تجلی و تحلیل کارکردهای فرهنگی - اجتماعی هنرهای‌ صناعی ایران در قاب دوربین دورهٔ قاجار ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه‌‏‎ ‎هنر ایران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر ایران ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

 هنرهای ‌صناعی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی هویت فرهنگی ایران، همپای دیگر تحولات دورهٔ قاجار دگرگونی‌ها و کارکردهای متفاوتی پذیرفتند. در همین دوره پدیده نوظهور عکاسی با ورود به ایران به بستری مناسب برای نمایش ویژگی‌های فرهنگی - اجتماعی، زیستی و به‌ویژه هنر بدل شد. به همین سبب عکاسی با ماهیت ویژهٔ خود در ثبت و انتقال رویدادها و مفاهیم از بهترین روش‌های مطالعه و بررسی وضعیت و کارکردهای هنرهای ‌صناعی در دورهٔ قاجار محسوب می‌شود. ضرورت پژوهش حاضر در تحلیل و بررسی کارکردهای بصری و محتوایی هنرهای ‌صناعی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایران در عکس‌های دورهٔ قاجار است. هدف این پژوهش، مطالعهٔ هنرهای ‌صناعی موجود در عکس‌های دورهٔ قاجار و واکاوی جنبه‌های بصری و کارکردهای فرهنگی - ‌‌اجتماعی آن‌هاست. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری داده‌ها به شیوهٔ کتابخانه‌ای و اسنادی است. گزینش عکس‌ها به‌صورت انتخابی و از منابع گوناگون و در دسترس صورت گرفته‌است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که هنرهای ‌صناعی در چیدمان صحنهٔ عکاسی قاجار علاوه‌بر کارکردهای بصری مبتنی‌بر سنت تصویری ویژهٔ ایرانیان و جنبه‌های تزئیناتی، از کارکردهای فرهنگی - اجتماعی نیز برخوردار هستند: هویت‌بخشی ایرانی به عکس‌ها و کاربست عکاسی به‌مثابه رسانه‌ای فرهنگ‌ساز، ایجاد نزدیکی با سلیقهٔ عمومی جامعه و بهبود ارتباط مردم با پدیدهٔ نوظهور عکاسی، بهبود شناخت جامعهٔ جهانی از فرهنگ و هنر ایران از طریق انتقال‌ عکس‌ها به اروپا، افزایش توجه حکمرانان و مردم عادی به هنرهای ‌صناعی با ارزش‌گذاری بیش‌تر بر آثار صنایع‌دستی، تاثیرگذاری بر جنبش‌های هنری روز دنیا و در نهایت نقش‌آفرینی در انتقال مفاهیم و بازنمایی هویت و جایگاه طبقات مختلف جامعه در دورهٔ قاجار، در زمره مهم‌ترین کارکردهای فرهنگی - اجتماعی کاربست هنرهای صناعی در عکاسی دورهٔ قاجار به‌شمار می‌آیند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Manifestation and Analysis of Sociocultural Functions of Iranian Craft Arts from the Frame of the Qajari Camera

نویسندگان [English]

  • Mina Hosseini 1
  • Alireza Sheikhi 2
1 M.A. of Handicrafts, Handicrafts Department, Iran University of Art, Tehran, Iran
2 Associate professor, Handicrafts Department, Iran University of Art, Tehran, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction
Like other aspects of modernity, photography in Iran began during the Qajar era and flourished during the reign of Naser al-Din Shah. The images captured during this period, including historical sites, landscapes, professions, customs, and particularly authentic Iranian craft arts, hold significant value and importance. Throughout history, these images have preserved Iranian identity and enabled future generations to examine historical and social developments and to understand various aspects of Iranian culture. Therefore, one of the best contexts for studying the status and functions of craft arts during the Qajar period, creating an essential component of Iran’s cultural identity, is the photographs left from this era. Analyzing and examining the role of craft arts in these images offer a fresh perspective on their functions in the Qajar era and enhance the understanding of photography as a cultural and artistic element as photography in Iran has evolved primarily based on a unique visual culture, societal living styles, and an underlying culture.
