تحلیل نگارهٔ عرفانی «مجنون در میان وحوش» خمسهٔ طهماسبی از منظر محیی‌الدین ابن‌عربی بر اساس اصل تناظر عوالم کبیر و صغیر ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادتمام، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران

3 استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

 ارتباط هنر اسلامی با آموزه‌ها‌ی عرفانی به نظر امری واضح و بدیهی است؛ لیکن در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده‌اند، به اندازهٔ کافی به این ارتباط و اشتراک اشاره نشده و به این نسبت، در عرصهٔ هنر نگارگری کم‌تر پرداخته شده‌است. حال ‌آن‌که با بررسی و شناخت سنت‌های فکری مرسوم در بستر جهان‌بینی نگارگران، می‌توان درک بهتری از نگاره‌ها داشت. سنت، مانند رشته‌ای انسان را با اصل مرتبط می‌کند. در نگرش سنتی (یعنی نگرش برآمده از سنت و وحی الهی) بر این باور بودند که عالم و آدم هردو جلوهٔ حق‌اند و عالم به‌عنوان انسان کبیر و انسان به‌عنوان عالم صغیر هستند. این منظر، اصل دیگری را در پی دارد و آن تطابق و تناظر میان عالم کبیر و عالم صغیر است. این پژوهش حول یکی از نگاره‌های دورهٔ صفویه به نام «مجنون در میان وحوش» محفوظ در موزهٔ بریتانیای لندن انجام شده و سعی بر آن‌ است که فرضیهٔ تأثیر این اصل بر شکل‌گیری نگارهٔ موردنظر به‌عنوان یکی از ثمرات آن، مورد بررسی قرار گیرد. پرسش این است: نگارهٔ‌ مجنون در میان وحوش، بر اساس نگرش سنتی تناظر عالم کبیر و عالم صغیر و از منظر محیی‌الدین ابن‌عربی چگونه دیده و تبیین می‌شود؟ شیوهٔ گرد‌آوری اطلاعات به روش مشاهده و مطالعهٔ منابع مکتوب چاپی و الکترونیکی است. در این نگاره‌ برابرشدن دقیق مظاهر طبیعت با احوال مجنون جای بسی تفکر و تأمل دارد؛ گویی نگارگر با بهره‌گیری از عناصر طبیعت، مخاطب را از صورت به قلمروی معنا راه می‌برد و با زبان رمز، وصف سیر و سلوک عرفانی می‌کند. «مجنون» مصداق انسانی است که به دنبال «عشق» می‌گردد و نگارگر بر بازنمایی مفاهیم عرفانی عشق و هجران اهتمام داشته و احوال انسان و سرگردانی‌اش در عالم را با بهره‌گیری از نشانه‌ها و تعاملات بین آن‌ها به طریق مجنون در بیابان ترسیم کرده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Mystical Illustration ‘Majnun among the Wild Beasts, Khamsa of Nizami’ from the Perspective of Muhyiddin ibn Arabi based upon the Principle of Correspondence between the Macrocosm and Microcosm

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Barmaki 1
  • Esmail Bani-Ardalan 2
  • Iraj Dadashi 3
1 PhD Student in Art Research, Department of Art Research, University of Art, Tehran, Iran
2 Full Professor, Department of Art Research, University of Art, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Art Research, University of Art, Tehran, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

 
Introduction
Traditional Iranian miniature painting, as a prominent manifestation of Islamic art, has always sought to convey profound meanings and philosophical concepts. This art form, which emerged to express mystical ideas and religious worldviews, employs a unique visual language and traditional principles that require precise understanding. The miniature “Majnun Among the Beasts” is a striking example from the Safavid period, heavily influenced by the mystical teachings of ibn Arabi. Through the principle of correspondence between the macrocosm and microcosm, this painting depicts the experience of divine love and the unity of man with the source of existence. This article aims to analyze the inner meaning and philosophical structure of this artwork, demonstrating how Iranian miniature art conveys deep mystical concepts through composition and symbolism.

