ساختارشناسی تطبیقی مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد مشهد با الگویی خطی از طومار توپقاپی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد، گروه هنر اسلامی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشیار، گروه ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

 معماری تیموری، در معماری دوره‌های پیشین خود ریشه دارد، لیکن این هنر تا بدان درجه پیش‌ رفت که اعتلا و پیشرفت هنر و معماری ایرانی را رقم زد و تحول تازه‌ای در تزیینات بنا به‌وجود ‌آمد. عظمت هنر ممتاز معماری تیموری را می‌توان در مسجدجامع گوهرشاد مشهد مشاهده کرد. هنر مقرنس‌کاری در عصر تیموری، نمایانگر خلاقیت و ابتکار معماران و صنعتگران و دارای سیر تکاملی بوده و قابلیت تغییر پلان مربع به دایره و آرایش سه‌کنج‌ها، سرستون‌ها، تاقچه‌ها، نیم‌دایره یا ربع‌گنبد‌ها و هم‌چنین پایهٔ گلدستهٔ مناره‌ها را داشته‌است. وجود طرح‌های خطی از انواع مقرنس در طومار توپقاپی که گمانه‌زنی‌ها آن را منتسب به دورهٔ تیموری و اوایل دورهٔ صفوی می‌دانند، این پژوهش را به سمت تطبیق نزدیک‌ترین طرح طومار با مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد سوق می‌دهد تا به هدف این تحقیق که شناسایی ساختار مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد و تطبیق آن با مدل خطی طومار‌ توپقاپی است، نائل آید. پرسش‌های تحقیق عبارتند از: چه ارتباطی بین عناصر ساختاری مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد مشهد با طرح خطی طومار‌ توپقاپی وجود دارد؟ وجوه تشابه و تفاوت موجود در مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد با الگوی خطی طومار توپقاپی چیست؟ این تحقیق، هدفی بنیادی دارد و روش آن توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد تطبیقی است. گردآوری اطلاعات به شیوهٔ کتابخانه‌ای، اسنادی و با مشاهدهٔ میدانی صورت گرفته‌است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که فرم شمسه در هردو مقرنس در دو بخش هستهٔ مرکزی و بدنه، به یک شکل رسم شده‌است. ساختار به‌کار رفته در هردو مقرنس، هندسه‌ای از نوع خوشه‌ای است و سوق آن به بی‌نهایت را نشان می‌دهد که از هندسهٔ فراکتال نشأت گرفته‌است. در عین حال تفاوت‌هایی بین طرح خطی و الگوی مدل عینی وجود دارد که‌ احتمالاً ناشی از سلیقهٔ هنرمند در حین اجرا بوده و یا طی مرمت‌های مختلف مقرنس ایوان مقصورهٔ مسجد گوهرشاد یا الگوی خطی ایجاد شده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Structural Analysis of the Muqarnas of the Iwan-i-Maqsura of Goharshad Mosque in Mashhad with the Linear Model from the Topkapi Scroll

نویسندگان [English]

  • Zahra Khakpour 1
  • Farzaneh Farrokhfar 2
1 M.A. Student of Islamic Art, Department of Islamic art, Neyshabur University, Neyshabur, Iran (Corresponding Author)
2 Associate Professor, Department of Graphics (visual communication), Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
The muqarnas of the porch of the Goharshad Mosque in Mashhad is among the most distinguished Timurid muqarnas, which was made in layers with a precise and elegant geometric design. This design is not merely decorative; it depicts the beauty and spiritual grandeur of the sacred space as well. The Topkapi Scroll, as one of the most important documents obtained from the ninth and tenth centuries AH, displays a variety of geometric designs applied to the body of walls and arches. This scroll was prepared by the Timurid and the early Safavid designers and contains a valuable collection of geometric patterns. A leaf from this scroll is closely related to the structure of the mogharnas of the porch of the Goharshad Mosque in Mashhad, suggesting the possibility of a connection between the linear pattern of the Topkapi Scroll and the porch of Goharshad Mosque.
 
Research Method
This research is comparative in terms of its fundamental objective and descriptive-analytical method. It employs the methods of library study, documentary and field observation data (visiting Goharshad Mosque and taking pictures of the moqranes of the porch of the courtyard). This research uses the general image in two samples of moqranes of the objective model and the linear model and detailed images of the tools to show the structural differences and similarities of the two moqranas. In the first sections, the research introduces the muqarnas. Then, it collects information about this element in the porch of the courtyard of Goharshad Mosque and evaluates the understanding of the structure of this decorative element.
 