 Research Method
This research aims to analyze the visual aspects of craft arts in photographs from the Qajar era and to investigate the cultural and social functions of these elements in the photography of the time. It seeks to answer the following questions: What are the impacts of incorporating Iranian craft arts on the visual aspects of Qajar photographs? What are the cultural and social functions of these craft arts in Qajar photography? This study is fundamental and qualitative. The research method is descriptive-analytical with data collection conducted through library and documentary methods. Images were selected from 115 Qajar photographs taken by Iranian and non-Iranian photographers from various accessible sources. The aim was to cover different social classes of the Qajar era and the diversity of craft arts. To achieve the research objectives, this study conducted a brief review of the inception of photography during the Qajar period along with an analysis of Iranian craft arts present in photographs, the composition, and the visual arrangement of elements.
 Research Findings
The various forms of Iranian craft arts in the Qajar era, including carpets and kilims, different types of textiles, leather, felt-making, calico printing, pen box making, glass and pottery workshops, brasswork, jewelry making, and woodworking for furniture, are traceable in the surviving images from this period. To cover different social classes and various types of craft arts in the photographs, the images were studied in three groups: the nobility and courtiers, ordinary people and professionals, and women. The craft arts depicted in the images of the nobility and courtiers include luxury items such as textiles with bottejeqqe patterns, paisley, books and pen box, vases with specific Iranian motifs, carved tables and chairs, carpets, and rugs. The application of these elements in the images serves more than just the purpose of capturing the individual’s face and expressions; it is a means of recording and conveying the individual’s identity and social status. Factors such as the high cost of photography, technical limitations, poverty, illiteracy, and cultural resistance restricted photography within affluent classes. Most craft arts in the images of ordinary people were functional with many of these individuals depicted as the main creators of Iranian craft arts. In examining the images of women, the use of craft arts is reflected in valuable jewelry and textiles featuring elaborate embroidery such as zari and golabetoon embroidery as well as termeh. Additionally, in some images, women are shown engaged in handicraft professions, including needlework and carpet weaving. The analysis of the composition and of the visual arrangement of individuals and elements in these photographs reveals the use of vertical and horizontal axes, adherence to the principle of symmetry, and the application of indigenous visual traditions in Iranian pictorial arts. This allows Qajar photographers to convey specific meanings and concepts in their works. The application of Iranian craft arts in Qajar-era photographs, through the creation of an Iranian ambiance in these images, helped establish a distinct identity rooted in Iranian culture. This situation makes photography a culture-building medium. The cultural beliefs and values of the Iranian people have always manifested in craft arts, forming a unique visual taste that significantly influences the acceptance or the rejection of new artistic phenomena such as photography. Thus, undoubtedly, the display of craft arts in Qajar photographs reflects the nobility’s pride in the art of their ancestors and the ancient history of Iran and enhances public awareness of the value of handicraft works. Moreover, the craft arts depicted in these images have improved the global understanding of Iranian culture and art and influenced artistic movements worldwide.
 Conclusion
The incorporation of craft arts in images from this period was one of the key factors that enabled photography in the Qajar era to fulfill its mission as a novel and distinctive phenomenon in creating and recording images and transmitting them to future generations. The results of this study indicate that the craft arts in the composition of Qajar photography scenes, in addition to their visual functions based on the distinctive Iranian pictorial tradition and decorative aspects, also possess significant cultural and social functions: providing Iranian identity to the photographs, using photography as a culture-building medium, fostering alignment with public taste, and enhancing the public’s relationship with the emerging phenomenon of photography, improving global recognition of Iranian culture and art through the transfer of photographs to Europe, increasing the attention of rulers and ordinary people toward valuable craft arts, influencing global artistic movements, and ultimately playing a role in transmitting concepts and representing the identity and status of different social classes during the Qajar era.

کلیدواژه‌ها [English]

  • craft arts
  • photography
  • Qajar
  • visual arrangement
  • cultural-social analysis
 ابوالحسنی، سیدرحیم. (1386). مولفه‌های هویت ملی با رویکرد پژوهشی. فصلنامه سیاست، ۳۸ (4)، 1-22.
