تبیین ویژگی‌های هنری و فنی منبت چوب قرون هفتم و هشتم هجری ایران

نویسنده

گروه صنایع‌دستی. دانشگاه هنر ایران. شهر تهران. ایران

چکیده

پس از حمله مغول، آبادی ممالک ایران رو به زوال نهاد، واقعه‌ای که پس از ایلغار دوم، ایلخان متوجه آن شدند و در نتیجه فرهنگ شهری و صحرانشینی بهم آمیخت. وزیران ایرانی تفوق قلم بر شمشیر را رقم زده، هنرها رو به معمور نهاد. پانزده اثر چوبی در قالب صندوق، دَر، منبر و رحل از زنده‌بودن این هنر در بین مردمان حکایت دارد. تساهل و تسامح مذهبی ایشان از سویی و گرویدن به اسلام از غازان، از سویی دیگر باعث رونق آثار مذهبی شد. نوشتار حاضر در پی آنست که به تبیین ویژگی‌های هنری و فنی آثار منبت قرون هفت و هشت هجری دست یازد و در پی پاسخ بدین پرسش است که ویژگی‌های هنری و فنی آثار منبت قرون هفت و هشت هجری چیست؟ روش تحقیق با هدفی بنیادی، ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد و جمع‌آوری داده‌ها کتابخانه‌ای و بویژه میدانی است. نمونه‌گیری ، تمام‌شماری شامل پانزده اثر چوبی متلق به این بازه زمانی است. یافته‌ها نشان می‌دهد هنر منبت ایرانی در این دوره، قوام یافته است. کتیبه‌ها به اقلام رقاع، ثلث و نسخ بوده و گره‌های هندسی با عناصر گیاهی تلطیف شده‌اند.عناصر گیاهی عمدتا اسلیمی‌های بسیار ظریف بوده که نشی شبه دکمه را به وفور نشان داده است. بهره‌گیری از سرو و چراغدان، احتمالا در مسیر رونق تصوف بوده و در برخی نقوش، متاثر از ایران باستان است. شیوه روسازی بیشتر محدب بوده، اگرچه آژده‌کاری‌های شبه‌گچی نیز در آثار مشاهده شد. از اواسط قرن هشتم عناصر گیاهی، فراوانی یافته و زمینه را برای عصر طلایی هنر منبت رقم زد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of the artistic and technical features of wood inlays of the 7th and 8th centuries of Hijri in Iran

نویسنده [English]

  • Alireza Sheikhi
Handicraft Department. Iran University of Art. Tehran. Iran.
چکیده [English]

After the Mongol invasion, the settlements of the Iranian countries began to decline, an event that the Ilkhans noticed after the second invasion, and as a result, the urban and desert cultures were mixed. Iranian ministers have marked the victory of the pen over the sword, and the arts are expanding and growing. Fifteen wooden works in the form of a chest, door, pulpit, and lectern tell about the survival of this art among the people. On the one hand, his religious tolerance and conversion to Islam from Qazan, on the other hand, led to the prosperity of religious works. The present article seeks to explain the artistic and technical characteristics of inlaid works of the 7th and 8th centuries of Hijri and seeks to answer the question, what are the artistic and technical characteristics of inlaid works of the 7th and 8th centuries of Hijri? The research method has a descriptive-analytical nature with a fundamental purpose, and data collection is library and especially field. Sampling, counting includes fifteen wooden works belonging to this period. The findings show that Iranian inlaid art has grown and developed in this period. The inscriptions are in the form of raqa, thulth, and naskh, and the geometrical knots are embellished with plant elements. The plant elements are mainly very delicate slime, which has abundantly shown button-like inlays. The use of cedar and Chiragdan is probably on the way to the development of Sufism, and in some motifs, it is influenced by ancient Iran. The method of paving is mostly convex, although pseudo-plaster carvings were also observed in the works. From the middle of the 8th century, plant elements became abundant and set the stage for the golden age of Iranian woodcarving art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • woodcarving
  • Ilkhanid era
  • wooden box
  • wooden pulpit
  • wooden door