- آذرپی، گیتی. 1397. «حماسه تصویری در هنر خاورزمین.» در مجموعه مقالات نقاشی سغدی. ترجمۀ محمد محمدی، 95-226. تهران: انتشارات سوره مهر.
- آموزگار، ژاله. 1379. «ایزدانی که با سال نو به زمین بازمیگردند.» در مجموعه مقالات نخستین همایش نوروز، 93-105. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
- اوستا، کهنترین سرودهای ایرانیان. 1382. گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چاپ نهم. تهران: مروارید.
- آیدنلو، سجاد. 1379. «حاشیهای بر سیاوشان.» ماهنامۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه. ش. 32: 48-50.
- ---. 1386. «بنمایه روییدن گیاه از خون انسان.» در نارسیده ترنج: بیست مقاله و نقد درباره شاهنامه و ادب حماسى. اصفهان: مانا.
-
آیینهوند، صادق، و حسن نصرالله. 1385. «پژوهشی تطبیقی در اسطورههای باروری و رویش سیاوش و آدونیس.»
فصلنامۀ علمی مجله علوم انسانی. 13 (2): 1-8.
- بلنیتسکی، آلکساندر ماکوویچ. 1390. هنر تاریخی پنجکنت، نقاشی و پیکرتراشی. ترجمۀ عباس علی عزتی. تهران: فرهنگستان هنر.
- بلنیتسکی، آلکساندر ماکوویچ، و بوریس ایلیچ مارشاک. 1397. «نقاشیهای سغدی.» در مجموعه مقالات نقاشی سغدی، ترجمۀ محمد محمدی، 31-94. تهران: انتشارات سوره مهر.
- بهار، مهرداد. 1373. جستاری چند در فرهنگ ایران. تهران: فکر روز.
- بیرونی، ابوریحان. 1355 قمری. کتاب الجماهر فی معرفه الجواهر. حیدرآباد دکن.
- ---. 1386. آثار الباقیه، ترجمۀ اکبر داناسرشت. تهران: امیرکبیر.
- حصوری، علی. 1378. سیاوشان. تهران: چشمه.
- خالقی مطلق، جلال. 1372. «شاهنامه و موضوع نخستین انسان.» در گل رنجهای کهن (برگزیده مقالات). به کوشش علی دهباشی، 99-104. تهران: مرکز.
- راسنوولسکا، آنا. 1382. چند چهره کلیدی در اساطیر گاهشماری ایرانی. ترجمۀ ژاله متحدین. تهران: نشر ورجاوند.
- رویانی، وحید، و منصور حاتمینژاد. 1394. «سیاوش و اسطوره بازگشت جاودانه.» فصلنامه علمی ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. ش. 40: 239-261.
- شکیبی ممتاز، نسرین. 1389. «جایگاه سیاوش در اساطیر.» فصلنامۀ علمی متن شناسی ادب فارسی. ش. 5: 101-116.
- صفا، ذبیحالله. 1333. حماسهسرایی در ایران. تهران: پیروز.
- فرامکین، گرگوار. 1372. باستانشناسی در آسیای مرکزی. ترجمۀ صادق ملک شهمیرزادی. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
- فردوسی، ابوالقاسم. 1369. شاهنامه. دفتر دوم. تصحیح جلال خالقی مطلق. زیر نظر احسان یارشاطر. کالیفرنیا: Bibliotheca Persica.
- قائمی، فرزاد. 1392. «از ریپهوین تا سیاوش )تحلیل اسطورهشناختی ساختار آیینی داستان سیاوش بر مبنای الگوی هبوط ایزد رپیهوین و آیینهای سالانه مرگ و تولد دوباره در فرهنگ ایران).» فصلنامۀ علمی جستارهای نوین ادبی (جستارهای ادبی). ش. 183: 62-86.
----. ۱۳۹۳. «نقد و تحلیل ساختار آیینی اسطوره سیاوش (مقایسه سیاوش- سیاوشان با تراژدی- دیونیسیا برمبنای نظریه اسطوره و آیین.)». فصلنامۀ علمی نقد ادبی. ش. ۲۵: ۱۵۳-۱۸۴.
- کاشغری، محمود بن حسین. 1384. دیوان لغات الترک. ترجمۀ حسین محمدزاده صدیق. تبریز: اختر.
- کرباسیان، ملیحه. 1389. «سیاوش بر اورنگ هفتاورنگ.» ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت. 5 (7): 36-41.
- کریستنسن، آرتور. 1364. نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان. ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار و احمد تفضلی، ج. 1. تهران: نشرنو.
- کنعانی، ابراهیم. ۱۳۹۲. «بررسی الگوی پریگونگی و نخستین انسان در شخصیت سیاوش.» در مجموعه مقالات همایش شاهنامه و پژوهشهای آیینی، 217-248. به کوشش فرزاد قائمی. دانشگاه فردوسی مشهد.
