ابراهیمی، کاظم. (1399). مطالعه تطبیقی منسوج دوره ایلخانی و آثار سفالین دورههای سلجوقی و ایلخانی.
هنرهای صناعی ایران،
3 (1)، 47 ـ 62. doi:
10.22052/3.1.47
اسماعیلنیا گنجی، حجتالله، فرصتی جویباری، رضا، و پاشاپاسندی، حسینعلی. (1398). تحلیل ساختاری کمال دیوان و امشاسپندان با نگاهی به آیین مزدیسنا و اسطورههای پیشاآریایی.
ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی،
15 (57)، 13-39. dor:
20.1001.1.20084420.1398.15.57.1.5
اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1391). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش.
اکبری، پریسا. (1393). آب در دنیای باستان: کتاب اول خاورمیانه و بخشهایی از اروپا. تهران: تیسا.
الیاده، میرچا. (1372). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
ایونس، ورونیکا. (1381). اساطیر مصر. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. چاپ دوم. تهران: اساطیر.
آموزگار، ژاله. (1391). تاریخ اساطیری ایران. چاپ سیزدهم. تهران: سمت.
باسورث، سی. ای. (1366). تاریخ سیاسی و دودمانی ایران (614-390 هجری/ 1217-1000 میلادی)، در جی. آ. بویل، تاریخ ایران کمبریج. از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان. ترجمه حسن انوشه. تهران: انتشارات امیرکبیر.
برزین، پروین. (1346). پارچههای قدیم ایران. هنر و مردم، 5 (59)، 39-44.
بروس، ژاک. (1367). درخت مقدس. پیام یونسکو، شماره 224، 4-9.
بهار، مهرداد. (1374). جستاری چند در فرهنگ ایران (ج. 2). تهران: اسطوره.
-----. (1391). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ چهارم. تهران: آگه.
بهزادی، رقیه. (1380). نماد در اساطیر. کتاب ماه هنر، شماره 35 و 36، 52-56.
بیرلین، ج. ف. (1386). اسطورههای موازی. ترجمهٔ عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
بیرونی، ابوریحان. (1352). آثار الباقیه عن القرون الخالیه. ترجمهٔ علیاکبر داناسرشت. تهران: ابن سینا.
بهمنی، پردیس. (1389). سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران. با همکاری الیاس صفاران. تهران: دانشگاه پیام نور.
پاکباز، رویین. (1380). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
-----. (1385). دایرهالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
پوپ، آرتور آپهام، و آکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز). ترجمه نجف دریابندری و دیگران. تهران: علمی فرهنگی.
پورآذر، منیره. (1395). مطالعه تطبیقی نماد درخت در ایران باستان با اسلام و نمود آن در آثار هنری. همایش بینالمللی شرقشناسی و مطالعات ایرانی، علیگر هند. دوره دوم.
پورداود، ابراهیم. (1377). یشتها. تهران: اساطیر.
تقیپور، پریسا، و فهیمی صفا، ملیحه. (1395). بررسی تطبیقی نقوش پارچههای دوره سلجوقی با قاجار. کنفرانس سنپترزبورگ ـ روسیه.
حصوری، علی. (1384). سیاوشان. تهران: نشر چشمه.
حلمی، احمد کمالالدین. (1384). دولت سلجوقیان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دادور، ابوالقاسم. (1393). نقوش و نمادهای گیاهی و حیوانی در سفالینههای دوران اسلامی ایران.
نگارینه هنر اسلامی، شماره 4، 4 ـ 19. doi:
10.22077/nia.2014.490
دادور، ابوالقاسم، و حدیدی، الناز. (1390). بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی (از قرن اول ھ.ق تا اواخر دوره سلجوقی).
جلوه هنر، ۳ (۲)، ۱۶- ۲۲. doi:
10.22051/jjh.2014.21
دادور، ابوالقاسم، و روزبهانی، رویا. (1398). بازتاب طبیعت در گستره اساطیر ایران.
جلوه هنر،
11 (22)، 63-73. doi:
10.22051/jjh.2019.7486.1030
دادور، ابوالقاسم، و نمازعلیزاده، سهیلا. (1401). پیامدپژوهی اندیشه زرتشتی در بشقاب فلزی ساسانی و سفالینههای سلجوقی.
هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 27 (2)، 33-38. doi:
10.22059/jfava.2021.332249.666807
دلاشو، م. لوفلر. (1366). زبان رمزی قصههای پریوار. ترجمه جلال ستاری. تهران: توس.
رضایی دشت ارژنه، محمود، و گلیزاده، پروین. (1390). بررسی تحلیلی ـ تطبیقی سیاوش، اوزریس و آتیس.
فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 7 (2)، 57-83. dor:
20.1001.1.20084420.1390.7.22.2.0
روحفر، زهره. (1380). نگاهی بر پارچهبافی دوران اسلامی. ، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور و سمت.
زند داوودی، عسل. (1388). بررسی نقوش دستبافتههای (پارچهای) دوره سلجوقی و ایلخانی. نقشمایه، 2 (4)، 87 ـ 111.
ژیــران، ف. لاکوته، گ.، و دلاپورت، ل. (1382). اساطیر آشور و بابل. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: کارون.
ستاری، جلال. (1380). اسطوره و حماسه در اندیشه ژرژ دومزیل. تهران: نشر مرکز.
-----. (1389). جهان اسطورهشناسی (11). تهران: نشر مرکز.
شکیبی ممتاز، نسرین. (1389). جایگاه سیاوش در اساطیر. پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی. 2 (1). 116ـ 101.
طالبپور، فریده. (1384). تکنیکهای پارچهبافی ایران در صدر اسلام و عصر سلجوقی. مطالعات هنر اسلامی، شماره ۳ ، 133-140.
فرنبغ دادگی. (1369). بندهش. تهران: توس.
فریزر، جیمز. (1384). شاخهٔ زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
فریه، ر. دبلیو. (1374). هنرهای ایران. ترجمه پرویز مرزبان. تهران: فرزان.
قرشی، امانالله. (1380). آب و کوه در اساطیر هند و ایران. تهران: هرمس.
قربانی، مریم. (1392). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان: رویکرد نشانه شناختی. تهران: علم.
کریستنسن، آرتور. (1381). کیانیان. ترجمه ذبیحالله صفا. تهران: علمی فرهنگی.
کمبل، جوزف. (1377). قدرت اسطوره. ترجمه عباس مخبر. چاپ هشتم. تهران: نشر مرکز.
لمتون، آن کاترین سواین فورد. (1381). ساختار درونی امپراتوری سلجوقی. در تاریخ ایران کمبریج (ج. 5). ترجمه حسن انوشه. تهران: مهتاب.
مبینی، مهتاب، و شافعی، آزاده. (1394). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری).
جلوه هنر، شماره 14، 45-64. doi:
10.22051/jjh.2016.2126
محسنینیا، ناصر، و امیریفر، عاطفه. (1394). سیاوش و خویشکاری ایزدان گیاهی (بررسی شباهتها و زیرساختها در اساطیر). همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ایران.
محمدی، مهدی، تندی، احمد، و مازیار، امیر. (1398). معرفی و طبقهبندی سفالینههای دوره سلجوقی.
هنرهای صناعی اسلامی،
4 (2)، 133-145.doi:
10.52547/jic.4.2.133
مصطفوی کاشانی. حسین. (1389). اسطورهٔ ایزدان آب و گیاه. جهان کتاب، 15 (262)، 94.
مهجور، فیروز، و علینژاد اسبویی، زهرا. (1391). بررسی تطبیقی و آزمایشگاهی یک نمونه از پارچههای عصر سلجوقی موجود در موزه مقدم دانشگاه تهران.
مطالعات تطبیقی هنر،
2 (3)، 71-85. dor:
20.1001.1.22286039.1390.3.45.4.1
میرزایی، بنفشه. (1391). تاثیر شاهنامه فردوسی بر نقوش سفالهای دوره سلجوقی. نقشمایه، 5 (10)، 95-102.
هینلز، جان راسل. (1391). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چاپ شانزدهم. تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سروش.
-----. (1388). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها. تهران: فرهنگ معاصر.
یوسفی، محمدرضا. (1383). در هزارتوی اسطورههای آفرینش. گزارش و گفتگو. شماره 11، 74- 79.
یونگ، کارل گوستاو. (1382). روانشناسی و دین. تهران: علمی فرهنگی.
Hillenbrand, R. (1994). The Art of the Saljuqs in Iran and Anatolia. California: Mazda Publishers.
منابع اینترنتی
URL1: https://collections.vam.ac.uk/item/O261579/woven-silk-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL2: https://dia.org/collection/textile-49098/ (Access Date: May 2022)
URL3: https://www.clevelandart.org/art/1968.246/ (Access Date: May 2022)
URL4: https://collections.vam.ac.uk/item/O106594/fragment-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL5:https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-footed-bowl-pot12/ (Access Date: May 2022)
URL6: https://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/light_of_the_sufis (Access Date: August 2016)
URL7:http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/140002824 (Access Date: August 2016)
URL7: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/461158/ (Access Date: August 2016)
References
Akbari, P. (2014). Water in the ancient world: Book one of the Middle East and parts of Europe. Tehran: Tisa. [In Persian].
