شکوه شاهانه تصویر: مطالعه تطبیقی زیورآلات در تک پیکره فتحعلی شاه(اثر میرزا بابا) و تک پیکره ناصرالدینشاه (اثر کمال الملک)

نویسندگان

1 هنرهای اسلامی، هنرهای صناعی، هنراسلامی، ایران، تبریز

2 دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه آتاتورک، ترکیه

چکیده

با توجه به اهمیت زیورآلات سلطنتی در ساختار تجسمی و معنا شناسانه پیکر‌نگاری قاجار، می‌توان به سیر تحول این زیورآلات در دوره قاجار بمدد همین تصاویر پی برد، مقاله حاضر با مطالعه توصیفی-تحلیلی و تطبیقی در نهایت تحلیل داده‌ها بصورت تطبیقی، دو نمونه از پیکر نگاری های درباری ایران قرن 19 میلادی، در پی بیان تحولات مفهومی این زیور آلات بوده و در پی پاسخ دادن به این پرسش است که: چه تحولاتی در زیورآلات نقش شده در تک پیکره های فتحعلی‌شاه و ناصرالدین شاه شکل گرفته است و این تحولات چه مفهومی داشته است ؟ هدف، دستیابی به سیر تحول زیورآلات، با قیاس دو تک پیکره که توسط دو نقاش‌باشی هر دوره خلق شده است، می باشد. نقاشی میرزا بابا از فتحعلی‌شاه و نقاشی کمال‌الملک از ناصرالدین‌شاه بی‌درنگ معلوم می‌نمایند که این دو تصویر به دو قلمرو زیبایی شناختی و کارکردی مختلفی تعلق دارند که اساساً از لحاظ تصویرپردازی سلطنتی و شیوه‌ی هنری متفاوتند. اگر چه فتحعلی‌شاه را در جامه فاخر غرق در زیورآلات شاهانه است اما ناصرالدین شاه با لباس فرم نظامی نمایان می شود. این دو تک پیکره در دو سوی «سده‌ی قاجار» قرار می‌گیرند، سده‌ای که شاهد تحولات ژرف در جامعه ایرانی آن زمان بود؛ این دو اثر کاملاً نماینگر تحولات واضحی از تغییر زیورآلات را در دوره خاقانی و ناصری نمایان می‌کند. پیکر‌نگاری از دو جنبه در عصر قاجار قابل تامل است: وجه شبیه‌سازی و وجه معنایی؛ وجه شبیه‌سازی در پیکر‌نگاری قاجاری اصولاً توصیفی بوده است اما وجه معنایی آن از نوع تجویزی می‌باشد؛ که بُعد شبیه‌سازی آن اصولاً به ثبت ظواهر پرداخته است اما بُعد معنایی آن به نمود خواست‌ها و آرمانها پرداخته است. اما این تعارض در بازشناخت پیکره‌نگاری «سده‌ی قاجار» مفید واقع شده است.این دو وجه را می‌توان در دو تک‌پیکره، یکی فتحعلی‌شاه اثر میرزا بابا و تک‌پیکره ناصرالدین‌شاه اثر کمال‌الملک دریافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Royal Magnificence of the Image: A Comparative Study of the Ornaments in the Monograph of Fath Ali Shah (by Mirza Baba) and the Monograph of Naser al-Din Shah (by Kamal al-Mulk)

نویسندگان [English]

  • zahra ghanbarpour 1
  • mehdi mohammadzadeh 2
1 Department of Islamic Arts, Faculty of craft Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
2 Faculty of Fine Arts, Ataturk University, Türkiye
چکیده [English]

Considering the importance of royal ornaments in the visual and semantic structure of Qajar iconography, the evolution of these ornaments during the Qajar period can be understood from these images. The present article, through a descriptive-analytical and comparative study, and finally a comparative analysis of the data, seeks to express the conceptual evolution of these ornaments and seeks to answer the following question:What developments have taken place in the ornaments carved in the monoliths of Fath Ali Shah and Naser al-Din Shah, and what was the significance of these developments? The aim is to achieve the evolution of ornaments by comparing two monoliths created by two painters of each period.Mirza Baba's painting of Fath Ali Shah and Kamal al-Molk's painting of Nasir al-Din Shah immediately make it clear that these two images belong to two different aesthetic and functional realms, fundamentally different in terms of royal imagery and artistic style. Although Fath Ali Shah is depicted in a luxurious robe and adorned with royal ornaments, Nasir al-Din Shah is depicted in military uniform.These two single figures are placed on either side of the "Qajar century", a century that witnessed profound changes in Iranian society at that time; these two works perfectly illustrate the clear changes in the change of ornaments during the Khaghani and Nasseri periods. Figure painting is worth considering from two aspects in the Qajar era:The aspect of simulation and the semantic aspect; The aspect of simulation in Qajar iconography was basically descriptive, but its semantic aspect was of a prescriptive type; its simulation dimension basically recorded appearances, but its semantic dimension addressed the manifestation of desires and ideals. However, this conflict has been useful in recognizing the iconography of the "Qajar century".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Royal jewelry
  • Fath Ali Shah؛ Naser al-Din Shah؛ Mirza Baba the painter؛ Kamal al-Molk the painter