هم‌سنجی اساطیر گیاهی در سفالینه‌های سلجوقی با یک قطعه پارچهٔ محفوظ در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مطالعات تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران‏

2 استاد تمام، گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول)

3 استاد تمام، گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

نقوش ثبت‌شده بر آثار هنری به‌ویژه مواردی که متعلق به اعصار دور هستند، علاوه‌بر جنبه‌های آرایه‌ای و زینتی، دارای کارکردهایی بوده‌اند که با اساطیر، اعتقادات و آیین‌‌های رایج در آن زمان، پیوندی تنگاتنگ دارند. به عبارت دیگر، نقوش مزبور به‌مثابه نمادهایی هستند که بر عقاید و یا پیام‌‌هایی خاص دلالت دارند. از مهم‌ترین مصادیق این موضوع می‌‌توان به آثار هنری ساخته و پرداخته در عصر سلجوقی اشاره کرد که از آن گنجینه‌‌ای غنی، به‌ویژه در زمینهٔ منسوجات و سفال برجای مانده‌است. مقالهٔ حاضر که به شیوهٔ اسنادی تدوین و از روش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته، با هم‌‌سنجی میان نقوش یک قطعه پارچهٔ محفوظ در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت و شش سفالینهٔ موجود از دورهٔ سلجوقی، مشترکات فکری، اسطوره‌‌ای و اجتماعی ارائه‌شده در آن‌‌ها را مورد بررسی قرار داده و نسبت به شناسایی و دسته‌‌بندی اشتراکات کارکردی آن‌‌ها اقدام نموده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌‌دهد تمامی نقوش به‌کار رفته در آثار یادشده، دارای کارکرد فرهنگی بوده و نشان‌گر عقاید روز آن زمان هستند، یعنی نقوش و نمادهای به‌کار رفته در آثار، برای مردم آن روزگار معنایی کارکردی داشته و صِرف تکرار گذشته و با هدف زیبایی نبوده‌‌اند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Botanical Mythology in Seljuk Pottery and a Textile Sample at the Victoria and Albert Museum

نویسندگان [English]

  • Zahra Taghadosnejad 1
  • ََAbolfazl Davoudi Roknabadi 2
  • Mohammad Reza Sharifzadeh 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Analytical and Comparative Studies of Islamic Art, Central Tehran Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Full Professor, Department of Textile and Clothing Design Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran (Corresponding author)
3 Full Professor, Department of Philosophy of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Introduction
The motifs depicted in works of art, especially those belonging to ancient eras, alongside their decorative and ornamental aspects, serve functions that are closely linked to the myths, beliefs, and rituals prevalent at the time. In other words, these motifs are symbols that allude to specific beliefs or messages. One of the most important corresponding examples is an artwork produced during the Seljuk era, which has left behind a rich treasure trove particularly in the fields of textiles and ceramics. This research examines the role of botanical mythology on a Seljuk-era textile, numbered T.94-1937, kept in the Victoria and Albert Museum in London, and compares that with the motifs on Seljuk ceramics. Moreover, the intertextual relationship between the mythological motifs on the ceramics and the textile in question is explored, aiming to answer the semiotic position of the identical visual patterns found on Seljuk textiles and ceramics. A comparative mythological analysis will be presented, and the results will be examined to describe the form and motifs of the textiles and ceramics. Identifying the hidden conventions in the motifs from a mythological perspective, the study will also explore the connection between the role of water, the tree of life, and young people sitting beside the tree, and their relationship to botanical mythology.
 Research Method
Among Seljuk textiles, only six pieces with human figures have been identified by the authors. Of these six samples, only one piece of textile, kept in the Victoria and Albert Museum under the number T.94-1937, has mythological signs and is the focus of this research. This piece was selected and compared with six ceramics that were similar in forms to the piece. This article conducted a descriptive-analytical study that was carried out through a library study, comparing the motifs of a piece of textile kept in the Victoria and Albert Museum and six existing ceramics from the Seljuk period. The shared intellectual, mythological, and social concepts presented in them were, then, examined, and their shared functions were identified and categorized. Since up to now, many researchers and scholars have studied Seljuk textiles, ceramics and mythological motifs, two groups of researches were directly and indirectly related to our purpose. The first group were those that provided mere information about Seljuk textiles and ceramics. The second group were those who had examined the works of art from a mythological perspective.
 