Research Findings
The evidence and analyses available on both the objective and linear muqarnas, summarizing and comparing in three different parts of the center, body, and margin, show that the differences in the number and size of the muqarnas are related to their placement. In this design, many forms are drawn similar to the objective muqarnas, but with lines that have changed their shape. According to the images of the linear design of the Topkapi Scroll, it can be seen that in some of the six-band forms of the first row, a line is drawn in the lower part of it, which has transformed the form six-band into a Five-Kond form. It can be concluded that there were errors in the linear design that were not eliminated and the correct lines were also drawn. The presence of the star form, as a part of the flat form in the muqarnas of Goharshad Mosque, includes five-pointed, four-pointed, six-pointed, seven-pointed, and eight-pointed stars. However, in the linear scroll pattern it includes five-pointed, four-pointed, six-pointed, and nine-pointed stars. More complexity is seen in the muqarnas of Goharshad Mosque because the ends of the flat forms create a form Tanure and the number of forms Tanure in this muqarnas is more in comparison to other cases. In other words, except for the form Taas, all the star forms in two-dimensional and three-dimensional forms in the muqarnas of Goharshad Mosque can be considered a kind of complete Shamsa. The findings show that the Shamsa form in both muqarnas is drawn in the same way in the two parts of the central core and the body. The structure used in both muqarnas is a cluster-type geometry and shows its tendency towards infinity, which is derived from fractal geometry. At the same time, there are differences between the linear design and the objective model pattern, which are probably due to the artist's taste during execution or because of various restorations of the muqarnas of the porch of the courtyard of Goharshad Mosque or the linear pattern. The beginning and end of each row in the linear design, which is two-dimensional, cannot be compared to the objective muqarnas. On the edge of the Goharshad muqarnas, there is a partial civil form that cannot be seen in the linear design pattern of the Topkapi Scroll.
 