- مختاریان، بهار. 1387. «خاستگاه اسطورهای نام سیاوش.» فصلنامه نامه انجمن، ش. 29: 141-152.
- مزداپور، کتایون. 1378. داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید گلشاه و متنهای دیگر. تهران: آگاه.
- مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین. 1374. مروج الذهب و معادن الجوهر، ج. 1. ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. تهران: علمی و فرهنگی.
- مسکوب، شاهرخ. 1386. سوگ سیاوش. چاپ پنجم. تهران: خوارزمی.
- نرشخی، ابوبکر محمد بن جعفر. 1351. تاریخ بخارا. ترجمۀ ابونصر احمد بن محمد بن نصر قباوی. تلخیص محمد بن زفر بن عمر. تصحیح مدرس رضوی. تهران: کتابفروشی سنایی.
- همیلتون، ادیت. 1376. سیری در اساطیر یونان و روم. ترجمۀ عبدالحسین شریفیان. تهران: اساطیر.
- Antonini, Silvi. 2003. Da Alessandro Magno all’Islam. La pittura dell’Asia Centrale. Roma: Jouvence.
- Azarpay, Guitty. 1976. "Nana, the Sumero-Akkadian goddess of Transoxiana." JAOS. 96 (4): 536–542.
- Bartholomea, Christian. 1961. Das Altiranisches Wörterbuch. Berlin.
- Belenitskii, Aleksandr M. 1954. "Voprosy ideologii i kul’tov Sogda po materialam pandzhikentskikh khramov [Questions about the ideology and cults of Sogdiana raised by the materials from the Panjikent temples]." In، Zhivopis’ drevnego Piandzhikenta, 25-82. Moskva:، Izd-vo. Akademii nauk SSSR.
- --- . 1959. "Novye Pamiatniki Iskusstva Drevnego Piandzhikenta [New Artistic Monuments of ancient Panjikent]." In Skul'ptura i zhivopis' drevnego Piandzhikenta, ed. A.M. Belenitskii, B.B. Piotrovskii, 2-86. Moskva:، Izd. Akademii Nauk SSSR.
- Belenitskii, Aleksandr M., Boris I. Marshak, and V. I. Raspopova. 1984. Raskopki gorodichsha drevnego Pendzhikenta. v 1978 g. ART 18: 223-263.
- ---. 1986. Raskopki gorodichsha drevnego Pendzhikenta. v 1979 g. ART 19: 293-334.
- Blair, Sheila. S. 2014. Text and Image in Medieval Persian Art. Edinburgh University Press.
- Burkert, Walter. 1985. Greek Religion. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
- Carter, Martha L. 1974. "Royal Festal Themes in Sasanian Silverwork and Their Central Asian Parallels." Hommage Universel, Volume 1, 171–202. Acta Iranica, Leiden, Téhéran, Liège، Brill.
- Compareti, Matteo. 2011. "The Painted Vase of Merv in the Context of Central Asian Pre-Islamic Funerary tradition." The Silk Road. no. 9: 26-41.
- Dyakonov, M. M. 1951. Obraz Siyavusha v Sredneaziatskoi Mifologii, Kratkie Soobshcheniya. In-ta, Istorii Materialnoi Kultury, Vol. 10. Moscow: Leningrad.
- --- .1954. "Rospisi Piandzhikenta i zhivopis’ Srednei Azii." In Zhivopis’ drevnego Piandzhikenta, 83–158. ed. A. iu. iakubovskii and M. M. Dyakonov. Moscow.
- Dyakonova, N.V., and O.I. Smirnova. 1960. K vosprosu ob istolkovanii pendzhikentskoi rospisi, Issledovaniia po istorii kul’tury ncirodov Vostoka , Sbornik v chest akademika I.A. Orbeli , Akademiia Nauk SSSR, Otdelenie istoricheskikh nauk, 167-184. Moskva: Leningrad.
- ---. 1967. K voprosu o kul’te Nany/ Anakhity v Sogde On the cult of Nana / Anahita in Sogdia), Sovetskaya Arkheologiya 1: 74-83.
- Filanovic M. I. 1989. Istoriko-kul’turnye arheologičeskie tablicy po gorodišču Gjaur-kala v starom Merve, Drevnij Merv (Trudy JuTAKE, xix), Ašhabad : 62-121.
-
Frazer, Sir James George. 1961.
Adonis, Attis, Osiris، Studies in the History of Oriental Religion. New York: University Books.
- Gafurov, B.G. 1972. Drevneyshaya, drevnyaya i srednevekovaya istoriya. ed. by B. A. Litvinsky. Moscow.
- Ghose, M. 2005. "A rare image of the goddess Nana from Afghanistan." In Afghanistan. Ancien carrefour entre l’Est et l’Ouest. 259–270. o. Bopearachchi, and M.-F. Boussac,(eds.), Actes du Colloque international organisé par Ch. Landes et O.Bopearachchi au Musée archéologique Henri-PradesLattes du 5 au 7 mai 2003, Bruxelles.