Table 1: Seljuk Textile with Human Figure (Research by the Authors, 2023)




Raw


Seljuk-Era Textile


Source


Theme




1

 

(URL1)


Twins, Amshāspandān




2

 

(Feriyeh 1995: 157)


A young man with
a falcon




3

 

(URL2)


A young man with
a falcon




4

 

(Hillenbrand, 1994: 216)


The youth among the flowers




5

 

(URL3)


A young man with
a falcon




6

 

(URL4)


Harpy




 
Research Findings
To interpret the motifs on the textile and ceramics under discussion, the researchers conducted a comparative analysis by referring to other related texts. Visually, all the samples (ceramics and textile) discussed in this research feature the depictions of two young individuals along with a tree and a pool of water, which are interpreted based on mythology. In the selected textile, the artist relying on the general form of a medallion, enclosed by Kufic script, along with plant motifs that fill the spaces between them, has created an overall geometric and repeatable form. The ceramic samples under examination also have a general circular design. In the composition of the textile and ceramics, two figures are seated on either side of a tree with a pool of water flowing beneath them.
Table 2: Comparative Analysis of Motifs on the Selected Textile and Ceramics (By the Authors)




Raw


Image Details




1
 

 
 
 
 
 
 
 



Comparison of motifs


Both the textile and ceramics depict a tree between two human figures.




Analysis of motifs


The sacred tree symbolizes the connection between God and humans, holy spirits, the center of the universe, and nature. The cypress tree, due to its evergreen nature, symbolizes immortality and eternity.




2

 
 
 
 
 
 
 



Comparison of motifs


Both the textile and ceramics feature a pond of water beneath the tree.




Analysis of motifs


Water symbolizes purity, transparency, purification, immortality, eternal life, and wisdom.




3
 

 

 

 
 
 
 
 



Comparison of motifs


Both the textile and ceramics depict two figures or groups seated opposite each other.




Analysis of motifs


The figures could represent twins, or deities like Khordad and Amordad, who are intermediaries between the creator and creation and guide the righteous towards the Heaven. It’s difficult to determine if the figures are male or female. Symmetry and balance are evident in all seven pieces.




 
Given the sacredness of water and plants in cultural and historical backgrounds, as seen in Table 2, the use of trees and water alongside human figures was not merely for decoration. It served as a platform for expressing the artist’s beliefs and convictions—archetypes that originate from the collective unconscious. The tree, in its mystical meaning, refers to the interconnectedness of all living things on the Earth throughout time. The vitality, growth, and liveliness of the tree, combined with water, ensure the continuation of life on Earth.
Conclusion
The findings of this article suggest that all motifs employed in the aforementioned works have had a cultural function, reflecting the prevailing beliefs of their time. Given the semiotic significance of visual patterns, mythological symbols are consistently manifested both in Seljuk textiles and in Seljuk ceramics. Furthermore, the motifs depicted on these artifacts represent the beliefs, convictions, and life style of that era. The motifs and symbols employed in these works held functional meanings for the people of the time and were not merely repetitions of the past or mere decorative elements. These findings offer a new perspective on the worldview prevalent during the Seljuk era, a worldview that these motifs have preserved and, at times, transmitted with necessary modifications based on the needs of the time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • myth
  • Botanical motifs
  • textile
  • Seljuk ceramics
  • Victoria and Albert Museum
 