Conclusion
The results show that the central part of the muqarnas is in the form of a large semicircle or half circle with an emphasis on the Shamsa, which has a significant effect on the circular or rotational movement in the trains below them. In the middle part of both muqarnas, repeating units are seen; the star form is one of the most important. It is also the factor that creates Shirazi muqarnas and the complexity of the muqarnas. Regular polygons are another recurring form and a reason for creating movement in the entire muqarnas. They indicate that a transformation of forms has been created in both muqarnas. The similarity between the central parts of both samples, in the type of structure as well as in the type of forms, is great. At the same time, with an increase in the different forms that make up the muqarnas, another factor creating the Shirazi muqarnas, the multiplicity of forms that are used in the linear design of the Topkapi scroll is less evident than in the objective muqarnas. The Shamsa form is drawn in the same way in both muqarnas. Another difference between the objective and linear muqarnas is the lack of a border in the linear design, which may have been due to the two-dimensional nature of its drawing in the linear design. In both muqarnas, waves and distortions are seen in the rows that are directed towards the center or the Shamsa. This is a unique feature of the art of Muqarnas from the Timurid era, which can be seen and proven in both physical and written examples of Muqarnas left from that era, and is a source of pride for the industrial arts of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Timurid architecture
  • Goharshad Mosque
  • Iwan-i-Maqsura
  • Muqarnas
  • Topkapi Scroll
  • Comparative Structural
 اسماعیلی، فاطمه، و اسماعیلی، احسان. (139۴). مقرنس، عنصری زیباشناسی در معماری اسلامی. همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
افراسیابی، منا، عامل زنده‌دل، احسان، و حسینی، محسن. (139۵). معماری تزیینی دوره اسلامی مسجد ‌گوهرشاد. اولین کنفرانس ملی یافته‌های نوین پژوهشی آموزشی عمران معماری شهرسازی و محیط زیست، تهران، ایران.
حسینی، سیدحسن. (1393). نادره اعصار استاد قوام‌الدین طیان شیرازی (842 ق). آستان ‌هنر، شماره ۱۰، ۶۶-71.
حسینی، سیدمحسن. (1390). کتیبه‌های تیموری در خراسان (ج. ۱). مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان ‌قدس رضوی.
خزایی، محمد، و مزیدی شرف‌آبادی، مجید. (۱۴۰۱). مطالعۀ تحلیلی نقوش تزیینی منبر مسجد مجموعۀ «سلطان محمود شاه بُندرآباد» یزد، پیکره، شماره ۲۹، ۳۰-۴۵.Doi:10.22055/pyk.2022.17831
خلیلی‌پور، اکرم، همتی، اسماعیل، و طاووسی، محمود. (1393). سیر تکامل مقرنس‌کاری ایران از دوران تاریخی تا صدر اسلام. نقش‌مایه، شماره ۲۱، 7-19.
رسولی، احسان، اعتصام، ایرج، و متین، مهرداد. (1398). سبک و تزیین معماری بناهای دوره تیموریان. مطالعات هنر اسلامی، شماره ۳۷، 110- 128.  Doi: 10.22034/ias.2020.108417
زمانی، زهرا، فتاحی، کاوه، و اختیاری، مریم. (1۴01). گونه‌شناسی مقرنس در رساله مفتاح‌الحساب غیاث‌الدین جمشید کاشانی. گلستان هنر، 8 (2)، ۹۳- ۱۰۴. 
سیدصدر، سید ابوالقاسم. (1381). دایره‌المعارف معماری و شهرسازی. تهران:انتشارات آزاده.
عزیزی، مجید، و وفامهر، محسن. (۱۴۰۲). تبیین سیر تطور استفاده از مقرنس در معماری خراسان با رویکرد بررسی در ابنیه مذهبی شهر مشهد. معمار شهر: فصلنامه معماری و شهرسازی، ۲ (۱)، ۱-۱۷.
فرشیدراد، فرناز، اعتصام، ایرج، و قبادیان، وحید. (۱۴۰۳). تبیین تطبیقی نظام های هندسه فراکتال در سازماندهی معماری و آرایه‌های مسجد نصیرالملک. نگره، شماره ۶۹، ۱۴۵-۱۶۳. Doi:10.22070/negareh.2022.16197.3028
کاظمیان، معصومه. (139۴). تحلیل معنا‌گرایانه مقرنس در معماری اسلامی (نمونه موردی مسجد شاه اصفهان). دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در عمران، معماری، شهرسازی، ترکیه.
لرزاده، حسین. (13۶0). احیای هنرهای از یاد رفته، فنون مقرنس. تهران: ناشر مؤلف.
صاحب محمدیان، منصور، و فرامرزی، سینا. (1392). بررسی وجود نظم شبه‌تناوبی در ساختار هندسی پتکانه. هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 18 (2)، ۴۳- ۵۴. Doi: 10.22059/jfaup.2013.50533
مکی‌نژاد، مهدی. (139۴). کاشی‌کاری مقرنس در معماری ایرانی. دوفصلنامه تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی، شماره ۶، 39-۵۲.
نجیب اوغلو، گل‌رو. (1398). هندسه و تزیین در معماری اسلامی. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: انتشارات روزنه (نشر اثر اصلی ۱۹۹۵).
نژاد ابراهیمی، احد، و سامی، زیبا. (1397). الگوشناسی تزئینات مقرنس در معماری ابنیه بازار تاریخی تبریز. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره ۳۱، ۵- ۱۷.
Danaeinia, A. & Erfan, B. (2020). The use of regular Takht in the geometrical system of the muqarnas: A case study on mosques and shrines of Kashan. Symmetry: Culture and Science, 31 (3), 297- 319.
Dold-Samplonius, Y. & Harmsen, S. L. (2005). The Muqarnas Plate Found at Takht-i Sulayman: A New Interpretation. Muqarnas: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World, No. 22, 85-94.
