The interpretive study of Iranian traditional art, especially Persian carpets, is one of the most important methods of face and body analyses. In this way, the researchers can achieve the intentions of the artists who have designed and created a piece of art, including those of carpets, tiles, gildings, and so on. In this paper, the key role and place of medallions and head-medallions in Persian carpets, the way they create arabesque traceries and khatai patterns, and their relation with the eternal truth of Muhammadyah, as one of the most important pillars of Shiite thought--namely the genetic guardianship of imams-- are to be considered. This research has deployed a descriptive-analytic method, and library study to collect data along with the observation of Safavid's carpets. Afterwards, it has investigated genuine mystical layers of Iranian urban carpets and Shiite beliefs of the designers of the Safavid era. The findings will lead to the formation of innovative designs in the field of current Iranian carpet designing. In addition, it will change the attitude that the designs in Persian carpet are lacking in meaning and purpose.
الیاده، میرچا. 1393. نمادپردازی و امر قدسی و هنرها. ترجمۀ مانی صالحی علامه. تهران: نیلوفر.
براری میانائی، مجید، حسین ستار، و حسن عزیزی. ۱۳۹۹. «بررسی فتوتنامهنویسی در میان طراحان فرش عصر صفوی». رجشمار ۱ (۲): 23ـ38.
بورکهارت، تیتوس. 139۴. کیمیا (علم جهان، علم جان). ترجمۀ گلناز رعدی آذرخشی و پروین فرامرزی. چ۴. تهران: حکمت.
پازوکی، شهرام. 139۴. حکمت هنر و زیبایی در اسلام. چ۴. تهران: فرهنگستان هنر.
پوپ، آرتور اپهام. 139۴. شاهکارهای هنر ایران. ترجمۀ پرویز ناتل خانلری. چ۶. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پورنامداریان، تقی. 1391. رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
چیتیک، ویلیام. 139۵. عشق الهی. ترجمۀ انشاالله رحمتی و حسین کیانی. تهران: سوفیا.
حافظ، شمسالدین محمد. 1377. دیوان حافظ شیراز. تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: نغمه.
حشمتی رضوی، فضلالله. ۱۳۸۹. «بهشت موعود در فرش ایران» در مجموعه مقالاتاز فرش تا عرش. تهران: امیرکبیر: ۴7ـ۵۴.
ـــــــــ . 1392. تاریخ فرش (سیر تحول و تطور فرشبافی ایران). چ۳. تهران: سمت.
خزایی، محمد. ۱۳۹۴. «تجسم نمادین تفکر شیعی در هنرهای کاربردی ایران» در مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و تمدن شیعی (پرتو حسن). پدیدآورنده عبدالمجید شریفزاده. تهران: سورۀ مهر: 27۴ـ291.
خوشنظر، سید رحیم، و محمدعلی رجبی. ۱۳۸۸. «نظریههای نور در نگارههای ایرانی». نشریۀ کتاب ماه هنر، ش. 129: 32ـ۴۵.
راوندی، مرتضی. 13۵7. تاریخ اجتماعی ایران. چ۳. تهران: امیرکبیر.
رضایی، حمید، محمد رضایی، و منیره مسیّبی. ۱۳۹۵. «بررسی تشبیه در روح الارواح شهابالدین احمد سمعانی با تأکید بر عنصر مشبهبه». نشریۀ مطالعات زبانی و بلاغی ۷ (۱۳):77ـ98.
زمانپور، مجید. 1380. لطایف عرفانی (برگرفته از آثار امام خمینی). تهران: پازینه.
ستاری، جلال. 1392. مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. چ۵. تهران: نشر مرکز.
سجادی، جعفر. 1383. فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ۷. تهران: طهوری.
شایستهفر، مهناز، و طیبه صباغپور. ۱۳۸۸. «انعکاس جلوههای بهشت در قالیهای قاجار بر اساس منابع اسلامی با تأکید بر نمونههایی از موزۀ فرش ایران». نشریه کتاب ماه هنر. ش، 13۶: ۴0ـ۵1.