احمدی، بهرام. (1392). مروری بر هنر عکاسی دوران قاجار و تأثیر آن بر هنر نقاشی. چیدمان، 2 (2) ،62-68.
استاین، دانا. (1368). سرآغاز عکاسی در ایران. ترجمه ابراهیم هاشمی. تهران: اسپرک.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن‌خان. (1367). مرآت‌البلدان (ج.3)، به‌کوشش عبدالحسین ‌نوائی و میرهاشم‌ محدث. تهران: دانشگاه‌ تهران.
افشار، ایرج. (1368). گنجینه عکس‌های ایران همراه تاریخچه ورود عکاسی به ایران. تهران: فرهنگ ایران.
افهمی، رضا، و معصومی‌‌بدخش، نسرین. (1394). تأثیرات نقاشی و عوامل فرهنگی در نوع چیدمان پیش‌زمینه و پس‌زمینه عکاسی دوره قاجار. جلوه هنر، 8 (16)، 7-18، doi: 10.22051/jjh.2016.2745
پورمند، حسنعلی، و معصومی‌‌بدخش، نسرین. (1394). تداوم مبانی سنت بصری ایرانی با تاکید بر ترکیب‌بندی عکس‌های یادگاری دوره ناصری. باغ نظر، 12 (32)، 33-42.
تاسک، پطر. (1397). سیر تحول عکاسی. ترجمه محمد ستاری. چاپ دوازدهم. تهران: سمت.
جلالی، بهمن. (1377). گنج پیدا (مجموعه‌ای از عکس‌های آلبوم‌خانه کاخ گلستان همراه با رساله عکسیه حشریه). تصحیح غلامرضا تهامی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
خوانساری، شهریار. (1385). تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهان. تهران: علم.
دل‌زنده، سیامک. (1396). تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی. چاپ دوم. تهران: نظر.
دمندان، پریسا. (1377). چهره‌نگاران اصفهان: گوشه‌ای از تاریخ عکاسی ایران. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ذکاء، یحیی. (1376). تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
رسولی، آذر، مسعودی، امیدعلی، و دلاور، علی. (1398). سیاست‌های فرهنگی، هنری و تجاری قالی ایرانی دورهٔ قاجاریه. مطالعات هنر اسلامی، 15 (33)، 1-23، doi:10.22034/ias.2019.91513
زارع‌خلیلی، عباس. (1386). نگاه ایرانی، عکس ایرانی (بررسی زمینه در عکس‌های دوره قاجار). گلستان هنر، ۳ (3)، 68-73.
زرقی، محمد. (1393). بررسی زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی موثر بر وضعیت عکاسی ایران در دورهٔ قاجار (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). پردیس هنرهای زیبا، پژوهشکده فرهنگ و هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
زنگی‌آبادی، نازنین. (1393). اخبار عکاسی در عهد ناصری. تهران: پیکره.
زین‌الصالحین، حسن، و فاضلی، نعمت‌الله. (1399). سرآغاز عکاسی در ایران. هنرهای‌ زیبا-هنرهای‌ تجسمی، 25 (1)، 125-134، doi: 10.22059/jfava.2019.272206.666112
ستاری، محمد. (1387). میزان تأثیرپذیری اولین عکاس حرفه‌ای ایران از معاصرین اروپایی‌اش. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 1 (1)، 93-102، doi: 10.30480/vaa.2008.602
سهرابی‌نصیرآبادی، مهین، ندرپور، فاطمه، و حیدری‌یگانه، موسی. (1396). نقد نشانه‌شناختی آثار هنر سنتی در منتخبی از عکس‌های دوره قاجار. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 20 (10)، 27-46، doi: 10.30480/vaa.2018.612
شایسته‌فر، مهناز، و صباغپور، طیبه. (1388). انعکاس جلوه‌های بهشت در قالی‌های قاجار بر اساس منابع اسلامی. کتاب ماه هنر، شماره 136، 40-51.
