قرآن کریم، (1373). ترجمهٔ محمدمهدی فولادوند.قم: (دفتر مطالعات تاریخ ومعارف اسلامی).
آژند، یعقوب. (1393). هفت اصل تزئینی هنر ایران. تهران: انتشارات پیکره.
احتشام کاویانیان، محمد. (13۵۵). شمس الشموس یا تاریخ آستان قدس. مشهد: انتشارات آستان قدس.
استیرلن، هانری. (1377). اصفهان، تصویری از بهشت. ترجمهٔ جمشید ارجمند. تهران: انتشارات فرزان روز، (1976).
اسکندربیک منشی. (1317). تاریخ عالمآرای عباسی (ج. 2). تهران: نشر آشنا.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن. (1301ه.ق). مطلع الشمس. چاپ سنگی.
بلوم، جاناتان، و دیگران. (1392). تجلی معنا در هنر اسلامی، ترجمهٔ اکرم قیطاسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سورهٔ مهر (2011).
بهدانی، مجید، و خزائی، محمد. (1399). بررسی نقوش کاشیهای زرینفام با موضوع صور فلکی در امامزاده جعفر دامغان (با تأکید بر نسخه صورالکواکب قرن هفتم هجری). نشریه نگره، 1۵ (۵۶)، 39-۵۱. doi:10.22070/negareh.2020.3124
بهشتی، محمدرضا. (1389). مساجد ایرانی، مکان معراج مومنین. تهران: روزنه.
بیگ باباپور، یوسف. (1392). متن عربی و فارسی عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات زکریای قزوینی. تهران: سفیر اردهال.
جعفریان، رسول. (1389). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست (ج. 13). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسینی، سیدهاشم. (139۴). نقوش حیوانی در تزئینات کاشیکاری صحن عتیق حرم مطهر رضوی. همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر اسلامی، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
حصوری، علی. (1389). اژدها. در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. برگرفته از وبگاه: https://www.cgie.org.ir/fa/article/233780
خانحسینآبادی، عطیه، و اشراقی، مهدی. (1397). مفاهیم نمادین نقوش حیوانی کاشیکاری گنبد اللهوردیخان از دوره صفویه در حرم مطهر رضوی.
نشریۀ مطالعات هنر اسلامی، 1۴ (31)، 1-3۵.
10.22034/ias.2018.91703 : doi
خورشیدی، هادی. (13۹۴). گونهشناسی و بررسی کاشیکاری حرم مطهر رضوی در دوران معاصر. آستان هنر، ۵ (11) ، ۵۸-۶۷.
دانشوری، عباس. (1390). مقابر برجی شکل سدههای میانی ایران. تهران: سمت.
دلاواله، پیترو. (1370). سفرنامه پیترو دلاواله. ترجمهٔ شجاعالدین شفا. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
زمانی، محبوبه، اکبری، امیر، و متولی حقیقی، منا. (۱۴01).بررسی تطبیقی شکلگیری رواق اللهوردیخان حرم مطهر رضوی بر مبنای وجودشناسی حکمت متعالیه ملاصدرا.
پژوهشنامهٔ خراسان بزرگ، ش. ۴۸، 89– 112. doi:
10.22034/JGK.2022.308570.0
شاردن، ژان. (13۴۵). سفرنامه شاردن. ترجمهٔ محمد عباسی. تهران: امیرکبیر.
شریعت، زهرا. (۱۳۸۶). تزئینات کتیبهای آستانهٔ مقدس قم. نشریۀ مطالعات هنر اسلامی، ۴ (7)، 89-110.
شوالیه، ژان. (1400). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضائلی. تهران: کتابسرای نیک.
شهرامی، فاطمهسادات، و شیخی، علیرضا. (1399). مطالعه و تعامل کتیبهها و مرغان نقشبسته بر رواق اللهوردیخان در مجموعه حرم امام رضا (ع). نشریه نگره، ش. ۵۵، ۵– 19. doi: 10.22070/NEGAREH.2020.3022
شیخ بهایی، محمدبن حسین (بیتا). جامع عباسی. چاپ دیجیتال براساس چاپ سنگی.
طاهری قمی، سیدمحمد. (1399). واکاوی نسبت قوهٔ خیال با عجایبنگاری در نگارگری ایرانی اسلامی.
پیکره، 9 (21)، 37-۵2. doi:
10.22055/PYK.2020.16546
عالمزاده، بزرگ. (139۴). حرم رضوی به روایت تاریخ. مشهد: بهنشر.
عبدلی، محمد، و گرکنی، راضیه. (1392). اسطورههای شرق. تهران: جمال هنر.
عکاشه، ثروت. (1380). نگارگری اسلامی. ترجمهٔ سیدغلامرضا تهامی. تهران: انتشارات سوره مهر (1981 ).
قزوینی، زکریا بن محمد بن محمود. (10۴۱ ه.ق). عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات. نسخه موجود در کتابخانهٔ جان رایلندز منچستر.
