تحلیل ساختار طرح و نقش قالیچه‌‌های عشایری استان خراسان جنوبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران ‏(نویسنده مسئول)‏

3 دانشیار، گروه فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

4 مربی، گروه فرش، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

 استان خراسان جنوبی به‌عنوان یکی از مراکز مهم تولید قالیچه‌‌های عشایری ایران به‌شمار می‌‌رود. قالیچه‌‌های عشایری این استان عموماً توسط ایلات بلوچ و طوایف عرب ساکن در جغرافیای این استان بافته می‌‌شوند. مسئله اصلی پژوهش حاضر، تحولات سریع روی‌داده در شیوهٔ زندگی عشایر و فراموشی طرح‌‌ها و نقوش سنتی و اصیل قالیچه‌‌های عشایری بافت این استان است. بر این اساس سوالات پژوهش نیز عبارتند از: ساختارهای طراحی رایج در قالیچه‌‌های عشایری استان خراسان جنوبی کدامند؟ نقش‌‌مایه‌‌های رایج در قالیچه‌‌های عشایری استان خراسان جنوبی کدامند؟ هدف تحقیق، شناسایی و مستندسازی ساختار طراحی و تنوع نقوش قالیچه‌‌های عشایری بافت استان خراسان جنوبی است. بدین منظور با انجام مطالعات میدانی، تعداد 16 نمونه از قالی‌‌های اصیل عشایری بافت استان خراسان جنوبی براساس جغرافیای تولید آن‌‌ها شناسایی و به شیوهٔ توصیفی- تحلیلی و به روش استقرایی در راستای سوالات پژوهش تحلیل شدند. نتایج بیانگر است که حوزه‌‌های تولید قالی در این استان، دارای ساختارهای متنوعی ازجمله لچک‌‌ترنجی، تصویری، درختی، محرابی، ترنج‌‌دار، واگیره‌‌ای و لچک‌‌دار هستند. نقش‌مایه‌‌های رایج در قالیچه‌‌های عشایری استان نیز شامل گل ابر، فتح‌اللهی، مرغی، طاووسی، لچک‌‌دار گوشه‌سفید، گل کشمیری، مددخانی، دو گل، چپات ‌‌اشتر، بازوبندی، گلدانی، گل کاشان، کاج، و پرجلکی هستند. بیش‌ترین فضای مورداستفاده در نقش‌‌پردازی قالیچه‌‌ها به نقوش انتزاعی و شکستهٔ برگرفته از محیط پیرامون اختصاص دارد.‌‌ با توجه به نوع سبک زندگی، استفاده از نقوش گیاهی منطقه مانند انواع گل، بته، نقوش حیوانی مانند بز، شتر، مرغ، اسب و انواع نقوش انتزاعی برگرفته از اشیاء پیرامون در قالیچه‌‌ها مشاهده می‌‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis of the Structural Design and Patterns of the Nomadic Rugs of South Khorasan Province

نویسندگان [English]

  • Farnoush Rahmani 1
  • Ali Vandshoari 2
  • Abdollah Mirzaei 3
  • Vahideh Hesami 4
1 Ph.D Student of Comparative Analytical History of Islamic Art, Art Research Department, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Ali Vandshoari Associate Professor, Carpet Department, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor, Carpet Department, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
4 Instructor, Carpet Department, Birjand University, Birjand, Iran
چکیده [English]

