قرآن کریم. (1381). ترجمهٔ مهدی فولادوند. قم: چاپخانه قرآن کریم.
ابوذری، محمد، تهرانی مقدم، احمد، و شریفزاده، عبدالمجید. (1387). آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی.
الیاده، میرچا. (1375). دینپژوهی. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
-----. (1384). اسطوره بازگشت جاودانه. ترجمۀ بهمن سرکاراتی. تهران: نشر طهوری.
-----. (1385). رساله در تاریخ ادیان. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: انتشارات سروش.
بلک، جرمی، و گرین، آنتونی. (1385). فرهنگنامه خدایان، دیوان و نمادهای بینالنهرین باستان. ترجمۀ پیمان متین. تهران: انتشارات امیرکبیر.
بهار، مهرداد. (1386). از اسطوره تا تاریخ. تهران: نشر چشمه.
پالس، دانیل. (1389). هفت نظریه در باب دین. ترجمۀ محمدعزیز بختیاری. قم: موسسه امام خمینی (ره).
پشوتنیزاده، آزاده. (1399). خوانشی بر کتاب درخت زندگی: سمبل مرکزیت.
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی،
20 (2)، 1-20 doi:
crtls.2020.5254/10.30465/
پوپ، آرتر آپهام، و آکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران: از دوران پیش از تاریخ تا امروز (ج.8). ترجمه زیر نظر سیروس پرهام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
تفضلی، احمد. (1354). مینوی خرد. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
دوبوکور، مونیک. (1387). رمزهای زنده جان. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: نشر مرکز.
ژوله، تورج. (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران: انتشارات یساولی.
حیدری باباکمال، یداله،زارعی، محمدابراهیم، دهقان، مریم، و حاج حسینی، محسن. (1393). مطالعه تزیینات گچبری محرابهای دوره سلجوقی مسجد ملک کرمان از دیدگاه هنر اسلامی. مطالعات تاریخ اسلام. 7 (23)، 149-177 dor: 20.1001.1.22286713.1393.6.23.7.1
خوانساری، مهدی، مقتدر، محمدرضا، و یاوری، مینوش. (1383). باغ ایرانی بازتابی از بهشت. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
سجادی، علی. (1375). سیر تحول محراب در معماری اسلامی ایران از آغاز تا حملهی مغول. تهران: انتشارات میراث فرهنگی کشور.
شوالیه، ژان، و گربران، آلن. (1387). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: نشر جیحون.
شیرانینژاد، امیرحسین. (1395). هنرمقدس: بررسی معماری عناصر تشکیلدهنده مساجد شاخص استان اصفهان. تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار.
صلیبا، جمیل. (1366). فرهنگ فلسفی. ترجمۀ منوچهر صانعی. تهران: حکمت.
طاهری، علیرضا. (1390). درخت مقدس، درخت سخنگو و روند شکلگیری نقش واق. باغ نظر. 8 (19)، 43-54.
فریه، ر. دبلیو. (1374). هنرهای ایران. ترجمۀ پرویز مرزبان. تهران: انتشارت فروزان.
فرنبغ دادگی. (1385). بندهش. بهکوشش مهرداد بهار. تهران: نشر توس.
فلاحزاده، مجید. (1384). تاریخ اجتماعی ـ سیاسی تئاتر در ایران (کتاب اول: تعزیه). تهران: نشر پژواک کیوان.
فلاح مهترلو، زهرا، و ملکزاده باروق، پری. (1399). تحلیل مضمونی نقشمایهی درخت زندگی و تزیینات وابسته به آن در مدرسهی یاقوتیه.
جلوه هنر، 12 (1)، 33-43 doi:
10.22051/JJH.2019.26841.1422
فکوهی، ناصر. (1392). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نشر نی.
قلیزاده، خسرو. (1388). فرهنگ اسطورههای ایرانی بر پایه متون پهلوی. تهران: شرکت مطالعات و نشر کتاب پارسه.
کالینز، رندال. (1389). نظریه تطورگرایی در جامعهشناسی. ترجمۀ محمدجواد محسنی. برگرفته از وبگاه: http://marifat.nashriyat. ir/node/338
کومارا سوامی، آناندا. (1384). استحاله طبیعت در هنر. ترجمۀ صالح طباطبایی. تهران: فرهنگستان هنر.