Research Method
This research adopts a descriptive-analytical approach to examine the miniature “Majnun Among the Beasts.” Initially, historical and theoretical sources related to Iranian miniature art and Islamic mysticism were reviewed to establish a theoretical framework for analyzing the artwork’s semantic and visual aspects. Primary sources included mystical texts, classical Persian literature, and prior studies on Islamic art philosophy and miniature symbolism. The painting’s composition, forms, colors, and visual symbols were carefully examined to reveal the relationships between the images’ elements and mystical concepts. The analysis focused particularly on the principle of correspondence between the macrocosm (al-‘alam al-kabir) and microcosm (al-‘alam al-saghir), meaning that each component of the painting was considered a manifestation of a spiritual dimension. Special attention was given to the interaction between the human figure (Majnun) and nature (animals, plants, desert), illustrating the ontological unity between the physical and spiritual worlds. In addition to visual analysis, the historical and cultural context of the artwork—especially the influence of ibn Arabi’s mysticism and Sufi traditions during the Safavid era—was investigated. Data were qualitatively analyzed, with an emphasis on decoding the inner meaning of the painting through the allegorical and symbolic language characteristic of Iranian miniature art.

Research Findings
The analysis of the miniature “Majnun Among the Beasts” reveals that its composition is shaped by traditional principles and mystical beliefs. The desert setting symbolizes the path of spiritual asceticism and divine love, where Majnun, representing the microcosm, endures solitude and the madness of love. Various animals coexist harmoniously within the scene, symbolizing the unity and coherence of existence, in which divine love transcends conflicts and enmity. Majnun’s gentle gaze toward the gazelle, a symbol of beauty and the beloved, manifests the relationship between the physical and metaphysical realms. The artist’s use of blue in Majnun’s garment evokes the Sufi cloak, indicating the seeker’s spiritual journey and status. Curved lines and the arrangement of animals guide the viewer’s attention toward Majnun and the gazelle, exemplifying the correspondence between different levels of existence. The soft textures and gentle colors of the hills and plants reflect Majnun’s inner feelings, merging symbolic expressions of love, beauty, and sorrow with nature. The combination of spring and autumn elements in a single frame symbolizes the cycle of life, death, and renewal--a process deeply connected to the spiritual journey toward unity with existence. Ibn Arabi’s mystical philosophy profoundly influences the artwork; the principle of correspondence between macrocosm and microcosm is clearly depicted here. Majnun not only symbolizes a loving human and spiritual seeker but also possesses a transcendent power that harmonizes with nature. This portrayal presents madness as a sacred force linked to the divine. Ultimately, the miniature serves as a medium for expressing the seeker’s mystical experience and conveying philosophical concepts. It invites the audience to contemplate the nature of love, existential unity, and the human relationship with the cosmos. This work exemplifies art that goes beyond aesthetic beauty to explore profound inner meanings and existential mysteries.
 
Conclusion
The miniature “Majnun Among the Beasts” stands as a prominent example of the fusion of Iranian miniature art with Islamic philosophy and mysticism. Through allegorical language and skillful composition, it vividly depicts the profound concepts of divine love and existential unity. This study demonstrated how the artist, by applying the principle of correspondence between the macrocosm and microcosm, conveyed the spiritual experience of the seeker in a symbolic and innovative manner. The artwork not only reflects the cultural and artistic traditions of the Safavid era but also opens a window to a deeper understanding of spirituality in Islamic art. Alongside its historical and aesthetic values, recognizing the philosophical and inner dimensions of Iranian miniature art is essential for transmitting lofty mystical and cultural messages. Future interdisciplinary research can further illuminate the role of this art in shaping Islamic culture and spirituality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mysticism
  • Islamic art
  • Miniature Painting
  • Majnun in the desert
  • macrocosm
  • microcosm
 
قرآن کریم. (1۳۷۹)‎. ترجمۀ محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای. تهران: پیام آزادی.‎
ابن‌عربی، محیی‌الدین. (۱۴۱۷ ه.ق). فتوحات مکیه. بیروت: دار صادر.
الدمدو، کنت (هری). (1389). سنت‌گرایی دین در پرتو فلسفه جاویدان. ترجمه رضا کورنگ بهشتی. چاپ چهارم. تهران:حکمت (نشر اثر اصلی 2000).