قمی، قاضی احمد منشیقمی. (1383). خلاصه التواریخ. تصحیح احسان اشراقی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کدیور، جمیله. (1378). تحول گفتمان سیاسی شیعه در ایران. تهران: طرح نو.
کراچکوفسکی، ایگناتی یولیانوویچ. (1379). تاریخ نوشتههای جغرافیایی در جهان اسلامی. ترجمهٔ ابوالقاسم پاینده. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی 1965).
کرکی، علی بن حسین. (1370). جامع المقاصد فی شرح القواعد. قم: انتشارات آل البیت.
گرابار، اولگ. (139۶). شکلگیری هنر اسلامی. ترجمهٔ مهدی گلچین عارفی. تهران: انتشارات سینا (نشر اثر اصلی 1973).
مفضل بن عمر، (1388). توحید مفضّل. ترجمۀ محمد باقر مجلسی، با تصحیح محمد فربودی. قم: انتشارات بقیهالله.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. (1380). المبدأ و المعاد. به کوشش سید جلالالدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب.
نظرکرده، اعظم. (139۵). گزیده اسناد معماری و تعمیرات حرم و امکان متبرکه رضوی (از صفویه تا قاجار). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
هُجویری، علی بن عثمان. (137۵). کشف المحجوب. به تصحیح والنتین ژوکوفسکی و مقدمهٔ قاسم انصاری. تهران: انتشارات طهوری.
واتسون، اولیور. (1383). سفال زرینفام ایرانی. ترجمهٔ شکوه ذاکری. تهران: انتشارات سروش (1974).
یاحقی، محمدجعفر. (1375). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
Blair, S. (2014). Text and Image in Medieval Persian Art. Edinburgh: Edinburgh University Press (Edinburgh studies in Islamic art).
Natif, M. (2011). The Painter’s Breath and Concepts of Idol Anxiety in Islamic Art. In J. Ellenbogen & A. Tugendhaft (Eds.), Idol Anxiety (pp 41-55). Stanford, California:Stanford University Press.
References
The Holy Quran, (1394). (M.M.Foladvand, Trans.). Qom: Department of Islamic History and Knowledge Studies.[in Persian].
Abdoli. M, & Garekni. R. (2012). Myths of the East, Tehran: Jamal Hanar.[in Persian].
Ajand, Y. (2013). Seven decorative principles of Iranian art. Tehran: Peikareh. [in Persian].
Alemzadeh, B. (2014). Razavi shrine according to history. First edition, Mashhad: Beh Nashr. [in Persian].
Ashkvari, M. J. (2018). Cosmology in Wonders. History of Science. 17(1),1-35.Doi: 10.22059/jihs.2019.285949.371497 [in Persian].
Atarodi Guchani, A. (1992). History of Astan Quds Razavi, Tehran: Atarod. [in Persian].
Blair, S. (2014). Text and image in medieval persian art. Edinburgh: Edinburgh University Press (Edinburgh studies in Islamic art).
Bloom, J. et al, (2012). Manifestation of Meaning in Islamic Art, (A.Qitasi, Trans.). second edition, Tehran: Surah Mehr. [in Persian].
Behdani, M., Kazaee, M., (2020) A study of luster tiles motifs with the subject of the constellation from Imamzadeh Jafar Damghan (with an Emphasis on Manuscript of Sovar-al Kavakeb in 7 A.H), Negareh, 15.(56), 38 – 51. doi :10.22070/NEGAREH.2020.3124. [in Persian].
Beheshti, M. (2010),Iranian mosquea place for believers ascension, Tehran: Rozaneh. [in Persian].
Beyg Babapour, Y. (2012). The Arabic and Persian text of Qazvini's miracle book"Aja'ib al-Makhluqat & Ghara'ib al-Mawjudat, Tehran: Sefir-e- Ardahal.[in Persian].
Chardin, J. (1966). Chardin's travel book, ( M.Abbasi, Trans.). Tehran: Amir Kabir. [in Persian].
Daneshvari, A. (2013).Medival Tomb Towers of Iran. Tehran: Samt. [in Persian].
Deala valle, p. (1991). The travelogue of Pietro Della valle,(S.Shafa, Trans.). Tehran: Scientific and Cultural Publications. [in Persian].
Ehtsham Kavianian, M. (1976). Shams ol-Shomos or the history of Astan Quds. Mashhad: Astan-e-Quds. [in Persian].
Eliade, Mircha. (1999), the myth of eternal return, (B. Sarkarati, Trans.). Tehran: Ghatreh Publishing. [in Persian].
Etimad al-Saltaneh, M. H. (1922), Matla-ol-Shams. [in Persian].
Hojwiri, A.(1996). Kashf al-Mahjoob, edited by Valentin Zhukovsky and introduction by Qasem Ansari, Tehran: Tahori Publications.[in Persian].