متفکرآزاد، مریم، و ذکاوت، سحر. (1397). بازتاب تصویری هنر اسلامی در مسجد جامع ارومیه (بررسی تزیینات محراب مسجد جامع ارومیه). پژوهش در هنر و علوم انسانی. 14 (1)،11-24.
ملکزاده، فاطمه. (1386). این آتش نهفته، تأثیر مهرپرستی بر حافظ. تهران: نشر هزار.
ولیبیگ، نیما، رحیمی آریایی، افروز، و محمودآبادی، سید اصغر. (1398). مقایسه محرابهای مساجد استان اصفهان در گستره شکلی از آل بویه تا تیموریان (رازی و آذری). مطالعات تاریخ فرهنگیـ پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ. 11 (42)، 129-156 doi: 10.29252/chs.11.42.139
هال، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
همتی، همایون. (1380). شناخت دانش ادیان. تهران: نقش جهان مهر.
Abu Amar, I. M. (2017). Religious Symbolism in Islamic Art. Oussour Al Jadida, 7 (27), 288-299. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344481611_Religious_Symbolism_in_Islamic_Art
Amite, P. (1979). Glyptique susienne des origines à lʹépoque des Perses achéménides: cachets, sceaux-cylindres et empreintes antiques découverts à Suse de 1913 à 1967 (Vol. 2). Paris.
Cooper, J .(2000). Assyrian Prophecies, The Assyrian Tree, and the Mesopotamian Origins of Jewish Monotheism, Greek Philosophy Christian Theology, Gnosticism, and Much more. Journal of the American Oriental Society, 3 (120), 430-444.
Faro, I. (2016). Tree of life. North Baptist theological seminary. Retrieved from: http://www.researchgate.net/publication/34964225.
Ghirshman, R. & Wiet, G. (1966). Tre sors de L’Ancien, Iran. Switzerland: le Musee Rath-GenEve.
Gelfer , M. (1986). Medieval Islamic symbolism and the paintings in the cefalu cathedral. Leiden: E. G. Brill.
Golan, A. (2003). Myth and Symbol: symbolism in prehistoric religions. Jerusalem.
Hali magezine. (2002). Issue 124, September – October.
James, E. O. (1966). Tree of life, Studies in the history of religions, Leiden: E. j. Brill.
Lang, A. (1893).Custom and Myth. London, New York & Bombay: Longmans, Green.
-----. (1894). Cock lane and Comnon Sense. London: Longmans.
Hopfe, L. M. (1983). Religion of the world. London: Pearson.
Mahboubian, H. (1997). Art of ancient Iran Copper and bronze. London: Philip Wilson.
Musselman, L. J. (2003). Trees in the Koran and the Bible. Unasylva 213. Vol. 54. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/238093795_Trees_in_the_Koran_and_the_Bible
Pals, D. L. (1996). Seven theories of religion. New York: Oxford University Press.
Porada, D. (1963). Ancient Iran, The Art of pre –Islamic times. London: Methuen.
Preus, J. S. (1987). Details about Explaining Religion, Criticism & Theory. New Haven: Yale University.
Payghambari, O. R. (2019). Tree of Life in Religious and mystical Literature of Islam. Revista Humanidades Inovacao, 6 (9), 136-148. Retrieved from https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1455
Roach, K. J. (2008). The Elamite cylinder Seal Corpus, c 3500-1000 B.C. University of Sydeny.
Sourdel, J. (1973). Dei kunst des Islam. Ullstein.
Stirlin, H. (2006). Splendors of the ancient Persia. White Star.
Tylor, E. B. (1958). Primitive Culture. New York: Harper Torchbook.
References
The Holy Quran (2001) (M. Fouladvand, Trans.). Qom.
Abuzari, M., Tehrani Moghadam, A., & Sharifzadeh, A. M. (2008). Getting to know the artistic and cultural heritage of Iran. Tehran: Ketab-hai Darsi publishing company [In Persian].
Abu Amar, I. M. (2017). Religious Symbolism in Islamic Art. Oussour Al Jadida, 7 (27), 288-299 Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344481611_Religious_Symbolism_in_Islamic_Art
Amite, Pierre. 1979. Memoires de la delegation archeologueen Iran. GlyptiqueSusienne. Vol. 2, Paris.
