شناسایی و تبیین پیشران‌های مؤثر بر توسعهٔ هنرهای سنتی ایران با رویکرد آینده‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه پژوهشی هنرهای سنتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران

چکیده

 هنرهای سنتی‏، از گذشته تا به امروز، با تکیه بر دانش بومی، مهارت و حفظ سنت‌‌ها به تولید آثاری بی‌‌بدیل با جنبه‌‌های رمزی و تمثیلی پرداخته‌اند که در آن تأکید فراوانی بر مؤلفۀ زیبایی شده‌است. کم‌‌توجهی به هنرهای سنتی‏ و بومی ایرانی که بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ساکنان یک اقلیم را شامل می‌‌شود، آن را از قلمروی نیازهای اجتماعی، اقتصادی و هنری جامعه به حاشیه رانده تا به آن‌جا که خطر اضمحلال و رو به فراموشی سپرده‌شدن بسیاری از این رشته‌‌های هنری به شدت احساس می‌‌گردد. از این‌رو، مطالعه پیش‌رو در پی یافتن پاسخ این پرسش مهم است که راه‌‌کارهای مناسب برای توسعه و پیشرفت هنرهای سنتی‏ ایران کدامند؟ جمع‌‌آوری اطلاعات این پژوهش، در گام اول بر اساس منابع کتابخانه‌‌ای و در گام بعدی به شیوهٔ میدانی (روش دلفی کلاسیک) و با مشارکت 33 نفر از اساتید، هنرمندان و کارشناسان خبرهٔ پژوهشکده هنرهای سنتی‏ انجام شده‌است. این تحقیق با رویکرد آینده‌‌پژوهیِ ارزشی (یا تجویزی) عوامل تأثیرگذار برای دستیابی به یک آیندهٔ مطلوب را شناسایی نموده‌است. در نتایج این پژوهش 10 عامل پیشران و تأثیرگذار بر شکل‌‌گیری سناریوهای «بنی‌‌آدم اعضای یکدیگرند»، «از هر دست که بدهی»، «جوینده یابنده است» و «یک دست صدا ندارد» شناسایی شده‌اند. در صورت اجرای این عوامل تأثیرگذار، علاوه‌بر توانمندسازی و ارج‌نهادن به هنرهای سنتی‏ ایران، می‌‌توان برای آن آینده‌‌ای مطلوب را در سطح کشور و منطقه در کنار پاسخ به نیازهای جامعه متصور گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Identification and Explanation of Effective Driving Factors of the Development of Iranian Traditional Arts through Futures Studies

نویسنده [English]

  • Samera Salimpour Abkenar
Assistant Professor, Research Group of Traditional Arts, Research Institute of Cultural, Heritage, and Tourism (RICHT), Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
Arts which are based on sacred knowledge supported by the idea of ​​human growth and excellence are called traditional arts. These kinds of arts generally lead into the creation of a work with intrinsic beauty and valuable cultural content. One of the most important components of traditional arts that makes them stand out is: its compatibility with traditional knowledge and knowledge of images, its harmony with the principles of coding and traditional symbolization, its compatibility with the inherent nature of the materials, and its functionality and application. Unfortunately, today, due to some deficiencies, the loss or the oblivion of many fields of traditional arts has become foregrounded. Therefore, this research is trying to use the well-known approach of future research to identify these problems and to provide appropriate solutions to achieve a possible and desirable future for the traditional arts of Iran.
Research Method
The collection of information in this research is based on scientific documents, library and field studies. Interviews were conducted with 33 experts, and active and busy working artists in the art workshops of the Traditional Arts Research Institute. The interview was undertaken through a questionnaire and the Delphi method. In addition, a purposeful and non-probability sampling method was chosen to select the interviewees until theoretical saturation was reached. The selection of participants was based on indicators including: being a professor or an art expert, having a first or second degree in art, having an academic education, and having an average of 20 years of work experience. The criteria for selecting interviewees was based on the recommended approach for sampling in qualitative studies, which includes parameters such as significance from the perspective of knowledge and expertise, well-known, theoretical knowledge, diversity, and participation motivation.
