تبیین ویژگی‌های هنری و فنی منبت چوب قرون هفتم و هشتم هجری قمری ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

چکیده

پس از حملهٔ مغول، آبادی ممالک ایران رو به زوال نهاد، واقعه‌ای که پس از ایلغار دوم مغول، ایلخانان متوجه آن شدند و در نتیجه فرهنگ شهری و صحرانشینی به‌هم آمیخت. وزیران ایرانی تفوق قلم بر شمشیر را رقم زدند و هنرها رو به معمور نهادند. پانزده اثر چوبی در قالب صندوق، در، منبر و رحل از زنده‌بودن هنر منبت در بین مردمان حکایت دارند. تساهل و تسامح مذهبی ایلخانان از سویی و گرویدن غازان‌خان به اسلام از سوی دیگر باعث رونق امور در صنوف مختلف، ازجمله فعالیت درودگران و نقاران در ساخت اسباب و اثاثیهٔ مذهبی گردید. نوشتار حاضر در پی آن است که به تبیین ویژگی‌های هنری و فنی آثار منبت قرون هفتم و هشتم هجری قمری دست یازد و در پی پاسخ بدین پرسش است که ویژگی‌های هنری و فنی آثار منبت قرون هفتم و هشتم هجری قمری چیست؟ روش تحقیق با هدفی بنیادی، ماهیتی توصیفی ـ تحلیلی دارد و جمع‌آوری داده‌های آن کتابخانه‌ای و به‌ویژه میدانی است. نمونه‌گیری، تمام‌شماری شامل پانزده اثر چوبی متعلق به این بازهٔ زمانی است. یافته‌ها نشان می‌دهد هنر منبت ایرانی در این دوره، قوام یافته‌است. کتیبه‌ها به اقلام رقاع، ثلث و نسخ بوده و گره‌های هندسی با عناصر گیاهی تلطیف شده‌اند. عناصر گیاهی عمدتاً اسلیمی‌های بسیار ظریف هستند که نقشی شبه‌دکمه را به وفور نشان داده‌اند. بهره‌گیری از سرو و چراغدان، احتمالاً در مسیر رونق تصوف بوده و در برخی نقوش، متأثر از ایران باستان است. شیوهٔ روسازی در آثار، بیش‌تر محدب است، اگرچه آژده‌کاری‌های شبه‌گچی نیز مشاهده شدند. از اواسط قرن هشتم هجری قمری عناصر گیاهی، فراوانی قابل ملاحظه‌ای یافته و زمینه را برای عصر طلایی هنر منبت ایران در سده‌های نهم و دهم هجری قمری رقم زده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Explication of the Artistic and Technical Features of Iranian Woodcarving in the 7th and 8th Centuries AH

نویسنده [English]

  • Alireza Sheikhi
Associate Professor, Department of Handicrafts, Iran University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

 
Introduction
In the 7th century AH, Iran faced profound cultural and economic upheavals following the devastating Mongol invasions. However, the emergence of the Ilkhanid dynasty, along with its policy of religious tolerance, especially the conversion of Ghazan Khan to Islam, laid the groundwork for a significant revival of Iranian culture and arts. Within this context, religiously affiliated arts, particularly wooden crafts such as pulpits, Qur’an stands (Rahl), cenotaphs, and wooden doors, were revitalized as both spiritual expressions and cultural symbols. Among these, woodcarving (Monabbat) emerged as one of the most prominent branches of sacred wooden art, rooted in religious and spiritual traditions. Surviving examples across Iran attest to the widespread influence of this craft during the Ilkhanid era. While the 7th century marked its foundation, stylistic continuity into the late 8th century AH has led scholars to refer to these developments as the Ilkhanid style. Accordingly, this study aims to investigate the aesthetic and technical characteristics of Ilkhanid woodcarving in both centuries, focusing on this question: what are the visual and technical hallmarks of this period’s woodwork? Despite previous case-specific studies, this study offers a comprehensive characterization of woodcarving from these centuries, which remains necessary to assist in proper identification and stylistic recognition.