Black, J., & Green, A. (2015). Dictionary of Ancient Mesopotamian Gods, Demons and Symbols, Peyman Matin. Tehran: AmirKabir Publications (Original work published 1992).
Bahar, M. (2016). From myth to history. Tehran: Cheshmeh Publishing [In Persian].
Behrman, A. (2021). Recognition and introduction of the forgotten shrine of Imam Ali (a.s.)".
Journal of Honar-Ha-ye-Ziba: Honar-ha-ye Tajasomi.
26 (1), 55-67. doi:
10.22059/JFAVA.2018.251448.665883 [In Persian].
Cooper, J .(2000). Assyrian Prophecies, The Assyrian Tree, and the Mesopotamian Origins of Jewish Monotheism, Greek Philosophy Christian Theology, Gnosticism, and Much more. Journal of the American Oriental Society, 3 (120), 430-444.
Collins, R. (2010). Evolutionary Theory in Sociology (M. J. Mohseni, Trans.). Retrieved from http://marifat.nashriyat.ir/node/338
Chevalier, J., & Gerbran, A. (2007). Dictionary of Symbols (S. Fazaeli, Trans.). Tehran: Jihoon Publishing (Original work published 1969).
Coomaraswamy, A. (2012). The transformation of nature in art (S. Tabatabai, Trans.). Tehran: Farhangestan-e Honar (Original work published 1934).
De Beaucorps, M. (2007). Les SymbolesVivants (J. Sattari, Trans.). Tehran: Nashr-e-Markaz (Original work published 1989).
Eliade, M. (1996). Religious studies (B. Khorramshahi, Trans.). Tehran: Humanities Research Institute (Original work published 1978).
-----.
(2004).
The Myth of the Eternal Return )Mythe de l'éternelretou( (B. Sarkarati, Trans.). Tehran: Tahoori Publishing (Original work published 1954).
-----. (2006).Treatise on the History of Religions (J. Sattari, Trans.). Tehran: Soroush Publications (Original work published 1949).
Estes, D. (2020). The Tree of Life, Themes in Biblical Narrative (Vol. 27). Availability Published. doi: 10.5325/bullbiblrese.31.4.0533
Falahzadeh, M. (2005). social -political history of theater in Iran (book 1, Taazieh). Tehran: pejwok-e keyvan Publishing [In Persian].
Falah Mehtarlou, Z., & Malekzadeh Barough, P. (2019). A Thematic analysis of the tree of life motif and its Associated ornaments in the Yakutaie school, Jelveh Honar, 12 (1), 33-43 doi: 10.22051/JJH.2019.26841.1422 [In Persian].
Fakouhi, N. (2012). History of thought and theories of anthropology, Tehran: Nei Publishing [In Persian].
Farnbagh Dadaghi, (2006). Bondahesh. M. Bahar. Tehran: Toss publishing [In Persian].
Ferrier, R.W.(1995). The arts of Persia (P. Marzbaan, Trans.). Tehran: Forozan publishing house (Original work published 1989).
Faro, I. (2016). Tree of life. North Baptist theological seminary. Retrieved from: http://www.researchgate.net/publication/34964225.
Ghirshman, R. & Wiet, G. (1966). Tre sors de L’Ancien, Iran. Switzerland: le Musee Rath-GenEve.
Gelfer , M. (1986). Medieval Islamic symbolism and the paintings in the cefalu cathedral. Leiden: E. G. Brill.
Gholizadeh, Kh. (2008). A Lexicon of Iranian Mythology based on Pahlavi texts. Tehran: Parse Book Studies and Publishing Company [In Persian].
Golan, A. (2003). Myth and Symbol: symbolism in prehistoric religions. Jerusalem.
Heydari Baba Kamal, Y., Zaree, M. E., Dehghan, M., & Haj Hosseini, M. (2013). Study of the Decorative Plasterwork of Seljuk Mehrabs in Malek Mosque in Kerman from the perspective of Islamic art. Historical studies of Islam. 7 (23), 149-177 dor: 20.1001.1.22286713.1393.6.23.7.1 [In Persian].