ابراهیمی، کاظم. (1399). مطالعه تطبیقی منسوج دوره ایلخانی و آثار سفالین دوره‌های سلجوقی و ایلخانی. هنرهای صناعی ایران، 3 (1)، 47 ـ 62.   doi: 10.22052/3.1.47
اسماعیل‌نیا گنجی، حجت‌الله، فرصتی جویباری، رضا، و پاشاپاسندی، حسینعلی. (1398). تحلیل ساختاری کمال دیوان و امشاسپندان با نگاهی به آیین مزدیسنا و اسطوره‌های پیشاآریایی. ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، 15 (57)، 13-39. dor: 20.1001.1.20084420.1398.15.57.1.5
اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. (1391). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش.
اکبری، پریسا. (1393). آب در دنیای باستان: کتاب اول خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا. تهران: تیسا.
الیاده، میرچا. (1372). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
ایونس، ورونیکا. (1381). اساطیر مصر. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. چاپ دوم. تهران: اساطیر.
آموزگار، ژاله. (1391). تاریخ اساطیری ایران. چاپ سیزدهم. تهران: سمت.
باسورث، سی. ای. (1366). تاریخ سیاسی و دودمانی ایران (614-390 هجری/ 1217-1000 میلادی)، در جی. آ. بویل، تاریخ ایران کمبریج. از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان. ترجمه حسن انوشه. تهران: انتشارات امیرکبیر.
برزین، پروین. (1346). پارچه‌های قدیم ایران. هنر و مردم، 5 (59)، 39-44.
بروس، ژاک. (1367). درخت مقدس. پیام یونسکو، شماره 224، 4-9.
بهار، مهرداد. (1374). جستاری چند در فرهنگ ایران (ج. 2). تهران: اسطوره.
-----. (1391). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ چهارم. تهران: آگه.
بهزادی، رقیه. (1380). نماد در اساطیر. کتاب ماه هنر، شماره 35 و 36، 52-56.
بیرلین، ج. ف. (1386). اسطوره‌های موازی. ترجمهٔ عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
بیرونی، ابوریحان. (1352). آثار الباقیه عن القرون الخالیه. ترجمهٔ علی‌اکبر داناسرشت. تهران: ابن سینا.
بهمنی، پردیس. (1389). سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران. با همکاری الیاس صفاران. تهران: دانشگاه پیام نور.
پاکباز، رویین. (1380). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
-----. (1385). دایره‌المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
پوپ، آرتور آپهام، و آکرمن، فیلیس. ‏(1387). سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز). ترجمه نجف دریابندری و دیگران. تهران: علمی فرهنگی.
پورآذر، منیره. (1395). مطالعه تطبیقی نماد درخت در ایران باستان با اسلام و نمود آن در آثار هنری. همایش بین‌المللی شرق‌شناسی و مطالعات ایرانی، علیگر هند. دوره دوم.
پورداود، ابراهیم. (1377). یشت‌ها. تهران: اساطیر.
تقی‌پور، پریسا، و فهیمی صفا، ملیحه. (1395). بررسی تطبیقی نقوش پارچه‌های دوره سلجوقی با قاجار. کنفرانس سن‌پترزبورگ ـ روسیه.
حاتم، غلامعلی. (1374). نقش و نماد در سفالینه‌های کهن ایران. فصلنامه هنر، شماره 28، 355-378.
حصوری، علی. (1384). سیاوشان. تهران: نشر چشمه.
حلمی، احمد کمال‌الدین. (1384). دولت سلجوقیان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دادور، ابوالقاسم. (1393). نقوش و نمادهای گیاهی و حیوانی در سفالینه‌های دوران اسلامی ایران. نگارینه هنر اسلامی، شماره 4، 4 ـ 19.    doi: 10.22077/nia.2014.490
دادور، ابوالقاسم، و حدیدی، الناز. (1390). بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی (از قرن اول ھ.ق تا اواخر دوره سلجوقی). جلوه هنر، ۳ (۲)، ۱۶- ۲۲.  doi: 10.22051/jjh.2014.21
دادور، ابوالقاسم، و روزبهانی، رویا. (1398). بازتاب طبیعت در گستره اساطیر ایران. جلوه هنر، 11 (22)، 63-73.   doi: 10.22051/jjh.2019.7486.1030