 
Research Method
This research is fundamental in nature and employs a descriptive-analytical approach. Data were collected through both library and field studies. The statistical population was defined via complete enumeration and includes fifteen preserved wooden artifacts dating to the 7th and 8th centuries AH. These comprise: the door of Bala-Sar Mosque; the Qazi al-Hajat door (735 AH); a door from the Central Museum of Astan Quds Razavi in Mashhad; the tomb door of Sheikh Qutb al-Din Haydar in Torbat Heydariyeh; the cenotaph of Imamzadeh Mahruq in Nishapur (736 AH); the pulpit of Nain Jameh Mosque (711 AH); the door of Yazd Jameh Mosque; the pulpit of Suryan Mosque in Bavanat (preserved in the National Museum, 771 AH); a Qur’an stand in the Metropolitan Museum (761 AH); the cenotaph of Sha’yaNabi in Isfahan; pulpits from the Jameh Mosque of Isfahan, Arangeh village (704 AH), and Jovin-e-Sorkheh (727 AH); the cenotaphs of Saruq and Sahl ibn Ali in Arak; and the main wooden door of Sheikh Jam complex in Torbat Jam (733 AH). After an overview of Ilkhanid history and their contributions to the arts, these works, including five doors, four cenotaphs, five pulpits, and one Qur’an stand, were examined to extract stylistic and technical features of their woodcarving.
 
Research Findings
The findings reveal a set of visual and technical characteristics that define the identity of woodcarving in this era. The use of geometric knots, often softened with arabesque (islīmī) or natural plant motifs, played a central role. These combinations reduced the rigidity of earlier geometric patterns and are comparable to early illuminated Ilkhanid Qur’ans. Twisting, intricate arabesques sometimes appearing as button-like central motifs, became prominent. Such designs can be seen on the cenotaph of Imamzadeh Mahruq, the Bala-Sar Mosque door, and the pulpit of Isfahan’s Jameh Mosque. Calligraphy in this era was typically executed in bold relief using three scripts—Riqā’, Thuluth, and Naskh—which adorned the wood with Qur’anic verses, prayers, and inscriptions. In early 8th-century AH examples, arabesques took on abstract and multi-dimensional forms, resembling elements such as human skulls, flowers, and trees. These highly creative designs are exemplified in the pulpit of Nain’s Jameh Mosque. As time progressed, plant-based motifs became more dominant, culminating in dense leafy patterns that would later mature during the 9th century AH. These motifs were applied both in central compositions and borders, frequently in beveled (sloped) relief. Early 8th-century carvings with convex and abstract arabesques gradually gave way to floral and vegetal designs with dancing stems and stylized blossoms, a shift likely influenced by the presence of Chinese artists at the Ilkhanid court. Another contributing factor was the rise of Sufism, which provided space for Shia artists to create works for shrines and tombs. These works often included motifs such as cypress trees, the tree of life, and inscriptions referencing famous mystics and dervishes. A notable example is the door of the tomb of Sheikh Qutb al-Din Haydar in Torbat Heydariyeh. Additionally, ancient Iranian elements, such as rows of lilies echoing Achaemenid and Sasanian motifs, were integrated into new compositions, as seen in the pulpit of Nain’s Jameh Mosque.
 
Conclusion
The woodcarving of the 7th and 8thcenturies AH in Iran represents a stage of consolidation and refinement. While rooted in earlier traditions, it developed distinct technical and visual attributes that laid the foundation for the golden age of Iranian woodcraft during the Timurid and Safavid periods. The convergence of mystical philosophy, foreign influences (notably Chinese), and the evolving creativity of Iranian artisans fostered the emergence of symbolic iconography, symmetrical compositions, and sophisticated relief techniques. The frequent use of calligraphy in Riqā’, Thuluth, and Naskh scripts, as well as softened geometric structures with arabesque flourishes, created a richly spiritual aesthetic. Floral and plant motifs, including delicate button-like arabesques and convex carvings, conveyed both visual beauty and symbolic meaning. Motifs like the cypress and lamp possibly reflected Sufi symbolism, while certain elements clearly drew inspiration from pre-Islamic Iran. The widespread adoption of beveled carving and semi-gilded textures also marked a technical advancement. From the mid-8th century AH onward, plant-based designs proliferated, leading to the stylistic maturity that would characterize Iranian woodcarving (Monabbat) in subsequent centuries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Woodcarving
  • Ilkhanid era
  • Wooden cenotaph
  • Wooden pulpit
  • Wooden Qur’an stand
  • Wooden door
آژند، یعقوب. (138۴). ایلخانان. تهران: مولی.