شیرازی، ماه‌منیر. (1390). بررسی زمینه‌های رواج عکاسی و انواع تبلیغات و شیوه‌های آن در دورهٔ قاجار. نگره، شماره 20، 68-85.
شیرازی، ماه‌منیر، و موسوی‌لر، اشرف‌السادات. (1395). بازیابی لایه‌های هویتی در هنر دورهٔ قاجار (مطالعه موردی کاشی‌کاری‌های دورهٔ قاجار). نگره، 12 (41)، 17-30، doi: 10.22070/negareh.2017.483
طهماسب‌پور، محمدرضا. (1381). ناصرالدین شاه عکاس؛ پیرامون تاریخ عکاسی ایران. تهران: تاریخ ایران.
-----. (1389). از نقره و نور. تهران: تاریخ ایران.
عراقچیان، مهدی، و ستاری، محمد. (1389). عکاسی قاجار:نگاه شرقی، نگاه غربی. هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، ۲ (42)، 45-56، dor: 20.1001.1.22286039.1390.2.42.5.3
فاستر، جرج مک‌کلاند. (1378). جوامع سنتی و تغییرات فنی. ترجمه مهدی ثریا. تهران: کتاب فرا.
فلور، ویلم، چلکووسکی، پیتر، و اختیار، مریم. (1381). نقاشی و نقاشان دورهٔ قاجار. ترجمه یعقوب آژند. تهران:ایل شاهسون بغدادی.
کولیور رایس، کلارا. (1383). زنان ایرانی و راه و رسم زندگی آنان. ترجمه اسدالله آزاد. تهران: فرزانه.
مبینی، مهتاب، و اسدی، اعظم. (1396). سیری در مد و لباس دوره قاجار. تهران: مرکب سفید.
مرادی، علیرضا. (1394). هویت فرهنگی اقوام ایرانی و تأثیر آن بر هویت ملی و انسجام ملی ایرانیان. فصلنامه مهندسی فرهنگی، 10 (84)، 128-144.
معصومی‌‌اردیزی، مهلا. (1400). تحلیل کارکردهای فرش کرمان در عکس‌های دوره قاجار (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشکده صنایع‌دستی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
معصومی‌بدخش، نسرین. (1392). مبانی ترکیب‌بندی عکاسی دوران قاجار (مطالعه‌موردی: عکس های یادگاری دوره ناصری) (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشکده هنر و معماری ‏دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایران.
نوری، سارا السادات، و کامرانی، بهنام. (1395). واقع‌نمایی از عکاسی تا نقاشی و چاپ سنگی دوران قاجار. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 1 (2)، 57-70، doi: 10.22051/jtpva.2017.3970
هولستر، ارنست. (1355). ایران در یکصد و سیزده سال پیش. ترجمه محمد عاصمی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
-----. (1382). هزار جلوه زندگی. به کوشش فریبا فرزام و پریسا دمندان. تهران: مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی.
Behdad, A. (2001). The Power-Ful Art of Qajar Photography: Orientalism and (Self)-Orientalizing in Nineteenth-Century Iran, Iranian Studies, Vol. 34, No. 1/4, Qajar Art and Society, 141-151.
منابع اینترنتی
URL1: http://b.cari.com.my/ (Access Date: 2023/9/25)
URL2: https://www.iichs.ir/fa/gallery/ (Access Date: 2023/10/4)
URL3: https://www.qajarwomen.org/fa/items/ (Access Date: 2023/10/4)
URL4: https://museumwonderland.com/2020/03/31/ (Access Date: 2023/10/4)
URL6: http://malekmuseum.org/saloon/artifact/ (Access Date: 2023/10/12)
URL7: https://www.royalark.net/Persia/qajar3.htm (Access Date: ‎2023/10/12)
URL8: https://eap.bl.uk/item/EAP001-16-1-14# (Access Date: ‎2023/9/25)
URL9: https://golden-mart.com/en/history-of-carpets/ (Access Date: ‎2023/9/25)
URL10: https://seeiran.ir/en/apadana/ (Access Date: ‎2023/10/12)
URL11:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archaizing_Relief_of_a_Seated_King_and_Attendants,_late_19th_century.jpg (Access Date: ‎2023/10/12)
URL12:https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Shah_Abbas_I_and_Vali_Muhammad_Khan.jpg (Access Date: ‎ 2023/10/12)
URL15:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nasar_al-Din_Shah_Qajar_ca._1865.jpg (Access Date: 2023/10/4)
References
Abolhasani, R. (2009). National  identity elements with reserachial approach. Politics Quarterly, 38 (4), 1-22. [In Persian].
