گروه نقش‌مایه‌هایی که در نگاه اول هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، با استفاده از روش پانوفسکی و بهره‌گیری از کوچکترین جزئیات بصریشان می‌توانند شبکه‌ای از معانی پنهان متصل به هم را به وجود بیاورند که نشان‌دهندۀ آن است که هنرمند طراح یا بافندۀ این قالیچه، به‌صورت ناخودآگاه و با قرار دادن دو بخش خاص از زندگی پیامبر (ص) که از نظر او اهمیت ویژه‌ای داشته، از نیاز بنیادین انسان برای رسیدن به تکامل از طریق صعود و نزول مداوم سخن به میان آورده است.
واژه‌های کلیدی: معراج، آیکونولوژی، آیکونوگرافی، پانوفسکی، لایه‌های معنایی، قالیچۀ تصویری بختیاری.
متن کامل [PDF 2988 kb]   (332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghani A, Mehrabi F. An Iconological Study of the Bakhtiari Pictorial Carpet by Panofsky’s Methodology. Journal of Iranian Handicrafts. 2018; 1 (2) :95-111
URL: http://hsi.kashanu.ac.ir/article-1-79-fa.html

قانی افسانه، مهرابی فاطمه. تحلیل معنای قالیچۀ تصویری بختیاری با روش آیکونولوژی پانوفسکی. نشریه هنرهای صناعی ایران . 1397; 1 (2) :95-111

URL: http://hsi.kashanu.ac.ir/article-1-79-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه هنرهای صناعی ایران Journal of Iranian Handicrafts
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4006