خوانش نقوش سوزن‌دوزی پوشاک زنان بلوچ از منظرکارکردگرایی مالینوفسکی

نویسندگان

1 دانشجوی گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

سوزن‌دوزی، جلوه‌گاهی از قریحه‌ی هنری، ذوق سلیم و باورهای قومی بانوان بلوچ است. با استناد به دیدگاه کارکردگرایی مالینوفسکی، نهادهای اجتماعی نقشی بنیادین در تامین نیازهای اساسی جامعه ایفا می‌کنند. هر یک از اجزای نظام اجتماعی، کارکردی معین در راستای حفظ و بقای کلیت جامعه دارند. بقای هر نظام اجتماعی، مستلزم سازگاری با سایر نظام‌ها، تداوم حیات در تعامل با آن‌ها و کسب پشتیبانی متقابل است. پژوهش حاضر، با هدف تحلیل نقوش سوزن‌دوزی بلوچ بر اساس چارچوب نظری کارکردگرایی مالینوفسکی، در صدد پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان نقوش موجود در سوزن‌دوزی بلوچ را از این منظر تبیین نمود و سازوکارهای عملکردی آن‌ها چگونه است. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی، تاریخی و گردآوری داده‌های اسنادی انجام شده است. روش نمونه‌گیری هدفمند بوده و ۴۰ نقش برگزیده شدند که از نظر معناشناختی، فراوانی کاربرد، تنوع ساختاری (هندسی، گیاهی، حیوانی، انسانی) و نمایانگر مهم‌ترین رمزگان فرهنگی و زیبایی‌شناختی قوم بلوچ هستند. این انتخاب بر اساس پراکندگی، حضور پایدار در آثار شاخص منطقه، و ظرفیت نمادپردازی و به‌منزله نمونه‌ای نماینده از کل منطقه و تنوع سبک‌های سوزن‌دوزی بلوچ در چارچوب نظری مالینوفسکی انجام گرفت. نوآوری پژوهش در ارائه خوانشی کارکردگرایانه از این نقوش است که برای نخستین‌بار سازوکار پیوند میان نمادها، نیازهای فرهنگی و کارکردهای اجتماعی را در چارچوب نظری مالینوفسکی بازتبیین می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهند سوزن‌دوزی به‌عنوان یک عنصر هویتی، از منظر سه اصل نیاز مالینوفسکی شامل نیاز‌های اولیه، اشتقاقی و انسجام‌دهنده روحی، واجد کارکردگرایی مثبت است. نقوش دارای معانی خاصی و به مثابه کارکرد فرهنگیِ چندلایه در نظام اجتماعی زنان بلوچ تفسیر می‌شوند که به عنوان «خودتنظیمی فرهنگی» عمل می‌کنند، و هویت قومی را تداوم می‌بخشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reading the embroidery patterns of Baluch women's clothing from the perspective of Malinowski's functionalism

نویسندگان [English]

  • zahra khazaie 1
  • maryam mounesi sorkheh 2
1 Textile and Clothing Design Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Textile and Clothing Design Department, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Embroidery, an expression of the artistic genius, refined taste, and ethnic beliefs of Balochi women, holds a significant place. According to Malinowski’s functionalism, social institutions play a fundamental role in meeting the basic needs of society. Every component of the social system has a specific function aimed at maintaining and ensuring the overall survival of the community. The survival of any social system requires adaptation to other systems, continuous existence through interaction with them, and obtaining mutual support. The present research aims to analyze Balochi embroidery motifs based on Malinowski’s functionalist theoretical framework. It seeks to answer the question of how the motifs in Balochi embroidery can be explained from this perspective and what their functional mechanisms are. This study was conducted with a descriptive-analytical and historical approach, collecting documentary data. The sampling method was purposive, and 40 motifs were selected. These motifs, representing the most important cultural and aesthetic codes of the Balochi people, were chosen based on their semantic meaning, frequency of use, structural diversity (geometric, botanical, animal, and human), dispersion, persistent presence in prominent regional works, and their capacity for symbolization, serving as a representative sample of the entire region and the diversity of Balochi embroidery styles within Malinowski’s theoretical framework. The novelty of this research lies in presenting a functionalist reading of these motifs, which, for the first time, re-examines the mechanism linking symbols, cultural needs, and social functions within Malinowski’s theoretical framework. The findings indicate that embroidery, as an identity element, possesses positive functionalism from the perspective of Malinowski’s three principles of needs: primary, derived, and spiritual integrative needs. The motifs carry specific meanings and are interpreted as multi-layered cultural functions within the social system of Balochi women, acting as ‘cultural self-regulation’ and ensuring the continuation of ethnic identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Baluch needlework
  • functionalism
  • pattern
  • Malinowski
  • Social institutions