Necipoğlu, G. (1995). The Topkapiı scroll: geometry and ornament in Islamic architecture: Topkapiı Palace Museum Library MS. H. 1956. Santa Monica: The Getty Center for the History of Art and the Humanities.
Tapan, N., Aykoc, S., & Çağman, F. (1983). The Anatolian Civilisations (Vol. 3). Seljuk/Ottoman. Istanbul: Topkapi Palace Museum.
منبع اینترنتی
URL1: www.shiro1000.jp/muqarnas/data/irana.htm#MASHHAD (Access Date: 2025/01/12)
References
Afrasiabi, M., & Zendehdel, E., & Hosseini, M. (2016). Decorative architecture of the Islamic period: Goharshad Mosque. First National Conference on New Research Findings in Civil Engineering, Architecture, Urban Planning, and Environment, Tehran, Iran [In Persian].
Azizi, M., & Vafamehr, M. (2023). Analyzing the evolution of muqarnas usage in Khorasan architecture: A study of religious buildings in Mashhad. Architect of the City: Scientific Journal of Architecture and Urban Planning, 2 (1), 1-17 [In Persian].
Danaeinia, A., & Erfan, B. (2020). The use of regular Takht in the geometrical system of the Muqarnas: A case study on mosques and shrines of Kashan. Symmetry: Culture and Science, 31 (3), 297-319.
Dold-Samplonius, Y., & Harmsen, S. L. (2005). The muqarnas plate found at Takht-i Sulayman: A new interpretation. Muqarnas: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World, No. 22, 85-94.
Farshidrad, F., & Etesami, I., & Ghobadian, V. (2024). Comparative explanation of fractal geometry systems in mosque Nasir al-Mulk's architecture and decorations. Negareh Journal, No. 69, 145-163. Doi: 10.22070/negareh.2022.16197.3028 [In Persian].
Hosseini, H. (2014). Master Qavam al-Din Teyyan Shirazi: A gem of the ages (842 AH). Art Foundation Journal, No. 10, 66-71 [In Persian]
Hosseini, S. M. (2011). Timurid inscriptions in Khorasan (Vol. 1). Mashhad: Islamic Research Foundation of Astan Quds Razavi [In Persain].
Ismaili, F., & Ismaili, E. (2015). Muqarnas, an aesthetic element in Islamic architecture. National Conference on Indigenous Architecture and Urban Planning of Iran, Yazd University, Yazd, Iran [In Persian].
Kazemian, M. (2015). Semiotic analysis of muqarnas in Islamic architecture (Case study: Shah Mosque, Isfahan). Second International Conference on New Research in Civil Engineering, Architecture, and Urban Planning, Turkey [In Persian].
Khalilipour, A., & Hemmati, E., & Tavousi, M. (2014). The evolution of muqarnas in Iran from the historical period to the early Islamic era. Naqsh-Mayeh, No. 21, 7-19 [In Persian].
Khazaei, M., & Mazidi  Sharaf Abadi, M. (2022). Analytical study of decorative motifs of pulpit in the Grand Mosque of "Sultan Mahmud Shah of Bondorabad complex" in Yazd. Paykareh, No. 29, 30-45. Doi: 10.22055/pyk.2022.17831 [In Persian].
Larzadeh, H. (1981). Reviving forgotten arts: Muqarnas techniques. Tehran: Author Publisher [In Persian].
Makinnejad, M. (2015). Muqarnas tilework in Iranian architecture. Restoration and Cultural Heritage Studies, No. 6, 39-52 [In Persian].
Najiboglu, G. (2019). Geometry and decoration in Islamic architecture. Translated by MehrdadQayoumiBidehendi. Tehran: Rozaneh Publications (Original Edition Published in 1995). [In Persian]
Necipoğlu, G. (1995). The Topkapi Scroll: Geometry and ornament in Islamic architecture: Topkapi palace museum Library MS. H. 1956. Santa Monica: The Getty Center for the History of Art and the Humanities.
-----. (2019). Geometry and ornament in Islamic architecture (M. Gayyoomi BidHendi, Trans.). Tehran: Rouzaneh Publication (Original work Published 1995) [In Persian].
Nezhadebrahimi, A, & Sami, Z. (2018). Pattern recognition of muqarnas decorations in the historical bazaar buildings of Tabriz. Iranian Islamic City Studies, 31 (8), 5-17 [In Persian].
Rasouli, E. & Etesami, I.  & Matin, M. (2019). The style and architectural decorations of Timurid structures. Islamic Art Studies, No. 37, 110-128. Doi: 10.22034/ias.2020.108417 [In Persian].
SahebMohammadian, M. & Faramarzi, S. (2013). Study of pseudo-periodic order in the geometric structure of Potkaneh. Fine Arts - Architecture and Urban Planning, 18 (2), 43-54. Doi: 10.22059/jfaup.2013.50533 [In Persian].
Seyed Sadr, A., (2002). Encyclopedia of architecture and urban planning. Tehran: Azadeh Publications [In Persian].
Tapan, N., Aykoc, S., & Çağman, F. (1983). The anatolian civilizations (Vol. 3). Seljuk/Ottoman. Istanbul: Topkapi Palace Museum.
Zamani, Z., Fattahi, K. & Ekhtiyari, M. (2022). Studying muqarnas typology and its Fundamental components according to Al-Kāshi’s Meftāh -ol- Hessāb treatise. Golestan-e-Honar, 8 (2), 93-104 [In Persian].
 
URL:
URL1: www.shiro1000.jp/muqarnas/data/irana.htm#MASHHAD (Access Date: 2025/01/12)