Afhami, R., & Msoumi Badakhsh, N. (2017). Influences of Painting Basics and Cultural Factors in Type of Background and Foreground's Composition in Photography of Qajar Era. Glory of Art, 8 (16), 7-18. doi: 10.22051/jjh.2016.2745. [In Persian].
Afshar, I. (1989). Treasure of Iranian photos. Tehran: Farhang-e Iran Publications. [In Persian].
Ahmadi, B. (2013). An overview of the art of photography in the Qajar era and its influence on the art of painting. Chideman, 2 (2), 62-68. [In Persian].
Araghchian, M., & Sattari, M. (2011). Qajar photography occidental and oriental approach. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 2 (42), 45-56. dor: 20.1001.1.22286039.1390.2.42.5.3. [In Persian].
Behdad, A. (2001). The powerful art of Qajar photography: Orientalism and (Self)-orientalizing in nineteenth-century Iran. Iranian Studies, 34 )1/4), 141-151.
Colliver-Rice, C. (2004). Iranian women and their way of life: Clara Colliver Rice's travelogue. (A. Azad, Trans.). Tehran: Farzaneh. [In Persian].
Damandan, P. (1998). Face painters of Isfahan (a corner of Iranian photography history). Tehran: Cultural Research Office. [In Persian].
Delzendeh, S. (2017). Visual Transformation Of Art In Iran - A Critical Review. Tehran: Nazar. [In Persian].
Etemad Al-Saltaneh, M. (1988). Merat al-boldan. Tehran: Tehran University. [In Persian].
Floor, W., Chelkowski, P., & Ekhtiyar, M. (2002). Paintings and painters of the Qajar period. (Y. Azhand, Trans.). Tehran: Il Shahsevan-e Baghdadi. [In Persian].
Foster, G. M. (1999). Traditional societies and technical changes. (M. Soraya, Trans.). Tehran: Fara  book. [In Persian].
Hoeltzer, E. (1976). Iran in hundred and thirteen years ago. (M. Asemi, Trans). Tehran: Ministry of Culture and Arts. [In Persian].
-----. (2003). Thousand sight of life. Tehran: Cultural Heritage Documentation Center. [In Persian].
Jalali, B. (1998). Ganj-e-peyda (A collection of photos from the Golestan Museum's palace house album along with the treatise on photographs of Hashrieh).Tehran: Cultural Research Office. [In Persian].
Khoonsari, Sh. (2006). Comparative history of photography in Iran and the world. Tehran: Elm. [In Persian].
Masoumi Badakhsh, N. (2014). Principles of composition in photography of Qajar period, case study: Taking photos of Naseri Period (Unpublished master's Thesis). Faculty of Art & Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. [In Persian].
Masoumi Ardizi, M. (2022). Analysis of the functions of Kerman carpet in photographs from the Qajar period (Unpublished master's Thesis). Faculty of Handicrafts,  Art University of Isfahan, Isfahan, Iran. [In Persian].
Moradi, A. (2015). Iranian ethnic group's cultural identity and its impact on national identity and Iranian national unity. Cultural Engineering Quarterly, 10 (84), 128-144. [In Persian].
Mobini, M., & Asadi, A. (2016). Satisfied in the fashion and clothing of the Qajar period. Tehran: White Compound Publishing Company. [In Persian].
Nouri, S., & Kamrani, B. (2017). Verisimilitude: From photography to painting & lithography during Qajar era. Biquarterly. Scholarly Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, 1 (2), 57-70. doi:10.22051/jtpva.2017.3970. [In Persian].