Introduction
South Khorasan Province is considered as one of the important regions of carpet production in the southeastern part of Iran. The carpets produced in this province are primarily created in two well-known styles: urban weaving (centered around the provincial capital and the city of Birjand) and nomadic weaving (focused on Baluch and Arab nomads dispersed throughout the province). Throughout historical eras, South Khorasan has consistently attracted the attention of state rulers, who have utilized nomadic forces to ensure border security. Some tribes have migrated to South Khorasan by force, while others have voluntarily moved to find suitable grazing lands. Generally, among nomads weavers, most patterns are geometric and abstract. The stylized floral designs vary significantly depending on the region they belong to. In other words, specific patterns within each classification are determined based on nomad groups’s place of residence. Additionally, there some designs that have been adapted from other carpets. Despite its variety, the study of nomadic carpets in the South Khorasan province has received little attention due to the geographical dispersion of nomadic living areas and the difficulty in accessing authentic samples of these carpets.
Research Method
The method of this research is descriptive-analytical, with data collected through both library and field studies. The historical background data of South Khorasan was gathered through library resources, while the identification of samples was carried out in the field. The statistical population was purposefully selected based on the accessible and currently produced carpets in the region. Given the diversity of design and pattern structures in nomadic areas, a classification based on common categories was employed for a better identification of patterns. These patterns were divided into seven general categories as illustrated in Fig. 1:
Fig.1: classification of nomadic carpets of South Khorasan (authors)
Research Findings
The diversity of designs and patterns in the nomadic carpets of South Khorasan, as one of Iran's key carpet weaving centers, reflects various aspects of cultural and ethnic influences of the weavers. The associated patterns are intertwined with the nomadic lifestyle. Depending on their location in the mentioned regions, these designs and motifs were found to possess unique shapes and characteristics.
In examining the patterns and motifs of nomadic carpets, the deployment of designs such as Medallion with corner, Pictorial, Tree, Mihrabi, Medallion, Repeated Design, and Lachak (Corner) is evident. The most commonly used design is the Panel pattern, while Pictorial, Corner, and Tree designs are less frequently used in this area. The design structure of carpets in this province includes 16 specific types, including: cloud flower medallion with corner, Fathollahi medallion with corner, bird medallion, peacock medallion, white corner, Gol Keshmiri repeated design, Madadkhani repeated design, double-flower repeated design, Chapat Ashtar repeated design, Bazubandi panel design, vase repeated design, Kashan flower repeated design, pine tree, Parjalaki mihrabi, and prayer rug mihrabi. The predominant form of the medallion in the carpets of the region is diamond-shaped, often featuring a single medallion. In terms of divisions, they are mostly executed in quarters. The form used in the structure of the region's corners is predominantly triangular, incorporating motifs related to the overall design. An examination of the borders in the nomadic carpets of South Khorasan reveals that certain designs are commonly shared among carpets, with the most significant borders being Kajhmar, Sizdahdomi, Attareh Shakhdar, Ya Ali, Golkoloucheh, and Chehelmorg. The most common border divisions include three, five, seven, and eight-part divisions. The shape diversity, found in rural and nomadic carpets of South Khorasan, is based on broken motifs, and the decorative elements used in the borders are considered one of the main structures examined in these carpets. Alongside the breadth and variety, specific motifs can be identified as fixed and repetitive patterns in carpets of the region.
Conclusion
