مطالعه نقوش سوزن‌دوزی (گلدوزی) منطقه بجستان با رویکرد مردم نگاری

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، گروه هنر، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

چکیده

هنرهای دستی تجلی ذوق و سلیقه مردم هر دیار و نشان‎دهنده توجه آنان به دنیای هزاررنگ اطرافشان است. سوزن‎دوزی (هنر نقش‌آفرینی با سوزن) بخشی از صنایع دستی ایران است که در شهر بجستان از قدیم تاکنون رایج بوده‌است. هدف این پژوهش مطالعه نقوش، دوخت و کاربرد سوزن‌دوزی منطقه بجستان است. نقوش سوزن‎دوزی در سه گروه گیاهی، جانوری و سایر نقوش اعم از نقوش انسانی، اسماء مقدس، یادگاری و اشعار بررسی شدند. در این پژوهش 30 مورد سوزن‌دوزی مختلف با روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد مردم نگاری مطالعه شده است و روش جمع آوری مطالب علاوه بر تحقیقات میدانی، منابع مکتوب بوده‌اند. البته گریزی نیز به مبانی نظری زیبایی شناسی، سنت گرایی و کارکردگرایی زده شد و تا حدودی به تاثیرات فرهنگی بر این هنر و نحوه نمایش هویت محلی و فرهنگی پرداخته شد. نمونه گیری به صورت تصادفی از لیستی از زنان سوزن دوز منطقه بود که در آن سعی شد از هر روستا حداقل 4 نمونه انتخاب شود. با این افراد مصاحبه شد و پرسشنامه ای تهیه شد و سپس این داده ها تحلیل و منطبق بر منابع معتبر به دسته بندی پرداخته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهند که در بیشتر سوزن‌دوزی‌ها از تکنیک ساده‌ تو‌پردوزی، ساقه‌دوزی و زنجیره‌دوزی استفاده شده‌است. کاربرد سوزن‌دوزی‌ها در اغلب مناطق شهرستان مشترک بوده و بیشتر برای تزیین لباس، پشتی، جاحوله‌ای، جالباسی، لب‌طاقچه‌ای، بقچه و جانماز استفاده می‌شده ‌است. در مورد کاربرد رنگ مقداری تفاوت وجود دارد. ویژگی‌های بصری این آثار صراحت فرم، تخت‌ بودن تصاویر، استفاده از رنگ‌های اصلی، ریتم، قرینه‌سازی و توالی طرح است. نوع نقوش شامل انواع گل‌های پنج‌پر، شش‌پر، و حیواناتی مانند شیر، گوزن، شتر، قوچ و پرندگانی چون خروس، گنجشک، بلبل و کبوتر است. از طریق رویکرد مردم‌نگاری نه تنها ارزش هنری این هنر شناخته شد بلکه ارتباط آن با هویت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی مردم نمایان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of patterns of needlework (embroidery) in the Bajestan region with an ethnographic approach

نویسندگان [English]

  • Narges Rajaeian 1
  • Maryam Lari 2
1 Master's degree in Art Research, Department of Art, Electronic Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Art Department, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
چکیده [English]

Handicrafts are a manifestation of the taste of the people of every country and show their attention to the world of thousands of colors around them. The purpose of this research is to study the patterns, sewing and application of needlework in Bajestan region. Needlework patterns can be studied in three groups: plant, animal and other patterns, including human patterns, sacred names, memorabilia and poems. In this research, 30 different needlework cases have been studied by descriptive analytical method and ethnographic approach and for the data collection, the written sources have been used in addition to field research. The theoretical foundations of aesthetics, traditionalism and functionalism were also considered, and to some extent, cultural influences on this art and the way of displaying local and cultural identity were addressed. Sampling was done randomly from a list of needlewomen in the region, in which an attempt was made to select at least 4 samples from each village. These people were interviewed and a questionnaire was prepared, and then this data was analyzed and categorized according to reliable sources. The use of needlework was common in most areas of the city and was mostly used to decorate clothing, backs, towels, hangers, shelf edges, baby carpets and prayer mat. The visual features of these works are the precision of the form, the flatness of the images, the use of primary colors, the border, the rhythm, the symmetry and the sequence of the design. The type of patterns including five feathers, six feathers, and animals such as lions, gazelle, mountain goat, camels, rams, and birds such as cockerel, sparrow, nightingale, and pigeon. Through the ethnographic approach, not only was the artistic value of this art recognized, but its connection to the cultural, social, and historical identity of the people was revealed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran handicrafts
  • Traditional swing
  • Bajestan needlework
  • Ethnography
  • Needlework patterns