برات طرقی، مرجان، و محمدزاده، مهدی. (1۴02). شناسایی و تحلیل وضعیت‌های نمایشی موجود در نگاره‌های لیلی و مجنون از خمسه طهماسبی (بر اساس سی و شش وضعیت نمایشی مطرح در آرای ژرژ پولتی). رهپویه هنرهای تجسمی، ۶ (۳)، ۴۹-۵۸. Doi: 10.22034/ra.2023.535690.1087
بنی‌اردلان، اسماعیل. (1387). سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران. تهران: دانشگاه هنر.
بهرامی، میترا، و کاظم‌خانلو، ناصر. (1۴03). بررسی تطبیقی نگاه مفسرین و عرفا به «آیه امانت»، چیستی و چرایی رد و قبول آن از سوی آسمان‌ها و زمین و انسان در کتب تفسیری و عرفانی فارسی )روض الجنان، کشف الاسرار، مرصادالعباد، مثنوی معنوی(. سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی، ۱۷ (۲)، ۱۸۵-۲۰۶. Doi: 10.22034/bahareadab.2024.17.7307
تابنده گنابادی، سلطان حسین. (1387). رهنمای سعادت. تهران: حقیقت.
جوادی آملی، عبدالله، و ایوبی، حیدرعلی. (۱۳۹۵). توحید در قرآن. تهران: نشر اسراء.
 جهانگیری، محسن. (137۵). محیی‌الدین ابن‌عربی چهره برجسته عرفان اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه.
حکمت، نصرالله. (1۴01). تعامل فرم و محتوا (یا لفظ و معنی) در ظهور زیبایی و نقد ادبی بر پایۀ آن، در فتوحات ابن عربی. رهپویه حکمت هنر، ۱ (۱)، ۱۷-۲۵. Doi: 10.22034/rph.2022.697029
داداشی، ایرج. (1397). نسبت هنر اسلامی و مابعدالطبیعه. فصلنامه هنر، شماره ۴۶، 11۵-108.
دباغ، سروش. )1388(. تطور امر متعالی در منظومه سپهری. کتاب ماه دین، شماره 1۴0، ۷۳-۸۴.
درپر، مریم، و یاحقی، محمدجعفر. (1389). تحلیل روابط شخصیت‌ها در منظومه لیلی و مجنون. شعرپژوهی بوستان ادب، 2 (3) ،۶۵-89.
ساداتی زرینی، سپیده، و مراثی، محسن. (1387). بررسی چگونگی تاثیرگذاری عرفان اسلامی در شکل‌گیری هنر نگارگری مکتب هرات تیموری و تبریز صفوی، فصلنامه نگره، شماره 7، ۹۳-۱۰۶.
شایگان، داریوش. (1۴۰۲). بتهای ذهنی و خاطره ازلی. تهران: نشر فرزان.
شریف‌زاده، محمدرضا، و تقدس‌نژاد، زهرا. (۱۳۹۸). بررسی تطبیقی داستان نگاره مجنون در میان ددان خمسه طهماسبی با نگاره پارچه مضبوط در موزه بوستون به شماره ثبت ۱۹۲۸.۲ بر اساس نظریه بینامتنیت. مطالعات هنر اسلامی، شماره ۳۴، ۲۹-۴۶.
فرحناکی‌مقدم، مهدی، قدرت‌اللهی، احسان، و بلانیان، محمدرضا. (۱۴۰۱). نظریه عالم کبیر و عالم صغیر در مکتب ابن عربی. فصلنامه عرفان اسلامی، شماره ۷۱، ۷۷-۹۸. Dor: 20.1001.1.20080514.1401.18.71.5.8
فهیمی‌فر، علی‌اصغر، مهرنگار، منصور، و شریف، حبیبه. (1392). بررسی روانشناختی رنگ جامه مجنون. کتاب ماه هنر، شماره 179، ۷۸-۸۵.
قاضی‌زاده، خشایار، و حاصلی، پرویز. )1398(. بیان هنری در نگاره‌های داستان لیلی و مجنون در خمسه تهماسبی. فصلنامه نگره، شماره۵۰، ۷۷-۸۹. Doi:10.22070/NEGAREH.2019.998
گیدنز، آنتونی. (۱۳۷۶). جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی ۱۹۸۲).