The studies conducted on the common motifs in the nomadic carpets of South Khorasan Province indicate that the majority of the design space is occupied by abstract and broken motifs inspired by the weavers' surrounding environment. Given their lifestyle, the use of local plant motifs, including various flowers and leaves as well as animal motifs such as goats, camels, birds, and horses, is prevalent in these carpets. Additionally, abstract human motifs (stick figures) are observed in some carpets from the region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • design structure
  • motifs
  • nomadic carpets
  • South Khorasan
  • baluch nomads
 اربابی، بیژن. (1385). ارزیابی شیوه‌‌های طبقه‌‌بندی طرح و نقش فرش ایران. فصلنامه گلجام. شماره. 11، 57-74. 20.1001.1.20082738.1387.4.11.19.4 doi:
اشنبرنر، اریک. (1374). قالی‌‌ها و قالیچه‌‌های شهری و روستایی ایران. ترجمهٔ مهشید تولایی و محمدرضا نصیری. تهران: یساولی (نشر اثر اصلی 1988).
افتاده، مریم (1393). بررسی نقوش قالیچه‌‌های بلوچی خراسان جنوبی (پایان‌‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
دریایی، نازیلا. (1386). زیبایی‌‌شناسی در فرش دست‌‌باف ایران. تهران: مرکز ملی فرش ایران.
رخشانی‌‌مقدم‌‌، مطهره. (1395). بررسی علل رکود بازار فرش خراسان جنوبی (پایان‌‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشگاه بین‌‌المللی امام‌‌رضا، مشهد، ایران.
ژوله، تورج. (1375). برگی از قالی خراسان. تهران: شرکت سهامی فرش ایران.
-----. (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران: یساولی.
شاه‌‌بیگی، مرتضی. (1395). تأثیر مؤلفه‌‌های فرهنگی بر نقوش فرش قائنات (پایان‌‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، تهران، ایران.
صوراسرافیل، شیرین. (1383). بر کویر سبز جنوب )فرش خراسان(. تهران: احیای کتاب.
عاملی، فاطمه، صفاران، الیاس، و صباغ‌‌پور، طیبه. (1393). تحول نقش ریزه‌‌ماهی در فرش شهرستان بیرجند طی دهه‌‌های اخیر. فصلنامه گلجام، شماره 26، 31-45. doi: 20.1001.1.20082738.1393.10.26.3.0
مریدی، محمدرضا، مراثی، محسن، و مقنی‌‌پور، مجید. (1396). تحلیل علیت و عاملیت در دگرگونی‌‌های دو دهه اخیر قالی ایران (مناطق مورد مطالعه: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی). فصلنامه گلجام. شماره 32، 121-134. doi: 20.1001.1.20082738.1396.13.32.7.7
نصیری، محمدجواد. (1385). فرش ایران. تهران: پرنگ.
نیرومند، پوران‌دخت. (1380). آموزش هنر قالی بافی. تهران: بازتاب.
هانگلدین، آرمن. (1375). قالی‌‌های ایرانی. ترجمهٔ اصغر کریمی. تهران: فرهنگسرا ‏(نشر اثر اصلی 1959).‏
References
Ameli, F., Safaran, E., & Sabaghpour, T. (2014). The Transformation of the Fish Motif in the Carpets of Birjand in Recent Decades. Goljam, No. 26, 31-45. doi: 20.1001.1.20082738.1393.10.26.3.0 [In Persian].
Arbabi, B. (2006). Evaluation of Classification Methods for Persian Carpet Designs. Goljam Quarterly, No. 11, 57-74. doi: 20.1001.1.20082738.1387.4.11.19.4 [In Persian].
Aschenbrenner, E. (1995). Urban and Rural Carpets of Iran. (M. Tolaei & M. Nasiri, Trans.) Tehran: Yasavoli (Original work published 1988). [In Persian].
Daryai, N. (2007). Aesthetics in Iranian Handwoven Carpets. Tehran: National Carpet Center of Iran. [In Persian].
Hangeldin, A. (1996). Iranian Carpets. (A. Karimi, Trans.) Tehran: Farhangsara (Original work published 1959). [In Persian].
Moridi, M., Marasi, M., & Moghanipour, M. (2017). Causality and Agency in the Recent Transformations of Iranian Carpets (Study Areas: North Khorasan, Razavi Khorasan, South Khorasan). Goljam, No. 32, 121-134. doi: 20.1001.1.20082738.1396.13.32.7.7 [In Persian].
Nasiri, M. J. (2006). Persian Carpets. Tehran: Parang. [In Persian].
Niroomand, P. (2001). Teaching the Art of Carpet Weaving. Tehran: Baztab. [In Persian].
Oftadeh, M. (2014). Study of the Motifs in Baluchi Carpets of South Khorasan (Unpublished Master's Thesis). Faculty of Arts, Semnan University, Semnan, Iran. [In Persian].
Rakhshani-Moghadam, M. (2016). Investigation of the Causes of the Decline of the Carpet Market in South Khorasan (Unpublished Master's Thesis). Imam Reza International University, Mashhad, Iran. [In Persian].
Shahbeigi, M. (2016). The Influence of Cultural Components on the Motifs of Qaenat Carpets (Unpublished Master's Thesis). University of Art, Tehran, Iran. [In Persian].
Sour Esrafil, Sh. (2004). On the Green Desert of the South (Khorasan Carpets). Tehran: Ehyayeh Ketab. [In Persian].
Zhouleh, T. (1996). A Leaf from Khorasan Carpets. Tehran: Iran Carpet Company. [In Persian]. 
-----. (2002). Research on Persian Carpets. Tehran: Yasavoli. [In Persian].