Hall, J. (2001). A pictorial dictionary of symbols in the art of East and West (R. Behzadi, Trans.). Tehran: Contemporary Culture Publications (Original work published 1985)
Hemati, H. (2018). Recognizing the knowledge of religions, Tehran: Naqsh –e Jahan-e Mehr [In Persian].
Hali magezine. (2002). Issue 124, September – October.
Juleh, T. (2002). A research on Iranian carpets., Tehran: Yassavoli Publications [In Persian].
James, E.O. (1966). Tree of life, Studies in the history of religions, Leiden: E. j. Brill.
Khansari, M., Moqtader, M. R., & Yavari, M. (2013). The Iranian garden is a reflection of heaven, Tehran: Cultural Heritage and Tourism Organization [In Persian].
Lang, A. (1893).Custom and Myth. London, New York & Bombay: Longmans, Green.
-----. (1894). Cock lane and Comnon Sense. London: Longmans.
Hopfe, L. M. (1983). Religion of the world. London: Pearson
Mahboubian, H. (1997). Art of ancient Iran Copper and bronze. London: Philip Wilson.
Musselman, L. J. (2003). Trees in the Koran and the Bible. Unasylva 213. Vol. 54. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/238093795_Trees_in_the_Koran_and_the_Bible
Motafakkerazad, M., & Zekavat, S. (2017). Visual reflection of Islamic art in Urmia Jame Mosque (reviewing the embetllishments of Mihrab of Jameh Mosque of Urmia). Research in arts and humanities, 14 (1), 11-24 [In Persian].
Malekzadeh, F. (2006). This hidden fire, the influence of Mithraism on Hafez. Tehran: Nashar Hazar [In Persian].
Pals, D. L. (1996). Seven theories of religion. New York: Oxford University Press.
-----. (2010). Seven theories about religion (M. A. Bakhtiari, Trans.). Qom: Imam Khomeini Institute (RA) (Original work published 1996).
Porada, D. (1963). Ancient Iran, The Art of pre –Islamic times. London: Methuen.
Preus, J. S. (1987). Details about Explaining Religion, Criticism & Theory. New Haven: Yale University.
Payghambari, O. R. (2019). Tree of Life in Religious and mystical Literature of Islam. Revista Humanidades Inovacao, 6 (9), 136-148 Retrieved from https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1455
Pashootanizadeh, A. (2019). The tree of life: symbol of center, Pizhuhishnāmah-iintiqādī-imutūnvabarnāmahhā-yi ̒ulūm-iinsāni, 20 (2), 1-20 doi: crtls.2020.5254/10.30465/ [In Persian].
Pope, A. & Ackerman, Ph. (2007). A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present. Vol. 8. (C. Parhaam, Trans.). Tehran: scientific-cultural (Original work published 1964).
Roach, K. J. (2008). The Elamite cylinder Seal Corpus, c 3500-1000 B.C. University of Sydeny.
Sajadi, A. (1996). Evolution of Mihrab in Iranian Islamic Architecture from the beginning to the Mongol invasion, Tehran: Iran's Cultural Heritage Publications [In Persian].
Saliba, J. (1987). Philosophical culture (Almoajamalphalsafy) (M. Sanei, Trans.). Tehran: Hekmat (Original work published 1970).
Shiraninejad, A. (2015). Honarmaqds, a review of the architectural elements of the prominent mosques of Isfahan province, Tehran: Center for Research and Sensing of Thoughts [In Persian].
Sourdel, J. (1973). Dei kunst des Islam. Ullstein.
Stirlin, H. (2006). Splendors of the ancient Persia. White Star.
Tafazzoli, A. (1975). Minoy Kherad. Tehran: Bonyad-e Farhang-e Iran [In Persian].
Taheri, A. (2018). The sacred tree, the Talking tree and formation of WakWak motif. Bagh-e Nazar, 8 (19), 43-54 [In Persian].
Tylor, E. B. (1958). Primitive Culture. New York: Harper Torchbook.
Valibeig, N., Rahimi Aryai, A.,& Mahmoodabadi, S. A. (2018). Comparison of mosque altars in Isfahan province from Buyid dynasty to Timurian (Razi and Azari). Cultural History Studies (Pejuhesh NamehAnjoman-e Iraniye Tarikh). 11 (42), 129-156 doi: 10.29252/chs.11.42.139 [In Persian].