مرادی‌نژاد، سمیه، حسنی جلیلیان، محمد‌رضا، حیدری، علی، و حسینی، سید‌محسن. (1397). مهمترین کارکردهای عرفانی داستان لیلی و مجنون. پژوهشنامه زبان و ادب فارسی، ۱۲ (۳)، ۴۷-۷۲. Doi:10.22108/jpll.2019.113332.1287
مراثی، محسن. (1389). شناسایی مبانی نظری کاربرد رنگ در نگارگری ایرانی (رساله دکتری منتشرنشده). دانشکده هنر دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
محمدی وکیل، مینا. (1388). نقد معناشناختی در مطالعه تطبیقی ادبیات و نقاشی با تکیه بر داستان لیلی و مجنون. جلوه هنر، شماره 2، ۲۵-38.
معین، محمد. (138۶). فرهنگ فارسی (یک‌جلدی کامل). ویراستار امیرکاووس بالازاده. چاپ چهارم. تهران: ساحل.
نسفی، عزیزالدین. (13۶2). زبده الحقایق. تهران: کتابخانه طهوری.
-----. (139۴). انسان کامل. به تصحیح و مقدمه فرانسوی ماریژان موله. تهران: کتابخانه طهوری.
نصر، سیدحسین. (13۴7). رساله فی حقیقه العشق، شهاب‌الدین سهرودی. معارف اسلامی (سازمان اوقاف)، شماره 7، ۱۶-۲۵.
-----. (۱۳۷۳). عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی. فصلنامه هنر، شماره ۲۶، ۷۹-۸۶.
-----. (1380). معرفت و امر قدسی. ترجمه فرزاد حاجی میرزایی. تهران: نشر فرزان.
ولش، استوارت کری. (1389). نقاشی ایرانی؛ نسخه‌نگاره‌های عهد صفوی. احمدرضا تقاء. تهران: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن (نشر اثر اصلی ۱۹۷۶).
Binyon, L., Wilkinson, J. V. S., & Gray, B. (1971). Persian Miniature Painting: Including a critical and descriptive catalogue of the miniatures exhibited at Burlington House, January - March 1931. New York: Dover Publication.
منبع اینترنتی:
URL1: Majnun in the desert - Stock Image - C023/6073 - Science Photo Library (Access Date: 2024/07/20)
References
Quran Karim. (2000). (M. Elahi Gomshe-ei, Trans.). Tehran: Payam-e Azadi.
Bahrami, M., Kazemkhanlu, N. (2024). A comparative study of the perspective of exegetes and mystics on the "verse of trust," the nature and reason for its rejection and acceptance by the Heavens, Earth, and humans in Persian exegetical and mystical books (Rawz al-Jinan, Kashf al-Asrar, Mirsad al-'Ibad, Masnavi Ma'navi). Stylistics of Persian Prose and Poetry, 17 (2), 185-206. Doi: 10.22034/bahareadab.2024.17.7307 [In Persian].
Bani Ardalan, E. (2008). Milestones of evolution in the path of Iranian miniature painting. Tehran: University of Art [In Persian].
Barat Torogi, M., & Mohammad Zadeh, M. (2023). Identification and analysis of dramatic situations in paintings of Layla and Majnun from Khamsa Tahmasbi (based on thirty-six dramatic situations in the opinions of Georges Polti). Rahpouyeh Visual Arts, 6 (3), 49-58. Doi: 10.22034/ra.2023.535690.1087 [In Persian].
Binyon, L., Wilkinson, J. V. S., & Gray, B. (1971). Persian Miniature Painting: Including a critical and descriptive catalogue of the miniatures exhibited at Burlington House, January - March 1931. New York: Dover Publication.
Dadashi, I. (2018). The relationship between Islamic art and metaphysics. Art Quarterly, No. 46, 108-115 [In Persian].
Darpar, M., Yahaghi, M. (2010). Analysis of character relationships in the Layla and Majnun epic. Poetry Research, Boostan Adab, 2 (3), 65-89 [In Persian].
Dabbagh, S. (2009). The evolution of the transcendent in Sepehri's poetry. Ketab-e Mah-e Din, No. 140, 73-84 [In Persian].
Fahimifar, A., Mehr Negar, M., & Sharif, H. (2013). Psychological study of the color of Majnun's garment. Ketab-e Mah-e Honar, No. 179, 78-85 [In Persian].