اصلانپور علمداری، نازیلا. (1387). تحقیق در آداب و رسوم دوره ایلخانی. آیینه میراث، ۶ (۴)، ۶۴-۸۶.
اقبال آشتیانی، عباس. (۱۳۷۶). تاریخ مغول و ایام تیموری (ج. ۱ و ۲). تهران: نارمک.
بیانی، شیرین. (۱۳۷۱). دین و دولت در ایران عصر مغول (ج. ۲). تهران: دانشگاه تهران.
پوپ، ارتر، و اکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز (ج. ۴ و ۵). ترجمه نجف دریابندری و دیگران. تهران: علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی ۱۹۶۴).
پیرنیا، محمدکریم. (۱۳۶۹). شیوه‌های معماری ایران. تهران: هنر اسلامی.
-----. (۱۳۸۳). سبک‌شناسی معماری ایران. تدوین غلامحسین معماریان. تهران: معمار.
حسن، زکی محمد. (1320). صنایع ایران بعد از اسلام. ترجمه محمدعلی خلیلی. تهران: اقبال (نشر اثر اصلی ۱۹۴۰).
خاکساری، سمیرا، و شیخی، علیرضا. (1۴0۳). سنجش تاریخی و مطالعه فنی و هنری صندوق چوبی امامزاده محروق نیشابور و دَرِ مقبره قطب‌الدین حیدر زاوه‌ای تربت‌حیدریه، فصلنامه نگره، شماره ۷۲، ۱۶۵-۱۷۹. Doi: 10.22070/negareh.2023.17946.3251
خواجه احمد عطاری، علیرضا، تقوی‌نژاد، بهاره، و میر اسمعیل‌زاده فخیم، صدیقه. (139۶). بررسی نقوش و تزیینات رحل قرآن (قرن هشتم هجری) موزه متروپولیتن. نگارینه هنر اسلامی، شماره ۱۴، 3۴-۴۶.10.22077/nia.2018.1844.1145  Doi:
داودی مقدم، فریده. (139۴). معرفی خانقاه‌های خراسان و کارکردهای آنها. فصلنامه مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی خراسان، ۱۰ (۱)، ۹۳-۱۱۷. 20.1001.1.26766116.1394.10.1.5.6 Dor:
دهقانی، طیبه، و سامانیان، صمد. (139۴). بررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، شماره ۱۹، 29-۵0. 20.1001.1.22520538.1394.6.19.2.7 Dor:
ذکاوت، سحر، و قاضی‌زاده، خشایار. (1398). تحلیل بازتاب فرهنگ و باورهای عرفانی اسلامی در رحل ایلخانی موجود در موزه متروپولیتن. پژوهش‌های عرفانی، ۲ (۳)، ۶3-8۵.
شراتو، امبرتو، و گروبه، ارنست. (137۶). هنر ایلخانی و تیموری. ترجمه یعقوب آژند. تهران: نشر مولی.
شکرپور، شهریار. (1393). رابطه قدرت و هنر در عصر ایلخانی (کتیبه‌های معماری دوره ایلخانی) (رساله دکتری منتشرنشده). دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شیرازی، شرف‌الدین عبدالله بن فضل‌الله. (13۴۶). تاریخ وصاف. به قلم عبدالمحمد آیتی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
صدیقیان، حسین، شراهی، اسماعیل، و حسنعلی‌پور، حمید. (1۴02). مطالعه صندوق‌های قبر چوبی استان مرکزی از دورهٔ آل بویه تا آغاز صفوی. دوفصلنامه هنرهای صناعی اسلامی، ۷ (۱)، 7۵-88. Doi: 10.52547/jic.7.1.75
قسوریان جهرمی، لیلا. (۱۳۸۹). طرح مرمت و احیاء ورودی گنبد سلطانیه (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
کوارتولا، جووانی، و اسکارچیا، جان روبرتو. (139۴). هنر و معماری ایران. زیر نظر سیروس پرهام. ترجمه هایده مشایخ. تهران: علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی ۲۰۰۷).
