تحلیل گفتمان انتقادی نمایشگاه‌های دوسالانه ملّی سفال و سرامیک معاصر ایران از سال‌های 1360 تا 1400

نویسندگان

1 استادیار- گروه صنایع دستی- دانشگاه بیرجند- بیرجند- ایران

2 دانشیار، گروه صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنرایران، تهران، ایران،

چکیده

دوسالانه ‌های سفال و سرامیک در سال های 1360 تا 1400 بستری از درهم تنیدگی میان جریان های هنری با تحولات اجتماعی بودند. ایران چهار دهه تحولات اجتماعی پر فراز و فرود را تجربه کرد و هنرمندان در این تلاطم به تجربه‌های متفاوت و متنوع رسیدند. هنرمندان فقط بازتاب‌دهنده تحولات در آثارشان نیستند بلکه شکل‌دهنده هویت‌هایی هستند که همزمان پایداری هویت را در برابر ناپایداری شرایط، و تاریخی بودن هویت را در برابر وضعیت معاصر در آثارشان نشان می‌دهند و از این راه تفسیرها و روایت‌های فرهنگی را در آثار هنری بیان می‌کنند. در این مقاله این پرسش ها دنبال می شود که چگونه دوسالانه‌ها به عرصه رقابت روایت هنرمندان از هویت سنتی ـ معاصر، و هنر تاریخی ـ نوگرا در چهار دهه 1360 تا 1400 بدل شدند؟ هنرمندان سفال چگونه از تحولات اجتماعی و فرهنگی متاثر شدند و آثار سفال در دوسالانه‌ها چه دلالت های معنایی داشت؟ پاسخ به این پرسش‌ها درهم تنیدگی تاریخ تحولات سفال و تحولات اجتماعی در ایران را روشن‌تر می‌سازد.

روش‌شناسی مقاله مبتنی بر تحلیل گفتمان است؛ تحلیل گفتمان نشان می‌دهد که چگونه نشانه‌ها، متون، آثار و رویدادها حول یک دال مرکزی که بیانگر ایده محوری است، صورتبندی می‌شوند و یک گفتمان فرهنگی را تثبیت می‌کنند. در این مقاله نیز به پنج گفتمان غالب می‌پردازیم که تحولات فرهنگی ایران را به پیش بردند و بر رویدادها، جریان‌ها، دوسالانه‌ها و آثار هنری تاثیر گذاشتند. این گفتمان‌ها عبارت بودند از: گفتمان انقلاب فرهنگی، تهاجم فرهنگی، تعامل فرهنگی، مهندسی فرهنگی و اعتدال فرهنگی. یافته‌های پژوهش نشان دادند دوسالانه سفال عرصه تقابل و کشمکش میان روایت‌های هویت است: نزاع میان هنر سنتی/مدرن، هنر مذهبی/ هنر ملی، هنر طبیعت‌گرا/هنر انتزاعی، هنر جهانی/هنر بومی، هنر کاربردی/هنر ناب؛ منازعه‌ای که در نهایت منجر به شکل‌گیری معانی تازه در جریان هنر متعهد، هنر مذهبی، هنر انتقادی، فمینیستی و دیگر تجربه‌های هنری معاصر گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Discourse Analysis of the National Biennial Exhibitions of Contemporary Iranian Pottery and Ceramics from 1360 to 1400

نویسندگان [English]

  • AMIR NAZARI 1
  • mehrnoosh shafiei 2
  • Mohammad Reza Moridi 3
1 Assistant Professor, Department of Handicrafts, University of Birjand, Birjand, Iran
2 Associate Professor, Department of Handicrafts, Isfahan University of Arts, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Art Research Department, Iran University of Art, Tehran, Iran,
چکیده [English]

The pottery and ceramic biennials in the years 1360-1400 were a context of the intertwining of artistic trends with social changes. Iran experienced four decades of ups and downs in social changes, and artists achieved different and diverse experiences in this turmoil. Artists do not only reflect changes in their works, but also shape identities that simultaneously show the stability of identity against the instability of conditions, and the historicity of identity against the contemporary situation in their works, and in this way express cultural interpretations and narratives in works of art. This article pursues the questions of how biennials became an arena for artists to compete in their narratives of traditional-contemporary identity, and historical-modern art in the four decades 1360-1400? How were pottery artists affected by social and cultural changes, and what semantic implications did pottery works have in the biennials? Answering these questions will shed more light on the intertwining of the history of pottery developments and social developments in Iran.

The methodology of the article is based on discourse analysis; discourse analysis shows how signs, texts, works, and events are formulated around a central signifier that expresses a central idea and stabilize a cultural discourse. In this article, we will also address five dominant discourses that drove Iran’s cultural developments and influenced events, trends, biennials, and works of art. These discourses were: discourse of cultural revolution, cultural invasion, cultural interaction, cultural engineering, and cultural .

research findings showed that the pottery biennial is an arena of confrontation and conflict between identity narratives: the conflict between traditional/modern art, religious art/national art, naturalistic art/abstract art, global art/native art, applied art/pure art; A conflict that ultimately led to the formation of new meanings in the movement of committed art, religious art, critical art, feminist art, and other contemporary artistic experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biennial
  • Pottery
  • Art Developments
  • Traditional Arts
  • Discourse Analysis