- ---. 2006. "Nana the ‘original’ goddess on the lion." Journal of Inner Asia Art and Archaeology. no.1: 97–112.
- Grenet, Frantz, and Boris I. Marshak. 1998. "Le mythe de Nana dans l’art de la Sogdiane." Arts Asiatiques. no. 53: 5–18.
- Grenet, Frantz, and Samara Azarnouche. 2007. "Where Are the Sogdian Magi?." 21 Bulletin of the Asia Institute. Vol. 21:159-177.
- Kidd, Fiona Jane. 2004. "The Samarkand Region of Sogdiana، Figurines, Costume and Identity 2nd - 1st Century BCE – 8th Century CE." A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Department of Near Eastern Archaeology University of Sydney.
- Kliashtornyi, S.G. 1964. Drevnetiurkskie runicheskie pamiatniki kak istochnik po istorii Srednei Azii. Moscow.
- Korogly, Kh. G. 1983. Vzaimosviazieposa narodov Srednei Azii, Irana i Azerbaidzhana. Moscow.
- Košelenko G. A. 1966. "Unikal’naja vaza iz Merva." Vestnik drevnej istorii. no.1: 92-105.
- Lukonin, Vladimir G. 1977. Iskusstvo drevnego Irana [The Art of Ancient Iran]. Moskva: Iskusstvo.
- Manassero, Nicolò. 2003. "Il vaso dipinto di Merv." Parthica. no. 5: 131–152.
- Marshak, Boris I. 2002a. Legends, Tales, and Fables in the Art of Sogdiana. with an Appendix by Vladimir A. Livshits, Biennial Ehsan Yarshater lecture series. New York: Bibliotheca Persica Press.
- Marshak, Boris I. 2002b. "Pre-Islamic Painting of the Iranian Peoples and Its Sources in Sculpture and the Decorative Arts
." In Peerless Images: Persian Painting and Its Sources,7-19.
Eleanor Sims. New Haven: Yale University Press.
- Minardi, Michele. 2013. "A four-armed goddess from Ancient Chorasmia history, iconography and style of an Ancient Chorasmian icon". Iran. no.51: 111-143.
- Mode, Markus. 2009. "Sogdiana. VI. Sogdian Art." In Encyclopaedia Iranica, ed. E. Yarshater, online version: www.iranica.com.
- P’iankov, I.V. 2001. "Drevneishie gosudarstvennye obrazovaniia Srednei Azii (Opyt istoricheskoi rekonstruktsii)." In Drevnie tstvilizatsii Evrazii, Istoriia i kul’tura, 334-348. ed A. Sedov. Moscow.
- Potts, D.T. 2001. "Nana in Bactria." Silk Road Art and Archaeology. no. 7: 23–35.
- Rapoport, U.A. 1971. Iz Istorii Religii Drevnego Khorezma (Ossuarii). Moskva.
- Rose, J. 2010. Zoroastrianism. An Introduction. New York: I.B. Taurus.
- Staviskiy, B. Y. 1974. Iskusstvo Sredney Azii. Moskva: Iskusstvo.
- Tanabe, Katsumi. 1980. "Unique Sasanian Silver Plate with Bahram Gur’s Ostrich-Hunting Scene and with Gold Inlay." Bulletin of the Ancient Orient Museum. no. 2, Tokyo: 45-68.
- ---. 1995. "Nana on Lion." Orient. no. (30–31): 309–334.
- Tolstov, Sergei Pavlovich 1948a. Drevnik Khorezm، Opyt istoriko-aikheologicheskogo is sledovaniia. Moscow.
- ---. 1948b. Po Sledom Drevnekhorezmiiskoi Tsivilatsii. Moskva: Akadamic Nauk.
- Tolstov, Sergei Pavlovich, and V. A. Livshitz. 1964. Decipherment and Interpretation of the Khwarezmian Inscriptions from Tok Kala. Acta Antiqua Academiae Scientiarum Hungaricae, XX. 1-2. Budapest.
- Tolstov, Sergei Pavlovich, and B. I. Vainberg. 1967. Koi-Krylgan-Kala, pamiatnik kul'tury drevnego Khorezma IV v. do n.e.-IV v. n.e. Moskova.
- Yakubovskiy, A.YU. 1950. Zhivopis' drevnego Pendzhikenta po materialam Tadzhiksko-sogdiyskoy ekspeditsii 1948-1949 gg. IAN OIF, VII, 5.
- ---. 1951. Drevnii Piandzhikcnt, po sledam drevnikh kul’tur. Moskva.
- Zeimal, E. V. 1994. "The circulation of coins in Central Asia during the early Medieval period (Fifth to eighth centuries A.D.)." Bulletin of the Asia Institute. New series vol. 8: 245-267.
- http://www.hermitagemuseum.org