خوانش بینامتنی نقاشی پشت شیشه "معراج پیامبر اکرم (ص)"، منسوب به میرزا اسکندر

نویسندگان

1 استادیار گروه فرش دانشکده هنرها ی کاربردی، دانشگاه هنر شیراز، ایران

2 استادیار گروه فرش دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر شیراز، ایران.

چکیده

داستان "لیله الاسرا" که در قرآن و منابع مختلف دینی به‌آن اشاره شده، موضوع مورد توجه بسیاری از هنرمندان در دوره‌های مختلف اسلامی بوده است. تابلوی معراج "میرزا اسکندر"، نقاش پشت شیشه قرن چهاردهم هجری، یکی از منحصر به‌فردترین نگاره‌های نقاشی پشت ‌شیشه در این زمینه است. علی‌رغم شباهت‌های بسیار تصویرگری این تابلو با مینیاتورهای پیشین، نوآوری‌هایی در نمایش برخی شخصیت‌های این تابلو مشاهده می‌گردد که حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش، خوانش بینامتنی عناصر تصویری این اثر بوده و پرسش اصلی عبارت است از: رابطه بینامتنی عناصر تصویری تابلوی معراج میرزا اسکندر نقاش، با معراج‌نگاره‌های قبل و بعد از آن چگونه است؟ پیش‌متن‌های غیرتصویری مؤثر در شکل‌گیری این اثر، کدام است؟ این قبیل مطالعات در شناسایی تأثیرات متون مذهبی و ادبی بر هنر و بازشناسی هویت فرهنگی حائز اهمیت است و می‌تواند به درک بهتر هنر اواخر دوره قاجار کمک نماید. این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی که بر منابع کتابخانه‌ای استوار است، از رویکرد بینامتنی در خوانش ارجاعی عناصر برون‌متن و درون‌متن نگاره مذکور استفاده شده است. بر اساس نتایج به ‌دست آمده، تصویر تابلوی مورد نظر، با متون دینی و تاریخی و بافت اجتماعی اواخر دوره قاجار مرتبط بوده و از معراج‌نگاره‌های دوره صفویه تا دوره قاجار در نسخه های خطی و چاپی، پرده ها، گچ نگاری و کاشیکاری ها و از بافت و پیش‌متن‌های بینافرهنگی ایران و هند تأثیر بسیار پذیرفته است و خود نیز یکی از پیش‌متن‌های تأثیرگذار بر برخی نقاشی‌های پشت شیشه متأخر در این زمینه است. در این اثر، هنرمند با بهره‌گیری از نمادها و مضامین ایرانی، سعی در بازنمایی روایتی از معراج، بر اساس اعتقادات شیعی داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Inter-textual Reading of the "Ascension of the Prophet Muhammad (PBUH)" reverse glass painting, attributed to Mirza Iskandar

نویسندگان [English]

  • Maryam Foroughinia 1
  • Elaheh Imani 2
1 Assistant Professor of Carpet Department, Faculty of Applied Arts, Shiraz University of Arts, Iran.Farsh Department, Faculty of Applied Arts, Shiraz Art University, Iran
2 Assistant Professor of Carpet Department, Faculty of Applied Arts, Shiraz University of Arts, Iran.
چکیده [English]

The story of "Laila Al-Asra" which is mentioned in the Quran and various religious sources, has been the subject of attention of many artists in different Islamic eras. "Mirza Iskandar" Ascension panel, a 14th century glass painter, is one of the most prominent paintings in the reverse glass painting in this field. Despite the many similarities in the depiction of this painting with previous miniatures, there are innovations in the display of some characters in this work, which are important. The purpose of this research is the intertextual reading of the visual elements of this work, and the main questions is: What is the intertextual relationship between the visual elements of the Ascension painting of Mirza Eskandhar with the Ascension paintings before and after it? And what are the non-visual pre-texts that were effective in the formation of this work? Such studies are important in identifying the influences of religious and literary texts on art and recognizing cultural identity, and can help to better understand the art of the late Qajar period. In this research, based on the descriptive and analytical method based on library sources, Based on the results obtained, the image of the painting under study is related to religious and historical texts and the social context of the late Qajar period and has been greatly influenced by the Ascension paintings of the Safavid period to the Qajar period in manuscripts and prints, paintings, plaster paintings, and tiles, and tiles and by the intercultural context and pretexts of Iran and India, and is itself one of the pretexts that influenced some of the later paintings behind glass in this field. In this work, the artist, using Iranian symbols and themes, has tried to represent a narrative of the Ascension based on Shieh beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intertextual reading
  • reverse glass painting
  • Ascension painting
  • Mirza Iskandar
  • Religious iconography