واکاوی مفهوم نقش دایره در تزئینات بناهای ایلخانی

نویسندگان

1 استاد، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان (نویسندۀ مسئول).

2 مربی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنراصفهان، ایران.

چکیده

در آن زمان که مغولان به سرزمین ایران تاختند نظامی متفاوت از باورها و اعتقادات را با خود به همراه آوردند. این باورها در ایران و در همنشینی با مکتب‌های گوناگون مذهبی تغییرات پیوسته‌ای یافتند که منجر به روی آوردن سلاطین مغول به ادیان و مذاهب متفاوت شد. پس از استقرار در ایران و ثبات حکومت، این تغییرات پی‌درپی مذهبی، نشانه‌های خود را در سبک‌های هنری به ویژه معماری و آرایه‌های آن آشکار کرد. سردرهای بلند، گچبری‌های پرکار، کتیبه‌ها و تزئیناتی با نقوش خاص همچون دایره‌های شمسه‌گون در بیشتر آثار معماری این دوره به چشم می‌خورد. وجود نقشمایه دایره با ساختاری متفاوت به ویژه در سردر بنا موجب شد که تمرکز این پژوهش بر دلیل استفاده‌ی مکرر از نقشمایه‌ی دایره با ترکیبی از سایر نقوش تزئینی و کتیبه و جستجوی مفهوم پنهان در آن که تنها در بناهای ایلخانی و به ویژه بقعه‌ها به کار رفته است، قرار گیرد. با توجه به نمادین بودن نقشمایه‌ی دایره در فرهنگ‌ها و باورهای مختلف، همچنین خاستگاه اصلی قوم مغول در آسیای میانه با باورهای شمنی و بودایی و مذاهب گوناگونی که فرمانروایان این سلسله پس از ورود به ایران پیرو آن بودند، بررسی این آرایه به منظور شناسایی مفهوم نمادین آن و ارتباطش با ساختار مذهبی متغیر سلاطین مغول هدف این پژوهش قرار گرفته و با به کارگیری اسناد کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی با رویکردی نشانه‌شناسانه، به روش توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده است. در نهایت ترکیبی چندگانه از معانی که ره‌آورد رشته‌ای از باورهای گوناگون فرهنگی و مذهبی است، حضور پُررنگ نقشمایه‌ی دایره در تزئینات بناهای ایلخانی را روشن می‌سازد.براساس الگوی نشانه‌شناسانه پیرس، معنای نقش دایره بر سردر بناهای ایلخانی، ترکیبی از تفکرات شمنی، بودایی و صوفیانه است که جلوه‌ای از مفهومی الوهی با تداعی آسمان و خورشید و ایجاد مکانی امن به دور از نیروهای شرّ را آشکار می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the concept of circle motif in decorations of Ilkhanid buildings

نویسندگان [English]

  • Qobad Kiyanmehr 1
  • Shabnam Golzar Moshgi 2
1 professor, Department of Handicraft, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Instructor, Department of Handicraft, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

At that time, when the Mongols invaded Iran, they brought with them a different system of beliefs. These beliefs got continuous changes in Iran and in association with various religious schools, which led to the conversion of Mughal sultans to different religions. After settling down in Iran and the stability of the government, this difference manifested itself in artistic styles, especially architecture and its arrays. High facades, elaborative plasterwork,inscriptions and decorations with special motifs such as sun-shaped circles (Shamseh) seen in most of the architectural works of this period. The existence of a circle motif with a different structure, especially in the facades, caused this research to focus on the reason for the repeated use of the circle motif with a combination of other decorative motifs and inscriptions, and to search for the hidden meaning in it, which only found in Ilkhani buildings and especially Tombs. Considering the symbolic role of the circle in different cultures and beliefs, as well as the main origin of the Mongol people in Central Asia with shamanic and Buddhist beliefs and various religions that the rulers of this dynasty followed, after entering Iran. To identify its symbolic meaning and its relationship with the changing religious structure of the Mughal Sultans is the goal of this study. This research has been written using library documents and field observations with a semiotic approach, in a descriptive-analytical method. . According to Peirce's semiotic model, the meaning of the circular motif on the doorway of Ilkhanid buildings is a combination of shamanic, Buddhist, and Sufi thoughts, which reveals a manifestation of a divine concept associated with the sky and the sun and the creation of a safe place away from evil forces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ilkhanid
  • Architecture
  • Decorations
  • circle
  • sign