 Research Findings
In this research, driving indicators have been obtained using the parameters of trends, events, images, and actions. The results of the trend and event parameters were achieved through interviews and written library documents; also image and action parameters were obtained by the evaluation of the questionnaires. After the key drives were determined, the following scenarios were written to achieve the desired future: human beings are members of one family; each hand is a seeker, and one hand makes no sound. The results showed that 10 driving factors are effective in the scenarios that are mentioned below (Fig. 1).
Fig. 1: Drivers influencing the formation of the future research scenarios of traditional arts of Iran
The interviewees emphasized the artist’s awareness of the art's historical roots, which means sufficient knowledge about the historical background and its ups and downs. In addition, they believed that student's attraction towards and interests in learning traditional art can result from the growth of his insight and inner transformation. They also introduced the condition that a student entering the field of traditional arts must have individual capabilities such as perseverance, artistic prejudice, self-esteem, and patience in the face of difficulties. Most of the artists expressed education and learning as the bases of transference of traditional arts to the next generation. In the past, over a relatively long period, the method of training was ‘master-apprentice.’ However, with the arrival of academic and scientific centers, the duration of education was reduced to short courses. Besides, due to the lack of media coverage, exposure, and held-up courses and workshops, the level of awareness and the culture of the society regarding the learning of Iranian traditional arts has decreased. Creativity and innovation are the most basic factors in designing and implementing a great traditional work. Government support can also be helpful in the form of free or low-interest loans to help procure high-quality raw materials. The use of new methods in implementation and updated tools while preserving local and traditional motifs can lead to the growth of the production process. The formation of correct management working groups, cooperation, and participation of public and private sectors help marketing. As a result, some valuable and expensive artworks can be sold quickly in the international markets. In this way, it promotes development and entrepreneurship. The results related to the foresight emphasized the following: valuing traditional arts, combining different art disciplines, documenting works of art and artist masters, using the experiences of successful countries, and creating stable international relations.
Conclusion
This research is the first preliminary step to identify the key drives of the foresight of traditional arts in Iranian culture and art history. The results showed that among the 10 identified driving patterns, eight patterns were more effective; four patterns (awareness and culture, teaching and learning, creativity, and innovation) were influenced by internal variables. The other four cases (government support in production, marketing, sales, and entrepreneurship sectors) were influenced by external variables. These variables were directly and indirectly related to the decisions made by senior managers and subordinate officials. In addition, the formation of non-governmental organizations coordinated with government institutions in the field of traditional arts prevents rework overtime or even going astray. Perhaps, these forces that have been remained hidden from view in this area act in ineffective ways or have been in conflict with each other. This status caused disruption or stopped the process of development of traditional arts in Iran. Weakening the status of Iran's traditional arts also creates a dangerous situation in regard to other cultural and historical parts of the country. Therefore, if the attention of the upper legislative institutions is focused on these parameters, they can benefit from the opportunities by forming proper management working groups. The scenarios of this research suggest that if planned budgets are allocated to the field of traditional arts, this area can respond to the needs arising from the artistic community. In this case, the spirit of self-confidence, social well-being, a healthy economy, and prosperity of the urban, rural, and even nomadic tourism industry will be improved. This leads to an increase in the employment of young people in the field of traditional arts and tourism as well as an increase in and improvement of vitality at the level of society as well as a decrease in the possibility of criminal incidents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • traditional arts
  • futures studies
  • scenario writing
  • driving factors
  • Delphi method
 
باحجب‌‌قدسی، ساناز، شاهرودی، فاطمه، مطهرنیا، مهدی، و کامرانی، بهنام. (1۴01). نقش آینده‌پژوهی در شکل‌گیری سیاست‌گذاری هنر در ایران. جامعه‌‌شناسی سیاسی ایران، ۵ (۴)، 198-21۴. doi: 10.30510/psi.2022.337212.3344
پورخلیل، محمد، همتی‌‌عفیف، علی، و محمدیان، فاطمه. (1۴01). تبیین سناریوهای سلامت جامعه با تأکید بر ورزش ملی. آینده‌‌پژوهی ایران، 7 (1)، 271-301. doi: 10.30479/JFS.2022.16576.1359
جهانیان، ناصر. (1377). تحول مفهوم توسعه و ارتباط آن با دین. قبسات، 3 (7)، 109-119.
