امکان‌سنجی ساخت مرکب سیاه بر اساس دستورالعمل رایج در رساله‌های خوشنویسی فارسی و آزمون نوشتاری عملی نمونه‌ها

نویسندگان

1 دانش آموخته گروه هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

3 استادیار گروه مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

استفاده از مرکب با کیفیت به عنوان یکی از عناصر اصلی خوشنویسی همواره برای خوشنویسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است به طوری که برخی اساتید خوشنویسی با بیان دستورالعملی منحصر به فرد در رساله‌های خوشنویسی خود به نظم یا به نثر، به بیان فنون ساخت این ماده پرداخته‌اند. از آنجا که ممکن است خوشنویسان و اهالی فن پیشین، جهت موزون شدن قافیه اشعارشان یا انحصار ساخت مرکبی منحصر به فرد، از بیان همه جزییات در دستورالعمل‌های ساخت مرکب خود اجتناب کرده باشند، در پژوهش حاضر یکی از رایج‌ترین دستورالعمل‌های ساخت مرکب (همسنگ دوده زاج است همسنگ هردو مازو/ همسنگ هر سه صمغ است آنگاه زور بازو) مد نظر قرار گرفت تا به این سوال که دستیابی به مرکب مطلوب بر اساس دستورالعمل رایج در رساله های خوشنویسی تا چه حد امکان پذیر است؟ پاسخ دهد. هدف از انجام این تحقیق که به روش تجربی-آزمایشگاهی صورت گرفته است ساخت مرکبی کاربردی است که قابلیت کتابت با قلم نی را داشته باشد. از این رو دو نمونه مرکب سیاه ایرانی بر اساس دستورالعمل رایج، ساخته و با چند دانگ مختلف بر روی دو نوع کاغذ گلاسه مات و دست‌ساز مورد آزمون نوشتاری عملی قرار گرفتند و در نهایت مشخص شد هر دو نمونه از قابلیت نوشتاری مطلوبی برخورداند و تغییر بستر نوشتار و اندازه قلم خللی در قابلیت نوشتاری آنها وارد نمی‌کند. علاوه بر این، با انجام آزمون نوشتاری عملی با دانگ‌های مختلف و قلم‌های متفاوت شامل نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلت و محقق، مشخص شد که هر دو نمونه قابلیت اجرا با دانگ‌ها و قلم‌های مختلف را دارند و تغییر دانگ و قلم اگرچه در برخی موارد بر کیفیت نوشتاری نمونه‌ها اثر گذار بوده است اما هر دو نمونه در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Feasibility Study of Making Black Ink Based on Common Instructions in Persian Calligraphy Treatises and Practical Written Test of Samples

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mohammad Moeini 1
  • Farhad Khosravi Bizhaem 2
  • Mohsen Mohammadi Achachluei 3
1 MA in Islamic Art, Department of Islamic Art, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Calligraphy and Persian Painting, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Assistant Professor , Department of Conservation of Historical and Cultural Properties,Faculty of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The use of quality ink as one of the main elements of calligraphy has always been of particular importance for Persian calligraphers, so some calligraphy masters have expressed the techniques of making this material by stating a unique recipe in their calligraphy treatises in verse or prose. Because both calligraphers and ink makers in the past may have avoided expressing all the details in their ink’s recipes to rhyme their poems or monopolize a unique ink, in this research, one of the most common Persian ink recipe (The equal of soot is vitriol, the equal of both is gall. The equal of all three is gum and so, the strength of muscle) was considered to answer this question that how much it is possible to achieve the desired ink based on the typical ink recipe in calligraphy treatises? The purpose of this research, which has been carried out using an experimental-laboratory method, is to make a functional ink that can be written with a reed pen. Therefore, two samples of Iranian black inks were built according to the common recipe and were tested by writing with several different sizes of reed pens on two types of matte glossy and hand-made papers. Eventually, it was found that both samples had good writing quality, and changing the writing surface and the reed pens which included different tip sizes did not affect their writing quality. In addition, by conducting a practical writing test with different scripts and fonts, including Nastaliq, Shekaste Nastaliq, Thuluth, and Mohaqqaq, it was found that both samples have the ability to be performed with different script and fonts. although changing the script and font affected the writing quality of the samples in some cases, both samples performed acceptable in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Calligraphy Ink
  • Iranian Black Ink
  • Ink Making
  • Persian Calligraphy Treatises