دادور، ابوالقاسم، و نمازعلیزاده، سهیلا. (1401). پیامدپژوهی اندیشه زرتشتی در بشقاب فلزی ساسانی و سفالینه‌های سلجوقی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 27 (2)، 33-38. doi: 10.22059/jfava.2021.332249.666807
دلاشو، م. لوفلر. (1366). زبان رمزی قصه‌های پریوار. ترجمه جلال ستاری. تهران: توس.
رضایی دشت ارژنه، محمود، و گلی‌زاده، پروین. (1390). بررسی تحلیلی ـ تطبیقی سیاوش، اوزریس و آتیس. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، 7 (2)، 57-83.  dor: 20.1001.1.20084420.1390.7.22.2.0
روحفر، زهره. (1380). نگاهی بر پارچه‌بافی دوران اسلامی. ، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور و سمت.
زند داوودی، عسل. (1388). بررسی نقوش دستبافته‌های (پارچه‌ای) دوره سلجوقی و ایلخانی. نقش‌مایه، 2 (4)، 87 ـ 111.
ژیــران، ف. لاکوته، گ.، و دلاپورت، ل. (1382). اساطیر آشور و بابل. ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: کارون. 
ستاری، جلال. (1380). اسطوره و حماسه در اندیشه ژرژ دومزیل. تهران: نشر مرکز.
-----. (1389). جهان اسطوره‌شناسی (11). تهران: نشر مرکز.
شکیبی ممتاز، نسرین. (1389). جایگاه سیاوش در اساطیر. پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی. 2 (1). 116ـ 101.
طالب‌پور، فریده. (1384). تکنیک‌های پارچه‌بافی ایران در صدر اسلام و عصر سلجوقی. مطالعات هنر اسلامی، شماره ۳ ، 133-140. 
فرنبغ دادگی. (1369). بندهش. تهران: توس.
فریزر، جیمز. (1384). شاخهٔ زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
فریه، ر. دبلیو. (1374). هنرهای ایران. ترجمه پرویز مرزبان. تهران: فرزان.
قرشی، امان‌الله. (1380). آب و کوه در اساطیر هند و ایران. تهران: هرمس.
قربانی، مریم. (1392). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان: رویکرد نشانه شناختی. تهران: علم.
کریستن‌سن، آرتور. (1381). کیانیان. ترجمه ذبیح‌الله صفا. تهران: علمی فرهنگی.
کمبل، جوزف. (1377). قدرت اسطوره. ترجمه عباس مخبر. چاپ هشتم. تهران: نشر مرکز.
لمتون، آن کاترین سواین فورد. (1381). ساختار درونی امپراتوری سلجوقی. در تاریخ ایران کمبریج (ج. 5). ترجمه حسن انوشه. تهران: مهتاب.
مبینی، مهتاب، و شافعی، آزاده. (1394). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری). جلوه هنر، شماره 14، 45-64. doi:‌ 10.22051/jjh.2016.2126
محسنی‌نیا، ناصر، و امیری‌فر، عاطفه. (1394). سیاوش و خویشکاری ایزدان گیاهی (بررسی شباهت‌ها و زیرساخت‌ها در اساطیر). همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ایران.
محمدی، مهدی، تندی، احمد، و مازیار، امیر. (1398). معرفی و طبقه‌بندی سفالینه‌های دوره سلجوقی. هنرهای صناعی اسلامی، 4 (2)، 133-145.doi: 10.52547/jic.4.2.133
مصطفوی کاشانی. حسین. (1389). اسطورهٔ ایزدان آب و گیاه. جهان کتاب، 15 (262)، 94.
مهجور، فیروز، و علی‌نژاد اسبویی، زهرا. (1391). بررسی تطبیقی و آزمایشگاهی یک نمونه از پارچه‌های عصر سلجوقی موجود در موزه مقدم دانشگاه تهران. مطالعات تطبیقی هنر، 2 (3)، 71-85. dor: 20.1001.1.22286039.1390.3.45.4.1
میرزایی، بنفشه. (1391). تاثیر شاهنامه فردوسی بر نقوش سفال‌های دوره سلجوقی. نقش‌مایه، 5 (10)، 95-102.
هینلز، جان راسل. (1391). شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چاپ شانزدهم. تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سروش.
-----. (1388). فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها. تهران: فرهنگ معاصر.
یوسفی، محمدرضا. (1383). در هزارتوی اسطوره‌های آفرینش. گزارش و گفتگو. شماره 11، 74- 79.