Farahnaki Moghaddam, M., Ghodratollahi, E., & Balanian, M. R. (2022). Theory of Microcosm and Macrocosm in Ibn Al’Arabi’s School. Islamic Mysticism Quarterly, No. 71, 77-98. Dor: 20.1001.1.20080514.1401.18.71.5.8 [In Persian].
Giddens, A. (1991). Sociology. (M. Sabouri, Trans.). Tehran: Nashr-e Ney (Original work published 1982) [In Persian].
Hekmat, N. (2022). Interaction of form and content (or word and meaning) in the emergence of beauty and literary criticism based on it in ibn Arabi's Futuhat. Rahpouyeh Wisdom and Art, 1 (1), 17-25. Doi: 10.22034/rph.2022.697029 [In Persian].
Ibn Arabi, M. (1996). Al-Futuhat al-Makkiyya. Beirut: Dar Sader [In Arabic].
Jahangiri, M. (1996). Muhyiddin ibn Arabi: A prominent figure of Islamic mysticism. Tehran: University Publications [In Persian].
Javadi Amoli, A. & Ayubi, H. (2016). Monotheism in the Quran. Tehran: Esra Publishing [In Persian].
Marasi, M. (2010). Identification of theoretical foundations of the use of color in Iranian miniature painting (Unpublished PhD Dissertation). Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran [In Persian].
Moein, M. (2007). Persian dictionary (Complete One Volume). (A. Kavous Balazadeh, Ed.). Tehran: Sahel [In Persian].
Mohammadi Vakil, M. (2009). Semantic criticism in comparative study of literature and painting with emphasis on the story of Layla and Majnun. Jelveh Honar, No. 2, 25-38 [In Persian].
Moradi Nezhad, S., Hasani Jalilian, M., Haydari, A., & Hoseini, M. (2018). The most important mystical functions of the story of Layla and Majnun. Journal of Persian Language and Literature Research, 12 (3), 47-72. Doi:10.22108/jpll.2019.113332.1287 [In Persian].
Nasafi, A. (1983). Zubdat al-Haqa'iq. Tehran: Tahouri Library [In Arabic].
-----. (2015). Al-Insan al-Kamil. (M. Molle, Ed.). Tehran: Tahouri Library [In Persian].
Nasr, S. H. (1968). Treatise on the reality of love, Shahab al-Din Suhrawardi. Islamic Ma'arif (Endowment Organization), No. 7, 16-25 [In Persian].
-----. (1994). The imaginal world and the concept of space in Iranian miniature. Art Quarterly, No. 26, 79-86 [In Persian].
-----. (2001). Knowledge and the sacred. (F. Haji Mirzaei. Trans.). Tehran: Farzan Publishing [In Persian].
Oldmedow, H. (2010). Traditionalism of religion in the light of perennial philosophy. (R. Korang Beheshti, Trans.). 4th Edition. Tehran: Hekmat (Original work published 2000) [In Persian].
Qazizadeh, K., & Haseli, P. (2019). Artistic expression in paintings of the Layla and Majnun story in Khamsa Tahmasbi. Negareh Journal, No. 50, 77-89. Doi:10.22070/NEGAREH.2019.998 [In Persian].
Sadati Zarini, S., & Marasi, M. (2008). Examining the influence of Islamic mysticism in the formation of the painting style of the Herat Timurid and Tabriz Safavid schools. Negareh Journal, No. 7, 93-106 [In Persian].
Sharifzadeh, M., & Taghadsnejad, Z. (2019). Comparative study of the story illustration of Majnun among the miniatures of Khamsa Tahmasbi with the textile painting registered as No. 1928.2 in Boston Museum Based on Intertextuality Theory. Islamic Art Studies, No. 34, 29-46 [In Persian].
Shayegan, D. (2023). Mental idols and eternal memories. Tehran: Farzan Publishing [In Persian].
Tabandeh Gonabadi, S. (2008). Guide to happiness. Tehran: Haghighat [In Persian].
Welch, S. (2010). Iranian painting; The Safavid miniatures manuscript. (A. Taqa, Trans.). Tehran: Institute for Compiling, Translating and Publishing Works (Original work published 1976) [In Persian].
URL:
URL1: Majnun in the desert - Stock Image - C023/6073 - Science Photo Library (Access Date: 2024/07/20)