کیانی، محمدیوسف. (1379). معماری ایران دوره اسلامی. تهران: سمت.
مرتضوی، منوچهر. (138۵). مسائل عصر ایلخانان. تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
موسوی بجنوردی، کاظم. (1393). تاریخ جامع ایران (از دوره اتابکان تا ایلخانان) (جلد 9). تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی.
نادری رمضان‌آباد، امین، بحرانی‌‌پور، علی، خسروبیگی، هوشنگ، و قیم، بهادر. (1399). ساختار فرهنگی، هنری و اقتصادی خانقاه‌ها در فرایند رشد مریدان صوفیه ایلخانان ایران. مطالعات هنر اسلامی، شماره ۳۷، 317-33۵. 10.22034/ias.2020.109319 Doi:
ناصری، رضا، و میری، سیدمهدی. (1۴01). مقدمه‌ای بر دست‌ساخته‌های چوبی قرون هشت تا یازده هجری‌قمری بوانات. مطالعات باستان‌شناسی پارسه، شماره ۲۲، 283-302.  10.30699/PJAS.6.22.283 Doi:
نصرالهی، احمد. (۱۳۸۹). طرح مرمت و ساماندهی ورودی ارگ حکومتی سلطانیه (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
نصراللهی، رضوان. (1392). بررسی جنبه‌های نمادین معماری و تزیینات بناهای شاخص ایلخانی (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده)، دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نوایی، عبدالحسین. (13۶۴). از مغول تا قاجاریه. تهران: هما.
ویلبر، دونالد. (13۶۵). معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان. ترجمه عبدالله فریار. تهران: علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی ۱۹۶۹).
ویلسن، کریستی. (13۶۶). تاریخ صنایع ایران. ترجمه عبدالله فریار. تهران: فرهنگسرا.
همدانی، خواجه رشیدالدین فضل‌الله. (13۶2). جامع‌التواریخ. به کوشش بهمن کریمی. تهران: اقبال.
References
Azhand, Y. (2005). Ilkhanids. Tehran: Mowla [In Persian].
AslanpourAlamdari, N. (2008). Research on the customs and traditions of the Ilkhanid period. Ayine-ye Miras, 6 (4), 64–86 [In Persian].
Biani, Sh. (1992). Religion and state in Iran during the Mongol era (Vol. 2). Tehran: University of Tehran [In Persian].
Curatola, G., & Scarcia, G. R. (2015). Art and architecture of Iran. (H. Mashaikh, Trans.; under supervision of S. Parham). Tehran: Elmi va Farhangi (Original work published 2007) [In Persian].
Davoodi Moghaddam, F. (2015). Introducing the Khurasan khanqahs and their functions. Khorasan Socio-Cultural Studies Quarterly, 10 (1), 93–117. Dor: 20.1001.1.26766116.1394.10.1.5.6 [In Persian].
Dehghani, T., & Samaniyan, S. (2015). Comparative study of the design and motifs of the pulpits in Na'in Jameh Mosque and Suryan Jameh Mosque. Journal of Islamic Culture and Civilization History, No. 19, 29–50. Dor: 20.1001.1.22520538.1394.6.19.2.7 [In Persian].
Eqbal Ashtiani, A. (2001). History of the Mongols and the Timurid era (Vols. 1–2). Tehran: Narmak [In Persian].
Ghasourian Jahromi, L. (2010). Restoration and revival plan of the entrance of Soltaniyeh dome (Unpublished master’s thesis). Islamic Azad University, Tehran Central Branch, Tehran, Iran [In Persian].
Hamedani, Kh. R. F. (1983). Jamiʿ al-Tawarikh. (B. Karimi, Ed.). Tehran: Eqbal [In Persian].
Hasan, Z. M. (1941). Iranian industries after Islam. (M. A. Khalili, Trans.). Tehran: Eqbal (Original work published 1940) [In Persian].