کاشانی، عبدالرزاق. 139۶. اصطلاحات الصوفیه (فرهنگ اصطلاحات عرفان و تصوف). ترجمۀ محمد خواجوی. چ۵. تهران: مولی.
کربن، هانری. 1390. واقعنگاری رنگها و علم المیزان. ترجمۀ انشاالله رحمتی. تهران: سوفیا.
ــــــــــ . 139۴. چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی. ترجمۀ انشاالله رحمتی. تهران: سوفیا.
کیانمهر، قباد، و بهاره تقوینژاد. ۱۳۹۴. «تأثیر باورهای صفویه بر مفاهیم نقوش هندسی کاشیکاریهای این دوره». مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و تمدن شیعی (پرتو حسن). بهکوشش عبدالمجید شریفزاده. تهران: سورۀ مهر: 30۵ـ3۴1.
ملول، غلامعلی. 138۴. بهارستان (دریچهای به قالی ایران). تهران: زرین و سیمین.
موسوی لَر، اشرفالسادات، و اعظم رسولی. 139۵. ساختار درونمتنیِ طرح و نقش فرش دستباف ایران. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا (مرکب سفید).
موسوی لَر، اشرفالسادات، زهرا مسعودی امین، و الهه مروج. ۱۳۹۶. «تبیین جایگاه نقش ترنج در هنر اسلامی با تکیه بر قالی، جلد قرآن و جلد شاهنامههای دورۀ صفوی». جلوۀ هنر ۹ (2): 107ـ118.
موسویِ لَر، اشرفالسادات، و محمدرضا پورجعفر. ۱۳۸۱. «بررسی ویژگیهای دَوَرانی و مارپیچ، اسلیمی، نماد تقدس، وحدت و زیبایی». فصلنامه علمیپژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا ۱۲ (۴3): 1۶۴ـ207.
مجلسی، محمدباقر. 1۴03ق. بحارالانوار الجامعة لِدُرر الاخبار الائمة الاطهار. بیروت: مؤسسة الوفا.
منشی قمی، قاضی میراحمد. 1383. گلستان هنر. تصحیح احمد سهیلی خوانساری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین.1382. کشف الاسرار و عُدة الابرار. به سعی و اهتمام علیاصغر حکمت. چ۷. تهران: امیرکبیر.
میرزاامینی، سید مهدی، و سید جلالالدین بصام. ۱۳۹۰. «بررسی نقش نمادین ترنج در فرش ایران». فصلنامه علمیپژوهشی گلجام، ش. 18: 19ـ30.
BarariMiyanaee, M., & Sattar, H. (2022). The Association of Medallion and Head-Medallion of Iranian Carpet with the Truth of Muhammadiyah (in Carpets of the Safavid era). Journal of Iranian Handicrafts Studies, 5(1), 139-154. doi: 10.22052/hsi.2022.246002.1001
MLA
Majid BarariMiyanaee; Hosein Sattar. "The Association of Medallion and Head-Medallion of Iranian Carpet with the Truth of Muhammadiyah (in Carpets of the Safavid era)", Journal of Iranian Handicrafts Studies, 5, 1, 2022, 139-154. doi: 10.22052/hsi.2022.246002.1001
HARVARD
BarariMiyanaee, M., Sattar, H. (2022). 'The Association of Medallion and Head-Medallion of Iranian Carpet with the Truth of Muhammadiyah (in Carpets of the Safavid era)', Journal of Iranian Handicrafts Studies, 5(1), pp. 139-154. doi: 10.22052/hsi.2022.246002.1001
VANCOUVER
BarariMiyanaee, M., Sattar, H. The Association of Medallion and Head-Medallion of Iranian Carpet with the Truth of Muhammadiyah (in Carpets of the Safavid era). Journal of Iranian Handicrafts Studies, 2022; 5(1): 139-154. doi: 10.22052/hsi.2022.246002.1001