حاجیانی، ابراهیم، و قصاع، محمود. (1392). آینده و سناریونگاری، طبقه‌‌بندی روش‌‌ها و دسته‌‌بندی سناریو. فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، 2 (3)، 33-۶2. dor: 20.1001.1.22517081.1392.2.3.6.4
حافظی، رضا، و اسماعیل‌‌زاده، حمید. (1393). راهنمای سناریونگاری. تهران: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
حبیبی، آرش، و جلال‌‌نیا، راحله. (1۴02). پدیدارشناسی. تهران: انتشارات نارون دانش.
حقایقی، سید عباس. (1۴01). بازخوانی تحلیلی هنر سنتی‏ از دیدگاه شوآن. رهپویه حکمت هنر، 1 (1)، ۶1-70. doi: 10.22034/rph.2022.697033
حیدری، امیرهوشنگ. (1393). مبانی و مفاهیم آینده‌‌پژوهی. ترویج علم، ۵ (2)، 81-9۶.
دادور، ابوالقاسم، و دالایی، آزاده. (139۵). مبانی نظری هنرهای سنتی‏ ایران (ایران در دوره اسلامی). تهران: انتشارات الزهرا و مرکب سپید.
رستمی، محسن، کشاورز، عیسی، و خجسته‌‌مهر، رضا. (1397). روش‌‌های آینده‌‌پژوهی در صنایع فرهنگی. تهران: انتشارات پشتیبان.
ریخته‌‌گران، محمدرضا. (1381). فلسفه هنرهای سنتی‏ و مبانی نظری آن. کتاب ماه هنر، شماره ۴۵ و ۴۶، 12-17.
زکریایی‌‌کرمانی، ایمان، و رحیمی، افسانه. (1۴00). آینده‌‌پژوهی هنر گیوه‌‌بافی شهرستان دهاقان. هنرهای صناعی ایران، ۴ (2)، 37-۵0.
 doi: 10.22052/hsi.2022.246119.1006
سعدی، مصلح بن عبدالله. (1391). بوستان سعدی. ویراستاری محمدعلی فروغی. تهران: انتشارات کتاب همراه.
سن، آمارتیا. (138۶). مفهوم توسعه. ترجمه شاکه سرکسیان و علی گودرزی. راهبرد توسعه، شماره 12، 1۵7-18۴.
سیفی، ندا، بلخاری‌‌قهی، حسن، و محمدزاده، مهدی. (139۶). تاملی در رابطه استاد و شاگردی در آموزش هنرها با تاکید بر نظام سنتی‏. نگره، 12 (۴2)، 33- ۴۵.  doi: 10.22070/negareh.2017.528
شادقزوینی، پریسا. (1393). بررسی اصول و مبانی هنرهای سنتی‏ ایران. نقد کتاب هنر، شماره 3 و ۴، ۴1-۵9.
شریف‌‌زاده، سید عبدالمجید. (1378الف). مبانی هنرهای سنتی‏. کتاب ماه هنر، شماره 8، 3-۵.
-----. (1378ب). روشهای سنتی‏ در آموزش هنر. کتاب ماه هنر، شماره 13 و 1۴، 1۵-17.
شریف‌‌زاده، سید عبدالمجید. (1۴01). بازگشت به گذشته تاریخی هنرهای سنتی‏ به معنی تکرار آن نیست. نشست علمی هفته میراث فرهنگی، پژوهشکده هنرهای سنتی‏، تهران.
شریفی‌‌راد، علی. (1393). هنرهای سنتی‏. تبریز: انتشارات فروزش.
فرجی، فرشته، احسانی‌‌فر، تهمینه، نادری، نادر، و رضایی، بیژن. (1393). بررسی نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 1 (۴)، 91-10۴. doi: 20.1001.1.24767735.1393.1.4.6.7
قاسمی فلاورجانی، معصومه، و زکریایی کرمانی، ایمان. (1۴02). مطالعه هنر سرمه‌دوزی استان اصفهان با رویکرد آینده‌پژوهی. هنرهای صناعی ایران. ۶ (2)، 103-120.doi: 10.22052/hsi.2024.253786.1149
گودرزوند چگینی، مهرداد. (139۴). توسعه پایدار؛ شاخص‌‌ها و سیاست. سیاست جهانی، ۴ (2)، 21۵-238.
منزوی بزرگی، جواد، احمدی، صادق، و علئی، محمدولی. (1397). آینده‌‌پژوهی امنیت‌‌گذار و سیاست‌‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران و ارائه سناریوهای محتمل. فصلنامه امنیت ملی، 8 (30)، ۶۵-9۶.
