مطالعه و بررسی نقوش آثار فلزی مملوکی محفوظ در موزه متروپلیتن و بررسی استمرار تاثیر پذیری آن از مناطق همجوار(مطالعه موردی: جعبه و لگن برنجی)

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد،دانشکده هنرهای صناعی،دانشگاه هنراسلامی تبریز،تبریز،ایران.

2 استادتمام،دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه آتاترک، ارزرم، ترکیه

چکیده

طبق اسناد و مدارک موجود در تاریخ اسلامی، دوره مملوکی‌ها یکی از ادوارشکوفایی هنر فلزکاری اسلامی بوده و سرزمین تحت تسلط آن‌ها به یکی از مراکز مهم فلزکاری بدل شده بود. فرم و نقش آثار اولیه فلزکاری مملوکی را می‌توان ترکیبی از ویژگی‌های فلزکاری سرزمین‌های مجاور خود برشمرد که بدلیل خلاقیت و مهارت بالای آن‌ها در فلزکاری نهایتاً منجر به خلق سبکی منحصر به فرد و مستقل گردیده است. لذا از این جهت سهم بسزایی را در رشد و توسعه هنر فلزکاری اسلامی ایفا نموده است. هدف اصلی پژوهش معرفی و تحلیل چند نمونه از آثار فلزکاری مملوکی محفوظ در موزه متروپلیتن، و تحلیل مفاهیم و مضامین نهفته در نقوش آثار می‌باشد. در راستای این امر سوال اصلی پژوهش حاضر این است که در تزیین آثار فلزی مملوکی از چه نقوشی بهره گرفته شده و رابطه الگوهای تزیینی و محتوایی در این آثار با الگوهای سنت‌های پیشین و تمدن‌های هم عصرخود چگونه بوده است؟ به دلیل تعدد آثار، چهار نمونه از آثار موجود در موزه متروپلیتن به عنوان نمونه‌های مطالعاتی به جهت بررسی نقش و تزیین مورد تحلیل و بررسی قرارگرفتنه‌اند. پژوهش صورت گرفته که از نوع پژوهش‌های کیفی می‌باشد، از نظر روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر روش گرداوری اطلاعات، به صورت مطالعات کتابخانه‌ای صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که در تزیینات این آثار از مجموع نقوش انسانی، حیوانی گیاهی، کتیبه و هندسی استفاده شده است، همچنین در طراحی این نقوش متاثر از سایر مناطق از جمله ایران و آناتولی نیز بوده است.

عنوان مقاله [English]

Studying and investigating Mamluk metalwork motifs preserved in the Metropolitan Museum and investigating the continuity of its influence from neighboring areas (case study: brass box and basin)

نویسندگان [English]

  • niloufar seifi 1
  • mehdi mohammadzadeh 2
1 Master of Science, Faculty of Industrial Arts, Tabriz Islamic Arts University, Tabriz, Iran.
2 Professo , Faculty of fine arts, Ataturk university, Erzurum,Turkey.
چکیده [English]

According to documents in the Islamic history of the Mamluk era, it has been one of the most Islamic metalworking art and the dominant landowner has been one of the most important centers of metalworking. The form and the role of the early work of the Mamluk metalwork can be considered as a combination of metallurgical properties of adjacent territories, which, due to their creativity and high skill in metalworking, ultimately led to the creation of a unique and independent style that contributed greatly to growth and the development of Islamic metalworking art performance.The main purpose of the research is to introduce and analyze some examples of Mamluk metalwork preserved in the Metropolitan Museum, and to analyze the concepts and themes hidden in the motifs of the works.In line with this, the main question of the current research is what motifs were used in the decoration of Mamluk metal works and what was the relationship between the decorative and content patterns in these works with the patterns of previous traditions and contemporary civilizations?Due to the large number of works, four samples of the works in the Metropolitan Museum have been analyzed and examined as study samples to investigate the role and decoration.The research, which is of the type of qualitative research, has been made in the form of library studies in terms of the type of descriptive-analytical method and information gathering method.The results of this research show that human, animal, plant, inscription and geometric motifs are used in the decoration of these works.Also, in the design of these motifs, it has been influenced by other regions, including Iran and Anatolia