Grabar, O. (2016).The formation of Islamic art,(M.Golchin Arefi, Tehran.).Tehran: SinaPublications. [in Persian].
Jafarian, R. (2010). Safavid in the field of religion, culture and politics. Volume 1-3. Qom: University and District Research Institute. [in Persian].
Hasoori, A. (2010), Dragon, the great Islamic encyclopedia (http://cgie.org.ir/fa/article/233780/). [in Persian].
Hosseini, H. (2014). Animal motifs in the tiling decorations of the ancient courtyard of Motahar Razavi shrine. National conference on the role of Khorasan in the flourishing of Islamic art. Mashhad. [in Persian].
Kadivar, J.(1999). Evolution of Shia political discourse in Iran. Tehran: Tarh-e-no. [in Persian].
Kamandlo, H. (2018). Naqshe Nahan: Introduction and identification of human and animal motifs in the tile work of Razavi's holy Shrine (Safavid era to modern times). First Edition. Mashhad: Beh Nashr. [in Persian].
Karki, A., (1991). Jami al-Maqasad fi Sharh al-Qavaed. In Arabic, Qom: Al-El-bayt Publications. [in Persian].
Khan Hosseinabadi, A., & Eshraghi, M. (2017). Symbolic concepts of animal motifs in the dome of Allah Vardikhan from the Safavid period in the holy shrine of Razavi. Islamic Art Studies. Year . No. 31. 1-35. Doi: 10.22034/ias.2018.91703 [in Persian].
Khorshidi, H. (2014). Typology and examination of the tile work of Motahar Razavi shrine in the contemporary era. Astan-e-Honar. 58-67.. [in Persian].
Krachkovsky, I. Y. (2000). History of Geographical Writings in the Islamic World,(A.Payandeh,Trans). Tehran: Elmi va Farhangi Publications.[in Persian].
Mufazzal bin Omar, (2009). Tawhid-e- Mofazzal( M.B.Majlesi, Trans.). corrected by M. Farboodi. Qom: Baqiyyatallah Publications.
Molla Sadra, S. M. (2002). Al-Mabdaand Al-Ma'ad, corrected by S.J. Ashtiani. Qom: Bostan-e-Kitab. [in Persian].
Natif, M. (2011).The Painter’s Breath and Concepts of Idol Anxiety in Islamic Art. In: Ellenbogen J, Tugendhaft A, editors. Idol Anxiety.Stanford, California:Stanford University Press;. p. 41–55.
Nazarkardeh, A. (2015). A selection of architectural documents and repairs of the shrine and the blessed possibility of Razavi (from Safaviyyah to Qajar), Mashhad: Astan Quds Razavi. [in Persian].
Okasha, Th. (2001). Islamic painting, (S.Gh. Tahami, Trans.). Tehran: Surah Meh. [in Persian].
Qazvini, Z. (1632). The wonders of creation and the strangeness of existence,Manuscripte in the John Rylands Library, Manchester.(Persian MS 3).[in Persian].
Qumi, Qh. A. (2004). Khulasa-tut-Tawarikh.Edited by Ehsan Eshraghi. Tehran: Tehran University press. [in Persian].
Serlo, J. E. (2012). A culture of symbols, (M.Ohadi, Trans.). Tehran: Dastan Publications. [in Persian].
Shahrami, F, & Sheikhi, A. (2019). Study and interaction of inscriptions and carved birds on the portico of Allah Vardikhan in the shrine complex of Imam Reza (AS). Negareh. 15 (55), 5-19. Doi: 10.22070/NEGAREH.2020.3022[in Persian].
Shariat, Z. (2016). Inscription decorations of the holy threshold of Qom. . Islamic Art Studies. 4.(7),89-110. [in Persian].
Sheikh Baha'i, M. Jame Abbasi. Digital printing based on lithography. [in Persian].
Skanderbeek, M. (1938). Alam Arai Abbasi,Volume 2. Tehran: Ashna. [in Persian].
Stirlen, H. (1998). Isfahan, a picture of heaven, (J.Arjamand, Trans.). Tehran: Tandis-e-Noqrei. [in Persian].
Taheri-e-Qomi, M. (2019). Analysis of the relationship between the power of imagination and wonder painting in Islamic Iranian painting. Pikreh, 9(21), 37-52. Doi: 10.22055/PYK.2020.16546.[in Persian].
Watson, O.( 2013). Persian Luster Ware. (S.Zakari, Trans.). Tehran: Soroush. [in Persian].
Yahaghi, M. J. (2018).The culture of myths and stories in Persian literature. Tehran: Farhang-e-moaser. [in Persian].
Zamani. M, Akbari. A, & Mutvalli Haghighi, M. (2022). A comparative study of the formation of the Allah-Verdikhan portico of the Imam Raza shrine based on the ontology of the sublime wisdom of Molla Sadra. t Khorasan-e-Bozorg. (48). 89-112. Doi:10.22034/JGK.2022.308570.0. [in Persian].