نینیلوتو، ایلکا. (1392). آینده‌‌پژوهی: علم یا هنر؟. ترجمۀ حسن بشیری و امیرهوشنگ حیدری. ترویج علم، ۴ (1)، ۵7-۶۳.
هوشیار، مهران. (1۴01). بازتعریف صنایع‌دستی معاصر ایران با رویکرد آینده‌‌پژوهی. هنرهای صناعی ایران، ۵ (1)، 19-32.
 doi: 10.22052/hsi.2022.246481.1030
Bell, W. (1996). An Overview of Futures Studies. In Victoria Hawthorn, The Knowledge Base of Futures Studies, Vol. 1., ‎Australia: DDM Media Group.
-----. (2016). Foundations of Futures Studies: History, Purposes, and Knowledge. NewYork: Routledge.
Byrne, M. (2001). Sampling for Qualitative Research. Aorn Journal, 73 (2), 494-498, doi: 10.1016/S0001-2092(06)61990-X.
Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, A. (2014). Delphi Technique Theoretical Framework in Qualitative Research. International Journal of Engineering and Science, 3 (4), 8-13.
Hines, A. & Bishop, P. (2006). Thinking about the Future: Guidelines for the Strategic Foresight. Washington: Social Technologies LLC.
Onwuegbuzie, A. J., & Collins, K. M. (2007). A Typology of Mixed Methods Sampling Designs in Social Science Research. Qualitative Report, 12 (2), 281-316. doi: 10.46743/2160-3715/2007.1638
Oxford. (2016). Retrieved from: www.oxforddictionaries.com/definition/english/art
Rohrbeck, R. (2011). Corporate Foresight: Towards a Maturity Model for the Future Orientation of Firm. Berlin: Springer-Verlag.
Schuon, F. (1959). Language of the Self (Translated by Margo Pallis and Macleod Matheson). India: Ganesh & CO. (Madras) Private, LTD.
References
Bahojb Ghodsi, S., Shahroudi, F., Motaharnia, M., & Kamrani, B. (2022). The Role of Future in Shaping Art Policy in Iran. Political Sociology Research, 5 (4), 198-214. doi: 10.30510/psi.2022.337212.3344 [In Persian].
Bell, W. (1996). An Overview of Futures Studies. In The Knowledge Base of Futures Studies, Vol. 1”. Hawthorn, Victoria, Australia: DDM Media Group.
-----. (2016). Foundations of Futures Studies: History, Purposes, and Knowledge. NewYork: Routledge.
Byrne, M. (2001). Sampling for Qualitative Research. Aorn Journal, 73 (2), 494-498, doi: 10.1016/S0001-2092(06)61990-X.
Dadvar, A. G., & Dalaii, A., (2016). Theoretical Fundamentals of Iranian Traditional Arts (Iran in the Islamic Period). Tehran: Al-Zahra and White Horse Publications [In Persian].
Faraji, F., Ehsanifar, T., Naderi, N., & Rezaei, B. (2014). The Study of the Role of Entrepreneurship in Economic Development. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 1 (4), 91-104. doi: 20.1001.1.24767735.1393.1.4.6.7 [In Persian].
Ghasemi Flavarjani, M., & Zakariaee Kermani, I. (2024). Studying the Art of Isfahan's Sermehdouzi from the Perspective of Future Studies. Journal of Iranian Handicrafts Studies, 6 (2), 103-120. doi: 10.22052/hsi.2022.246119.1006 [In Persian].
Goudarzvand Chegini, M. (2015). Sustainable Development Indexes and Politics. Journal of Word Politics, 4 (2), 215-238 [In Persian].
Habibi, A., & JalalNia, R. (2023). Phenomenology. Tehran: Narvan Danesh Publications [In Persian].
Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, A. (2014). Delphi Technique Theoretical Framework in Qualitative Research. International Journal of Engineering and Science, 3 (4), 8-13.
Hafezi, R., & EsmailZadeh, H. (2014). Scenario Writing Guide. Tehran: Ministry of Health, Treatment and Medical Education [In Persian].
Haghayeghi, S. A. (2022). On Schuon's Traditional Art: An Analytical Review. Journal of Wisdom and Art, 1 (1), 61-70. doi: 10.22034/rph.2022.697033 [In Persian].
