A Comparative Study on the Effect of Alkaline-Boron and Lead-Boron Bases on the Dyeing Obtained from Reduction of Selected Dye Metal Compounds by Reduction Method Inside Saggar Box (Especially for Artists)

Authors

Abstract

The world pottery history is replete with different shapes and designs as well as various technical ways of firing and decorating. The purpose of this study is to evaluate the effect of this reducing firing on different color oxides in two alkaline-boron and lead-boron glaze bases. The question raised in this study is that what effects do the different bases of lead-boron and alkali-boron glaze have on the type of color obtained from the selected color oxides, including copper, iron, antimony, tin, zinc and their composition? This study is practical in purpose and experimental in the method. Data collection has been done through library sources and documentary and in the main sections of the research by experimentation and observation and qualitative analysis. Here, tested samples of the same composition (Chinese ceramic) were examined adjacent to the same fuel (Saw dust) at 650° C. The results demonstrate the effect of the base enamel type on the level of reduction and type of obtained color. At the lead-boron base, we see that almost all the samples reduce uniformly forming metallic compounds on the surface of darker and more mature glaze and staining, while there is a difference in the amount of surface polishing due to the additives. Results in an alkaline-boron base appeared as wavy colors effects and brighter colors. The results also show that the presence of lead in the lead-boron glaze is a contributing factor to faster reduction of metals on the glaze surface, while raising the furnace temperature and adding fuel help further reducing the alkali-boron glaze surface. In general, the type of color, transparency and uniformity of the glaze can be affected by the type of base glaze and the type of dyes.

Keywords


 
پترسون، سوزان. 1388. کار با گل. ترجمۀ محمد جوادی. تهران: سفیر اردهال.
جلیلی، رسول. 1392. «طراحی و ساخت سفال‌های معاصر با الهام از نقوش سفالینه‌های قرون سوم و چهارم هجری قمری نیشابور.» پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
رادز، دانیل. 1369. کوره های پخت سرامیک. ترجمۀ شعبانعلی تشکری.  تهران: مرکز آموزش و تحقیقات سرامیک شرکت مقره‌سازی ایران.
رنجی، ساناز، و حسین سرپولکی. 1387. «سیر تحول لعاب سلادون.» فصلنامه گلستان هنر. ش. 14: 83-94.
طلایی، حسن. 1381. باستان‌شناسی و هنر ایران در هزاره قبل از میلاد. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی سمت.
قربانی، شعبانعلی، محمد‌تقی آشوری، و حسین سرپولکی. 1391. گل سلولزی. تهران: دانشگاه هنر.
کاظمی، سهیلا، و حسین سرپولکی. 1387. « راکو: هنر، پیشینه، تکنیک.» کتاب ماه هنر. ش. 117: 74-83.
کامبخش‌فرد، سیف‌الله. 1380. سفال و سفالگری ایران: از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر. تهران: ققنوس.
گرجستانی، سعید. 1377. «سیری در ساختار کوره‌های بدوی پخت سفال.» فصلنامه هنرنامه، پیاپی صفر: 76-86.
نایب پاشایی، نسیم، مهیلا بی‌آزار مرکیه، امیرمسعود اعرابی، و حسین سرپولکی. 1388. «بررسی اثر افزودنی ها و شرایط محیطی بر لعاب احیایی مس.» فصلنامه علوم و فناوری رنگ. 3 (3): 199-207.
Dassow, Summi Von. 2009. Low- Firing and Burnishing. New York: American Ceramic Society.
Finch, Joe. 2006. Kiln Construction. London: A & C Black.
https://images.app.goo.gl/3d3RCR6E998i67XZA
https://gotheborg.com/glossary/saggar.shtml