یونگ، کارل گوستاو. (1382). روانشناسی و دین. تهران: علمی فرهنگی.
Hillenbrand, R. (1994). The Art of the Saljuqs in Iran and Anatolia. California: Mazda Publishers.
منابع اینترنتی
URL1: https://collections.vam.ac.uk/item/O261579/woven-silk-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL2: https://dia.org/collection/textile-49098/ (Access Date: May 2022)
URL3: https://www.clevelandart.org/art/1968.246/ (Access Date: May 2022)
URL4: https://collections.vam.ac.uk/item/O106594/fragment-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL5:https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-footed-bowl-pot12/ (Access Date: May 2022)
URL6: https://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/light_of_the_sufis (Access Date: August 2016)
URL7:http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/140002824 (Access Date: August 2016)
URL7: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/461158/ (Access Date: August 2016)
References
Akbari, P. (2014). Water in the ancient world: Book one of the Middle East and parts of Europe. Tehran: Tisa. [In Persian].
Amuzgar, J. (2012). Mythological history of Iran (13th ed.). Tehran: Samt. [In Persian].
Bahar, M. (1995). A few essays on Iranian culture (Vol. 2). Tehran: Ostoureh. [In Persian].
-----. (2012). A study in Iranian mythology (4th ed.). Tehran: Agah. [In Persian].
Bahmani, P. (2010). The evolution and development of roles and symbols in traditional Iranian arts (with the collaboration of E. Safaran). Tehran: Payam Noor University. [In Persian].
Barzin, P. (1967). Ancient Iranian textiles. Art and People, 5 (59), 39-44. [In Persian].
Behzadi, R. (2001). Symbol in mythology. Book of the Month of Art, No. (35-36), 52-56. [In Persian].
Berlin, J. F. (2007). Parallel myths. (A. Mokhbar, Trans.). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian].
Biruni, A. R. (1973). The remaining works of the past centuries (A. A. DanaSeresht, Trans.). Tehran: Ibn Sina. [In Persian].
Bosworth, C. A. (1987). Political and dynastic history of Iran (614-390 AH/1217-1000 AD).
In J. A. Boyle (Ed.), The Cambridge history of Iran (pp. 1-50). (H. Anoushe, Trans.). Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian].
Bruce, J. (1988). The sacred tree. UNESCO Message, No. 224, 4-9. [In Persian].
Campbell, J. (2000). The power of myth (A. Mokhbar, Trans.) (8th ed.). Tehran: Markaz Publishing.
Christensen, A. (2002). Kianian. (Z. Safa, Trans.). Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Dadvar, A., & Hadidi, E. (2011). A study of textile motifs from the early Islamic centuries (from the first century AH to the late Seljuk period). Jelweh Honar, 3 (2), 16-22. doi: 10.22051/jjh.2014.21. [In Persian].
Dadvar, A., & Namazalizadeh, S. (2022). A study of the consequences of Zoroastrian thought in Sassanid metal plates and Seljuk pottery. Visual Arts (Fine Arts), 27 (2), 33-38. doi: 10.22059/jfava.2021.332249.666807.  [In Persian].
Dadvar, A., & Roozbahani, R. (2019). Reflection of nature in the scope of Iranian mythology.  Jelweh Honar, 11 (22), 63-73. doi: 10.22051/jjh.2019.7486.1030. [In Persian].