Pourmand, H., & Badakhsh Masoumi, N. (2015). The continuity within basics of Iranian visual  traditional with emphasis on the composition of memorial photos in Naseri’s era. Bagh-e Nazar, 12 (32), 33-42. [In Persian].
Rasouli, A.,  Masoodi, O. A., & Delavar, A. (2019). Cultural, artistic and commercial policies of Iranian rug in Qajar era. Scientific Quarterly Islamic Art, 15 (33), 1-23. doi:10.22034/ias.2019.91513. [In Persian].
Sattari, M. (2008). The influence of the first Iranian professional photographer stemmed from his European contemporaries. Journal of Visual and Applied Arts, 1 (1), 93-102. doi: 10.30480/vaa.2008.602. [In  Persian].
Shirazi, M. (2011). Investigating the popularization of photography and the types of advertising and its methods in the Qajar era. Negareh Journal, 7 (20), 68-85. [In Persian].
Shirazi, M., & Mousavilar, A. (2017). Retrieval of identity layers in Qajar era (case study: ceramics). Negareh Journal, 12 (41), 17-30. doi: 10.22070/negareh.2017.483. [In Persian].
Shayestehfar, M., & Sabaghpour, T. (2009). Reflecting the effects of heaven in Qajar carpets based on Islamic sources. Ketab-e-mah-e Honar, No. 136, 40-51.
Sohrabi Nasirabadi, M., Nadrpur, F., & Heydari Yeganeh, M. (2017). Semiotic criticism of   traditional Art products in some selected photographs of the Qajar era. Journal of Visual and Applied Arts, 10 (20), 27-46. doi: 10.30480/vaa.2018.612. [In Persian].
Stein, D. (1989). The beginning of photography in Iran. (E. Hashemi, Trans.). Tehran: Spark. [In Persian].
Tausk, P. (2018). The evolution of photography. (M. Sattari, Trans.). Tehran: Samt. [In Persian].
Tahmasbpour, M. (2002). Naser-od-din the photographer king. Tehran: Tarikh Iran Publication. [In Persian].
-----. (2010). Of silver and light. Tehran: Tarikh Iran Publication. [In Persian].
Zarghi, M. (2015). The study of cultural and socially effective aspects of the photography condition of Iran in the Qajar era (Unpublished master's Thesis). Faculty of  Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. [In Persian].
Zangiabadi, N. (2013). News of photography in the era of Naseri. Tehran: Peykare. [In Persian].
Zare Khalili, A. (2007). Iranian view. Iranian photo (examining landscape in Qajar era photos). Golestan-e-Honar, 3 (3), 68-73. [In Persian].
Zeinolsalehin, H., & Fazeli, N. (2020). The beginning of photography in Iran (critical introduction on Iran photohistory in Naseri period). Journal of Fine Arts: Visual Arts, 25 (1), 125-134. doi: 10.22059/jfava.2019.272206.666112. [In Persian].
Zoka, Y. (1997). History of photography and pioneering photographers in Iran. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company. [In Persian].
 
URLS
URL1: http://b.cari.com.my/ (Access Date: 2023/9/25)
URL2: https://www.iichs.ir/fa/gallery/ (Access Date: 2023/10/4)
URL3: https://www.qajarwomen.org/fa/items/ (Access Date: 2023/10/4)
URL4: https://museumwonderland.com/2020/03/31/ (Access Date: 2023/10/4)
URL7: https://www.royalark.net/Persia/qajar3.htm (Access Date: ‎2023/10/12)
URL8: https://eap.bl.uk/item/EAP001-16-1-14# (Access Date: ‎2023/9/25)
URL9: https://golden-mart.com/en/history-of-carpets/ (Access Date: ‎2023/9/25)
URL10: https://seeiran.ir/en/apadana/ (Access Date: ‎2023/10/12)
URL11:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archaizing_Relief_of_a_Seated_King_and_Attendants,_late_19th_century.jpg (Access Date: ‎2023/10/12)
URL12:https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Shah_Abbas_I_and_Vali_Muhammad_Khan.jpg (Access Date: ‎2023/10/12)
URL15:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nasar_al-Din_Shah_Qajar_ca._1865.jpg (Access Date: 2023/10/4)