تحلیل ویژگی‌های فرم و تزیین در زیرپاهای حنابندان در دوره‌های قاجار و پهلوی ایران

نویسنده

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز

چکیده

حنابندان، آیینی در فرهنگ عامه ایران است، که مرتبط با آرایش‌های افزوده بر پا و دست است. رنگ کردن موی سر و ریش برای مردان نیز بخشی از این آیین به شمار می‌رود. امروزه در مراکز شهری توجه به این آیین کاهش یافته است. برگزاری این نوع رسوم، نیازمند ابزار وامکاناتی نیز می‌باشد. یکی از این ابزارها، زیرپای حنابندان است. شیئی کمتر بحث شده در هنر ایران، که بستری برای بیان هنر عامه قلمداد می‌شود.

هدف از این پژوهش معرفی، طبقه بندی و تحلیلی ویژگی‌های بصری و تزیینی شیئی کمتر شناخته شده از صنایع دستی ایران-یعنی زیرپاهای حنابندان- است. روش پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌ای و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی است. روش گردآوری داده‌ها با تلفیقی از منابع تاریخی و مطالعات میدانی انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق شامل کلیة زیرپاهای حنابندان تولید شده‌ در ایران است. نمونة آماری به روش هدفمند و بر اساس دسترس‌پذیری، مشتمل بر تمامی آثار(یا تصاویر و منابع مستند آن‌ها) متعلق به دورة قاجار و اوایل پهلوی است که از موزه‌های مردم‌شناسی و مجموعه‌داران خصوصی در ۱۰ نقطه از ایران (استان‌های فارس، یزد، کرمان، اصفهان، لرستان، اراک، تهران، گیلان یا مازندران) استخراج گردیده است.

کیفیت‌‌ و ویژگی‌های بصری زیرپاهای حنابندان در دو شاخصه‌ی کلی فرم و نقش، شناخته و طبقه بندی شده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود شباهت‌های فرمی، جنس زیرپاهای حنابندان متکی بر جغرافیا یا رده اقتصادی تولید اثر بوده است و متناسب با جنس اثر ، نقوش تزیینی آن‌ها نیز تغییرات قابل توجهی داشته است. نقوش این اشیاء بر اساس جنس گاه گیاهی، گاه انسانی، گاه حیوانی و گاه ترکیبی از همه‌ی این نقش مایه‌هاست. از سوی دیگر اکثر نقوش حکاکی شده، بیشتر از آن -که تحت تاثیر هنرهای شناخته شده و رسمی‌تر باشند، وابسته به فرهنگ و ذوق عامه‌اند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Formal and Ornamental Characteristics in Henna Ceremony Underlays of Iran's Qajar and Pahlavi Periods

نویسنده [English]

  • Mehdi Arjmand Ināloo
Department faculty university of shiraz
چکیده [English]

The Henna Ceremony (Hanabandan) is a ritual within Iranian folk culture associated with ornamental applications (ārāyesh-hā-ye afzūdeh) on the hands and feet. The coloring of head and beard hair for men is also part of this ritual. In contemporary urban centers, attention to this ritual has diminished. Conducting such traditions requires specific tools and equipment. One such tool is the Henna Ceremony underlay (Zirpā-ye Hanabandan) – an underexplored object in Iranian art that serves as a medium for expressing folk art.



The aim of this research is to introduce, classify, and analyze the visual and decorative characteristics of this lesser-known artifact of Iranian handicrafts: Henna Ceremony underlays. The research methodology is developmental in purpose and descriptive-analytical in nature and approach. Data collection was conducted through a combination of historical sources and field studies. The research population comprises all Henna Ceremony underlays produced in Iran. The purposive sample, based on accessibility, includes all artifacts (or their documented images and sources) from the Qajar and early Pahlavi periods, sourced from anthropology museums and private collections across 10 locations in Iran (provinces of Fars, Yazd, Kerman, Isfahan, Lorestan, Arak, Tehran, Gilan, and Mazandaran).



The quality and visual characteristics of Henna Ceremony underlays have been identified and classified according to two primary criteria: form (ṣūrat) and motif (naqsh). Results indicate that despite formal similarities, the material of the underlays depended on geography or the economic status of production, and their decorative motifs varied significantly according to material. Motifs on these objects are based on floral, anthropomorphic, zoomorphic, or composite designs incorporating all these elements. Furthermore, most engraved motifs derive more from folk culture and sensibility (farhang o zowq-e ‘āmmeh) than from the influence of established, more formal art forms

کلیدواژه‌ها [English]

  • Henna
  • stone
  • wood
  • motifs
  • hanabandan