Dadvar, A. (2014). Plant and animal motifs and symbols in potteries of the Islamic period in Iran. Negarineh Islamic Art, No. 4, 4-19. doi: 10.22077/nia.2014.490. [In Persian].
Delashaw, M. L. (1987). The coded language of family tales. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Toos. [In Persian].
Ebrāhimi, K. (2020). A comparative study on an Ilkhanid textile and the Seljuk pottery. Honar-haye Sena'ee-ye Iran, 3 (1), 47-62. doi: 10.22052/3.1.47. [In Persian].
Eliade, M. (1993). Treatise on the history of religions. (J. Sattari, Trans.). Tehran: Soroush. [In Persian].
Esmaeelnia Ganji, H., Forsati Jooybari, R., & Pashapasandi, H. (2020). The concept of "the perfection of demons and Amesha Spenta" based on Mazda religion and pre-Aryan myths: A structural analysis. Mytho-Mystic Literature, 15 (57), 13-39.  dor: 20.1001.1.20084420.1398.15.57.1.5. [In Persian].
Esmaeilpour, A. (2012). Myth, symbolic expression. Tehran: Soroush. [In Persian].
Evans, V. (2002). Egyptian mythology. (M. H. B. Farrokhi, Trans.). (2nd ed.). Tehran: Mythology. [In Persian].
Farrbay Dādagīh. (2006). Bundahišn. Tehran: Toos [In Persian].
Frye, R. W. (1995). The arts of Iran. (P. Marzban, Trans.). Tehran: Farzan. [In Persian].
Fraser, J. (1985). The golden branch: A study in magic and religion. (K. Firouzmand, Trans.). Tehran: Aghah. [In Persian].
Ghorbani, M. (2013). Translation and critical analysis of discourse: A semiotic approach. Tehran: Alam. [In Persian].
Giron, F., Lacote, G., & Delaporte, L. (2003). Mythology of Assyria and Babylon. (A. Esmaeilpour, Trans.). Tehran: Karun. [In Persian].
Hasuri, A. (2005). Siavoshan. Tehran: Cheshmeh Publishing House. [In Persian].
Hatem, G. A. (2005). Pattern and symbol in ancient Iranian pottery. Quarterly Journal of Art, No. 28, 355-378. [In Persian].
Helmi, A. K. (2005). The Seljuk state. Qom: Hawza and University Research Institute. [In Persian].
Hillenbrand, R. (1994). The art of the Saljuqs in Iran and Anatolia. California: Mazda Publishers.
Hinles, J. R. (2012). Understanding Iranian mythology. (Z. Amouzgar & A. Tafazzoli, Trans.). (16th ed.). Tehran: Cheshme. [In Persian].
Jung, C. G. (2003). Psychology and religion. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Lamton, A. C. S. (2002). The internal structure of the Seljuk Empire. In J. A. Boyle (Ed.), The Cambridge history of Iran (Vol. 5, pp. 1-50). Tehran: Mahtab. [In Persian].
Mirzaei, B. (2012). The influence of Ferdowsi's Shahnameh on pottery designs of the Seljuk period. Naqsh-e-Mayah, 5 (10), 95-102.  [In Persian].
Mobini, M., & Shafei, A. (2015). The role of mythological and sacred plants in Sasanian art (with emphasis on reliefs and metalwork). Jelweh Honar, No. 14, 45-64. doi:‌ 10.22051/jjh.2016.2126. [In Persian].
Mohammadi, M., Tandi, A., & Mazyar, A. (2019). Introduction and classification of Seljuk period pottery. Islamic Industrial Arts, 4(2), 133-145. doi: 10.52547/jic.4.2.133. [In Persian].
Mohseninia, N., & Amirifar, A. (2015). Siavash and the servitude of the plant gods (A study of similarities and substructures in mythology). International Conference of the Association for the Promotion of Persian Language and Literature, Iran. [In Persian].