Amuzgar, J. (2012). Mythological history of Iran (13th ed.). Tehran: Samt. [In Persian].
Bahar, M. (1995). A few essays on Iranian culture (Vol. 2). Tehran: Ostoureh. [In Persian].
-----. (2012). A study in Iranian mythology (4th ed.). Tehran: Agah. [In Persian].
Bahmani, P. (2010). The evolution and development of roles and symbols in traditional Iranian arts (with the collaboration of E. Safaran). Tehran: Payam Noor University. [In Persian].
Barzin, P. (1967). Ancient Iranian textiles. Art and People, 5 (59), 39-44. [In Persian].
Behzadi, R. (2001). Symbol in mythology. Book of the Month of Art, No. (35-36), 52-56. [In Persian].
Berlin, J. F. (2007). Parallel myths. (A. Mokhbar, Trans.). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian].
Biruni, A. R. (1973). The remaining works of the past centuries (A. A. DanaSeresht, Trans.). Tehran: Ibn Sina. [In Persian].
Bosworth, C. A. (1987). Political and dynastic history of Iran (614-390 AH/1217-1000 AD).
In J. A. Boyle (Ed.), The Cambridge history of Iran (pp. 1-50). (H. Anoushe, Trans.). Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian].
Bruce, J. (1988). The sacred tree. UNESCO Message, No. 224, 4-9. [In Persian].
Campbell, J. (2000). The power of myth (A. Mokhbar, Trans.) (8th ed.). Tehran: Markaz Publishing.
Christensen, A. (2002). Kianian. (Z. Safa, Trans.). Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Dadvar, A., & Hadidi, E. (2011). A study of textile motifs from the early Islamic centuries (from the first century AH to the late Seljuk period). Jelweh Honar, 3 (2), 16-22. doi: 10.22051/jjh.2014.21. [In Persian].
Dadvar, A., & Namazalizadeh, S. (2022). A study of the consequences of Zoroastrian thought in Sassanid metal plates and Seljuk pottery. Visual Arts (Fine Arts), 27 (2), 33-38. doi: 10.22059/jfava.2021.332249.666807. [In Persian].
Dadvar, A., & Roozbahani, R. (2019). Reflection of nature in the scope of Iranian mythology. Jelweh Honar, 11 (22), 63-73. doi: 10.22051/jjh.2019.7486.1030. [In Persian].
Dadvar, A. (2014). Plant and animal motifs and symbols in potteries of the Islamic period in Iran. Negarineh Islamic Art, No. 4, 4-19. doi: 10.22077/nia.2014.490. [In Persian].
Delashaw, M. L. (1987). The coded language of family tales. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Toos. [In Persian].
Ebrāhimi, K. (2020). A comparative study on an Ilkhanid textile and the Seljuk pottery. Honar-haye Sena'ee-ye Iran, 3 (1), 47-62. doi: 10.22052/3.1.47. [In Persian].
Eliade, M. (1993). Treatise on the history of religions. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Soroush. [In Persian].
Esmaeelnia Ganji, H., Forsati Jooybari, R., & Pashapasandi, H. (2020). The concept of "the perfection of demons and Amesha Spenta" based on Mazda religion and pre-Aryan myths: A structural analysis. Mytho-Mystic Literature, 15 (57), 13-39. dor: 20.1001.1.20084420.1398.15.57.1.5. [In Persian].
Esmaeilpour, A. (2012). Myth, symbolic expression. Tehran: Soroush. [In Persian].
Evans, V. (2002). Egyptian mythology. (M. H. B. Farrokhi, Trans.). (2nd ed.). Tehran: Mythology. [In Persian].
Farrbay Dādagīh. (2006). Bundahišn. Tehran: Toos [In Persian].
Frye, R. W. (1995). The arts of Iran. (P. Marzban, Trans.). Tehran: Farzan. [In Persian].
Fraser, J. (1985). The golden branch: A study in magic and religion. (K. Firouzmand, Trans.). Tehran: Aghah. [In Persian].
Ghorbani, M. (2013). Translation and critical analysis of discourse: A semiotic approach. Tehran: Alam. [In Persian].
Giron, F., Lacote, G., & Delaporte, L. (2003). Mythology of Assyria and Babylon. (A. Esmaeilpour, Trans.). Tehran: Karun. [In Persian].
Hasuri, A. (2005). Siavoshan. Tehran: Cheshmeh Publishing House. [In Persian].
Hatem, G. A. (2005). Pattern and symbol in ancient Iranian pottery. Quarterly Journal of Art, No. 28, 355-378. [In Persian].
Helmi, A. K. (2005). The Seljuk state. Qom: Hawza and University Research Institute. [In Persian].
