بن‌مایه اسلیمی و سیر تکامل آن در هنر ایران از دوره باستان تا سلجوقی

نویسندگان

1 دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار گروه هنر اسلامی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

چکیده

نقش اسلیمی، یکی از مهم‌ترین عناصر تزیینی در هنر ایرانی و اسلامی، نقشی تجریدی و درهم‌تنیده است که با الگوهای مارپیچی، چرخان، و مبتنی بر هندسه‌ای منظم طراحی می‌شود و به اسلیمی – برگرفته از اسلام و اربسک - عرب‌وار معروف است. این نقش، که اغلب بدون آغاز و پایان مشخص و بر محور دایره ترسیم می‌شود، حامل مفاهیم نمادین مذهبی همچون جاودانگی و نمایش بهشت است. ریشه‌های اسلیمی به هنر ایران باستان باز می‌گردد و از هزاره ششم پیش از میلاد بر آثار سفالی قابل‌ردیابی است. این نقش ابتدا با الهام از فرم‌های حیوانی مانند شاخ بز کوهی و مار، و سپس از فرم‌های گیاهی نظیر ساقه و برگ شکل گرفتند. در هزاره اول ق.م، این نقوش تحت‌تأثیر تمدن‌هایی چون مصر، آشور، روم، یونان و ایران، ساختاری مشخص‌تر یافتند و در دوره ساسانی به اوج تکامل رسیدند. در دوران اسلامی، اسلیمی با تغییراتی در فرم و محتوا و ترکیب با خطوط کوفی و مفاهیم دینی، دوباره احیا شده و در تذهیب و تشعیر جایگاه ویژه‌ای یافت. این پژوهش با رویکرد تاریخی و به روش توصیفی–تحلیلی، به بررسی سیر تحول نقش اسلیمی از منظر فرم و محتوا از ایران باستان تا اوایل دوره اسلامی می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که عوامل مؤثری مانند اساطیر، مذاهب، باورهای مردمی، و تأثیر تمدن‌های هم‌جوار، حضور عناصر نمادینی همچون گیاه مقدس و مفاهیم مذهبی مانند جاودانگی و به‌تبع آن نمایش بهشت در پیدایش و استمرار این نقش دخیل بوده‌اند. اسلیمی در نهایت به نمادی از وحدت و نظم جهان در هنر اسلامی بدل شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Eslimi and Its Evolution in Iranian Art from the Pre-Islamic Era to the Seljuk Period**

نویسندگان [English]

  • Mohammad Motevalli 1
  • Khashayar Ghazizadeh 2
  • Morteza Afshari 2
1 PhD student in comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Eslimi motif, one of the most prominent decorative elements in Iranian and Islamic art, is an abstract, interwoven design characterized by spiral and circular patterns rooted in precise geometry. Often depicted without a clear beginning or end and centered around a circular axis, it symbolically represents spiritual concepts such as eternity and paradise. The origins of this motif can be traced back to ancient Iranian art, where it first appeared on pottery in the 6th millennium BCE. Initially inspired by animal forms—such as the horns of wild goats and serpents—it gradually incorporated vegetal motifs like stems and leaves. By the 1st millennium BCE, under the influence of neighboring civilizations including Egypt, Assyria, Rome, Greece, and Iran, the design evolved into a more structured form and reached its peak during the Sassanid era. In the Islamic period, Eslimi was revived with new content and aesthetic adaptations, often combined with Kufic script and religious symbolism. It gained particular prominence in the decorative arts of tazhib (illumination) and tash’ir (marginal ornamentation). This study employs a historical and descriptive–analytical approach to examine the evolution of the Eslimi motif in terms of both form and meaning, from ancient Iran to the early Islamic era. The findings indicate that myths, religions, folk beliefs, and external cultural influences, as well as symbolic elements like the sacred tree and concepts of immortality and paradise, played significant roles in the formation and continuity of this motif. Ultimately, Eslimi emerged as a powerful symbol of unity and cosmic order in Islamic art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arabesque
  • Motif
  • Spiral
  • Ancient Iranian Art
  • Islamic Art