Khajeh Ahmad Attari, A., Taghvinejad, B., & Mir Esmaeilzadeh Fakhim, S. (2017). Study of motifs and ornamentation on a Qur’an lectern (8th century AH) in the Metropolitan Museum. Negarineh Honar-e Islami, No. 14, 34–46. Doi: 10.22077/nia.2018.1844.1145 [In Persian].
Khaksari, S., & Sheikhi, A. (2024). Historical assessment and technical-artistic study of the wooden cenotaph of Imamzadeh Mahrooq in Neyshabur and the door of Qutb al-Din Haydar’s tomb in Torbat Heydariyeh. Negareh Quarterly, No. 72, 165–179. Doi: 10.22070/negareh.2023.17946.3251 [In Persian].
Kiani, M. Y. (2000). Islamic period architecture in Iran. Tehran: Samt [In Persian].
Mortazavi, M. (2006). Issues of the Ilkhanid era. Tehran: Mahmoud Afshar Foundation [In Persian].
Mousavi Bojnourdi, K. (2014). Comprehensive history of Iran: From Atabakan to Ilkhanids (Vol. 9). Tehran: Center for the Great Islamic Encyclopedia [In Persian].
Naderi Ramazanabad, A., Bahranipour, A., Khosrobeygi, H., & Gheym, B. (2020). Cultural, artistic, and economic structure of Ilkhanidkhanqahs in the development of Sufi followers. Islamic Art Studies, No. 37, 317–335. Doi:10.22034/ias.2020.109319 [In Persian].
Naseri, R., & Miri, S. M. (2022). An introduction to the wooden handicrafts of Bavanat from the 8th to 11th centuries AH. Parseh Archaeological Studies, No. 22, 283–302. Doi: 10.30699/PJAS.6.22.283 [In Persian].
Nasrollahi, A. (2010). Restoration and organization plan of the entrance of the Soltaniyeh governmental citadel (Unpublished master’s thesis). Islamic Azad University, Tehran Central Branch, Tehran, Iran [In Persian].
Nasrollahi, R. (2013). Symbolic aspects of architecture and ornamentation in prominent Ilkhanid buildings (Unpublished master’s thesis). Faculty of Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran [In Persian].
Navaei, A. (1985). From the Mongols to the Qajars. Tehran: Homa [In Persian].
Pirnia, M. K. (1990). Architectural styles of Iran. Tehran: Honar-e Islami [In Persian].
Pirnia, M. K. (2004). Style typology of Iranian architecture. (G. Memarian, Ed.). Tehran: Memar [In Persian].
Pope, A. U., & Ackerman, Ph. (2008). Survey of Persian art: From prehistoric times to the present. (Vols. 4–5), (N. Darya Bandari et al., Trans.). Tehran: Elmi va Farhangi (Original work published 1964) [In Persian].
Scerrato, U., & Grube, E. (1997). Ilkhanid and Timurid art.  (Y.  Ajand, Trans.). Tehran: Mowla [In Persian].
Seddighian, H., Sharahi, E., & Hasanalipour, H. (2023). Study of wooden grave cenotaphs in Markazi Province from the Buyid to the early Safavid period. Islamic Art Industries Biannual Journal, 7 (1), 75–88. Doi: 10.52547/jic.7.1.75 [In Persian].
Shirazi, Sh. A. F. (1967). Tarikh-e Vasaaf. (A. Ayati, Ed.), Tehran: Iranian Cultural Foundation [In Persian].
Shekarpour, Sh. (2014). The relationship between power and art in the Ilkhanid era (case of architectural inscriptions) (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran [In Persian].
Wilber, D. N. (1986). Islamic architecture of Iran in the Ilkhanid period. (A. Faryar, Trans.). Tehran: Elmi va Farhangi (Original work published 1969) [In Persian].
Wilson, C. (1987). History of Iranian industries. (A. Faryar, Trans.). Tehran: Farhang Sara [In Persian].
Zekavat, S., & Ghazizadeh, Kh. (2019). An analysis of the reflection of Islamic mystical beliefs in an Ilkhanid lectern in the Metropolitan Museum. Mystical Studies, 2 (3), 63–85 [In Persian].