Hillenbrand, R. (1994). The art of the Saljuqs in Iran and Anatolia. California: Mazda Publishers.
Hinles, J. R. (2012). Understanding Iranian mythology. (Z. Amouzgar & A. Tafazzoli, Trans.). (16th ed.). Tehran: Cheshme. [In Persian].
Jung, C. G. (2003). Psychology and religion. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Lamton, A. C. S. (2002). The internal structure of the Seljuk Empire. In J. A. Boyle (Ed.), The Cambridge history of Iran (Vol. 5, pp. 1-50). Tehran: Mahtab. [In Persian].
Mirzaei, B. (2012). The influence of Ferdowsi's Shahnameh on pottery designs of the Seljuk period. Naqsh-e-Mayah, 5 (10), 95-102. [In Persian].
Mobini, M., & Shafei, A. (2015). The role of mythological and sacred plants in Sasanian art (with emphasis on reliefs and metalwork).
Jelweh Honar, No. 14, 45-64. doi:
10.22051/jjh.2016.2126. [In Persian].
Mohammadi, M., Tandi, A., & Mazyar, A. (2019). Introduction and classification of Seljuk period pottery. Islamic Industrial Arts, 4(2), 133-145. doi: 10.52547/jic.4.2.133. [In Persian].
Mohseninia, N., & Amirifar, A. (2015). Siavash and the servitude of the plant gods (A study of similarities and substructures in mythology). International Conference of the Association for the Promotion of Persian Language and Literature, Iran. [In Persian].
Mostafavi Kashani, H. (2010). The myth of the gods of water and plants. Jahan Kitab, 15 (262), 94. [In Persian].
Pakbaz, R. (2002). Iranian painting from ancient times to the present. Tehran: Zarrin and Simin. [In Persian].
-----. (2006). Encyclopedia of art. Tehran: Contemporary Culture. [In Persian].
Pope, A. U., & Ackerman, P. (2008). A journey in Iranian art (from prehistory to the present) (Vol. 5, N. Daryabandari et al., Trans.). Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Pourazar, M. (2016). A comparative study of the tree symbol in ancient Iran and Islam and its manifestation in works of art. International Conference on Orientalism and Iranian Studies, Aligarh, India. (2nd ed.). [In Persian].
Pourdavoud, E. (2008). Yashts. Tehran: Asatir. [In Persian].
Qorshi, A. (2001). Water and mountains in Indian and Iranian mythology. Tehran: Hermes. [In Persian].
Rezaei Dasht-e Arjaneh, M., & Golizadeh, P. (2011). Analytical-comparative study of Siavash, Osiris, and Attis.
Quarterly Journal of Mystical and Mythological Literature,
7(2), 57-83. dor:
20.1001.1.20084420.1390.7.22.2.0. [In Persian].
Roohfar, Z. (2002). A look at textile weaving in the Islamic era. Tehran: Cultural Heritage Organization of the Country and the Ministry. [In Persian].
Sattari, J. (2002). Myth and epic in the thought of Georges Dumesil. Tehran: Markaz Publishing. [In Persian].
-----. (2010). The world of mythology (11). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Shakibi Mumtaz, N. (2010). The place of Siavash in mythology. Persian Language and Literature Research, 2 (1), 101-116. [In Persian].
Taghipour, P., & Fahimi Safa, M. (2016). A comparative study of the fabric motifs of the Seljuk and Qajar periods. St. Petersburg-Russia Conference. [In Persian].
Talebpour, F. (2005). Iranian weaving techniques in early Islam and the Seljuk era. Islamic Art Studies, No. 3, 133-140. [In Persian].
Yahaghi, M. J. (2007). Dictionary of myths and fictional allusions in Persian literature. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies and Soroush. [In Persian].
-----. (2009). Dictionary of myths and fables. Tehran: Contemporary Culture. [In Persian].
Yousefi, M. R. (2004). In the labyrinth of creation myths. Report and Discussion, No. 11, 74-79. [In Persian].
Zand Davoudi, A. (2009). A study of hand-woven (fabric) motifs of the Seljuk and Ilkhanid periods. Naqsh-Mayeh, 2 (4), 87-111. [In Persian].
URLs
URL1: https://collections.vam.ac.uk/item/O261579/woven-silk-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL2: https://dia.org/collection/textile-49098/ (Access Date: May 2022)
URL3: https://www.clevelandart.org/art/1968.246/ (Access Date: May 2022)
URL4: https://collections.vam.ac.uk/item/O106594/fragment-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL5:https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-footed-bowl-pot12/ (Access Date: May 2022)
URL6: https://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/light_of_the_sufis (Access Date: August 2016)
URL7:http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/140002824 (Access Date: August 2016)
URL7: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/461158/ (Access Date: August 2016)