Hajiani, E., & Ghesa, M. (2013). Future and Scenario Planning, Method Classification, and Scenario Classification. A Quaternary Journal of Socio-Cultural Strategy, 2(3), 33-62 [In Persian].
Heidari, A. H. (2014). Fundamental Concepts of Futures Studies. Journal of the Popularization Science, 5 (2), 81-96 [In Persian].
Hines, A., & Bishop, P. (2006). Thinking about the Future: Guidelines for the Strategic Foresight. Washington: Social Technologies LLC.
Houshiar, M. (2022). A Re-definition of Iranian Handicrafts from the Perspective of Future Research. Journal of Iranian Handicrafts Studies, 5 (1), 19-32. doi: 10.22052/hsi.2022.246481.1030 [In Persian].
Jahanian, N. (1999). The Evolution of the Development Concept and its Relationship with Religion. Qabasat, 3 (7), 109-119 [In Persian].
Monzavi, J., Ahmadi, S., & Aliei, M. V. (2019). Transitional Security Research and Demographic Policy of the Islamic Republic of Iran and Possible Scenarios. Journal National Security, 8 (30), 65-96 [In Persian].
Niinilouto, I. (2013). Futures Studies: Science or Art? (H. Bashiri & A. H. Heydari, Trans.). Journal of the Popularization of Science, 4 (1), 57-63 [In Persian].
Onwuegbuzie, A. J., & Collins, K. M. (2007). A Typology of Mixed Methods Sampling Designs in Social Science Research. Qualitative Report, 12 (2), 281-316. doi: 10.46743/2160-3715/2007.1638.
Oxford. (2016). Retrieved from: www.oxforddictionaries.com/definition/english/art.
Poorkhalili, M., Hemmati, A., & Mohamadian, F. (2022). Explaining Community Health Scenarios with an Emphasis on National Sports. Journal of Iran Futures Studies, 7 (1), 271-301. doi: 10.30479/JFS.2022.16576.1359 [In Persian].
Rikhtegaran, M. R. (2002). The Philosophy of Traditional Arts and its Theoretical Foundations. The Book of the Month of Art, 45 and 46, 12-17 [In Persian].
Rohrbeck, R. (2011). Corporate Foresight: Towards a Maturity Model for the Future Orientation of Firm. Berlin: Springer-Verlag.
Rostami, M., Keshavarz, I., & KhojastehMehr, R. (2018). Future Studies Methods in Cultural Industries. Tehran: Poshtiban Publications [In Persian].
Saadi, M. (2012). Bustan (M. A. Foroughi, Ed.). Tehran: Ketabe-e-Hamrah Publications [In Persian].
Schuon, F. (1959). Language of the Self (M. Pallis & M. Matheson, Trans). India Ganesh & CO. (Madras) Private, LTD.
Seifi, N., Bolkhari Ghehi, H., & MohamadZadeh, M. (2017). A Reflection on the Relationship between Master and Disciple in Art Education with an Emphasis on Traditional System. Negareh , 12 (42), 33-45. doi: 10.22070/negareh.2017.528 [In Persian].
Sen, Amartya. (2007). The Concept of Development. (Sh. Sarkasian, & A Goudarzi Trans.). Journal of Development Strategy, No. 12, 157-184 [In Persian].
ShadGhazvini, P. (2014). Investigation of the Principles and Fundamentals of Iranian Traditional Arts. Art Quarterly Book Review, 3 and 4, 41-59 [In Persian].
Sharifirad, A. (2014). Traditional Arts. Tabriz: Frouzesh Publications [In Persian].
Sharifzadeh, A. M. (1999a). The Fundamentals of Traditional Arts. The Book of the Month of Art, No. 8, 3-5 [In Persian].
-----, A. M. (1999b). Traditional Methods in Art Education. The Book of the Month of Art, 13 and 14, 15-17 [In Persian].
-----. (2022). Returning to the Historical Past of Traditional Arts does not Mean Repeating It. Scientific Meeting of Cultural Heritage Week, Traditional Arts Research Institute, Tehran, Iran [In Persian].
Zakariaee Kermani, I., & Rahimi, A. (2022). Future Study of the Art of Weaving Giveh in Dehaghan. Journal of Iranian Handicrafts Studies, 4 (2), 37-50. doi: 10.22052/hsi.2022.246119.1006 [In Persian].