Mostafavi Kashani, H. (2010). The myth of the gods of water and plants. Jahan Kitab, 15 (262), 94. [In Persian].
Pakbaz, R. (2002). Iranian painting from ancient times to the present. Tehran: Zarrin and Simin. [In Persian].
-----. (2006). Encyclopedia of art. Tehran: Contemporary Culture. [In Persian].
Pope, A. U., & Ackerman, P. (2008). A journey in Iranian art (from prehistory to the present) (Vol. 5, N. Daryabandari et al., Trans.). Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian].
Pourazar, M. (2016). A comparative study of the tree symbol in ancient Iran and Islam and its manifestation in works of art. International Conference on Orientalism and Iranian Studies, Aligarh, India. (2nd ed.). [In Persian].
Pourdavoud, E. (2008). Yashts. Tehran: Asatir. [In Persian].
Qorshi, A. (2001). Water and mountains in Indian and Iranian mythology. Tehran: Hermes. [In Persian].
Rezaei Dasht-e Arjaneh, M., & Golizadeh, P. (2011). Analytical-comparative study of Siavash, Osiris, and Attis. Quarterly Journal of Mystical and Mythological Literature, 7(2), 57-83. dor: 20.1001.1.20084420.1390.7.22.2.0. [In Persian].
Roohfar, Z. (2002). A look at textile weaving in the Islamic era. Tehran: Cultural Heritage Organization of the Country and the Ministry. [In Persian].
Sattari, J. (2002). Myth and epic in the thought of Georges Dumesil. Tehran: Markaz Publishing. [In Persian].
-----. (2010). The world of mythology (11). Tehran: Markaz Publishing. [In Persian]
Shakibi Mumtaz, N. (2010). The place of Siavash in mythology. Persian Language and Literature Research, 2 (1), 101-116. [In Persian].
Taghipour, P., & Fahimi Safa, M. (2016). A comparative study of the fabric motifs of the Seljuk and Qajar periods. St. Petersburg-Russia Conference. [In Persian].
Talebpour, F. (2005). Iranian weaving techniques in early Islam and the Seljuk era. Islamic Art Studies, No. 3, 133-140. [In Persian].
Yahaghi, M. J. (2007). Dictionary of myths and fictional allusions in Persian literature. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies and Soroush. [In Persian].
-----. (2009). Dictionary of myths and fables. Tehran: Contemporary Culture. [In Persian].
Yousefi, M. R. (2004). In the labyrinth of creation myths. Report and Discussion, No. 11, 74-79. [In Persian].
Zand Davoudi, A. (2009). A study of hand-woven (fabric) motifs of the Seljuk and Ilkhanid periods. Naqsh-Mayeh, 2 (4), 87-111. [In Persian].
 
URLs
URL1: https://collections.vam.ac.uk/item/O261579/woven-silk-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL2: https://dia.org/collection/textile-49098/ (Access Date: May 2022)
URL3: https://www.clevelandart.org/art/1968.246/ (Access Date: May 2022)
URL4: https://collections.vam.ac.uk/item/O106594/fragment-unknown/ (Access Date: May 2022)
URL5:https://www.khalilicollections.org/collections/islamic-art/khalili-collection-islamic-art-footed-bowl-pot12/ (Access Date: May 2022)
URL6: https://www.brooklynmuseum.org/exhibitions/light_of_the_sufis (Access Date: August 2016)
URL7:http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/140002824 (Access Date: August 2016)
URL7: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/461158/ (Access Date: August 2016)