فن شناسی و آسیب‌شناسی قالی زربافت سالتینگ موزه فرش ایران

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی، گروه مرمت آثار و اشیاء فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار ، گروه مرمت آثار و اشیاء فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهان اصفهان، ایران

3 مدرس مدعو گروه فرش، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

دوره صفویه به‌واسطه قالی‌های برجای‌مانده، یکی از مهم‌ترین ادوار در تاریخ قالی‌بافی ایران به‌شمار می‌رود. در میان آثار شاخص این دوره، قالی‌های موسوم به «سالتینگ» جایگاهی ویژه دارند؛ آثاری که با وجود نام غیرایرانی، از نظر ساختار و ویژگی‌های فنی، از برجسته‌ترین نمونه‌های هنر قالیبافی صفوی محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی، تحلیل فنون ساخت و آسیب‌شناسی یکی از قالی‌های زربافت سالتینگ دوره صفویه موجود در موزه فرش ایران پرداخته است. مطالعات فن‌شناسی با هدف شناسایی ساختار، مواد و فنون به‌کار رفته در بافت اثر انجام شد. این قالی ترکیبی از الیاف پشم، ابریشم و نخ‌های فلزی گلابتون (نقره با روکش طلا) است. در بررسی‌های میکروسکوپی، شیمی‌تر، لوپ دیجیتال و روش‌های دستگاهی FTIR و SEM-EDS مشخص شد که تکنیک بافت از نوع لول و تکنیک گلابتون‌بافی از نوع سوف‌باف است. آزمون‌های رنگ‌سنجی نشان داد که در رنگرزی الیاف آبی از نیل و در الیاف قرمز لاکی از ترکیب رناس و قرمزدانه استفاده شده است. از نظر ویژگی‌های هنری و فنی، قالی دارای طرح و نقوش منطبق بر سنت قالی‌بافی صفوی بوده و وجود کتیبه‌هایی با اشعار فارسی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است. ساختار ترکیبی ابریشم و پشم در کنار استفاده از نخ‌های فلزی گلابتون، از ویژگی‌های برجسته این گروه از قالی‌ها به‌شمار می‌رود. بررسی‌های آسیب‌شناسی نشان داد که اثر دچار آلودگی‌های سطحی، رنگ‌پریدگی، دورنگی، پوسیدگی، پارگی، شکنندگی الیاف ابریشمی و فلزی و کمبود بخش‌هایی از بافت است. هم‌چنین، الیاف فلزی گلابتون کدر و تیره شده و آنالیز SEM-EDS خوردگی‌های سولفیدی و کلریدی را نشان داد که احتمالاً ناشی از شست‌وشوی گذشته و شرایط نامناسب نگه‌داری بوده است. این یافته‌ها شناخت دقیقی از وضعیت فعلی اثر و ویژگی‌های فنی آن فراهم می‌سازد و جایگاه آن را در میان قالی‌های صفوی روشن‌تر می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Technology and Pathology of Salting Woven Carpets, Iranian Carpet Museum

نویسندگان [English]

  • Mina Karimi 1
  • Hamidreza Bakhshandehfard 2
  • Mehdi Ebrahimi Alavijeh 3
1 1. M.A. Graduate in Conservation of Cultural and Historical Objects, Department of Conservation of Cultural Properties, , Art University of Isfahan,, Isfahan, Iran
2 2. Associate Professor, Department of Conservation of Cultural Properties,, Art University of Isfahan ,Isfahan, Iran.
3 Visiting Lecturer, Carpet Department, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The Safavid period, as evidenced by its surviving carpets, represents one of the most significant eras in the history of Persian carpet weaving. Among the masterpieces of this time, the so-called “Salting” carpets hold a special place. Despite their non-Iranian designation, these carpets are among the finest examples of Safavid weaving in terms of structure and technical sophistication. The present study provides a comparative examination, technological analysis, and condition assessment of one of the Safavid gilt-threaded Salting carpets housed in the Carpet Museum of Iran. The technological investigations aimed to identify the structure, materials, and techniques employed in the carpet’s production. The piece is composed of wool, silk, and gilt metal-wrapped threads (silver with a gold coating). Through microscopic, wet-chemical, digital loop, and instrumental analyses (FTIR and SEM-EDS), it was determined that the knotting technique is of the looped type, while the metal-thread weaving follows the souf technique. Colorimetric tests revealed that indigo was used for blue fibers, whereas a combination of madder (Rubia tinctorum) and cochineal was employed for red hues. Artistically and technically, the carpet’s design and motifs are consistent with Safavid weaving traditions, and the presence of Persian poetic inscriptions is among its most distinctive features. The combination of silk and wool with gilt metal threads stands out as a defining characteristic of this group of carpets. Condition assessments revealed the presence of surface dirt, fading, discoloration, fiber brittleness, tears, silk and metallic thread degradation, and areas of loss. Furthermore, the gilt metal threads have become dull and darkened; SEM-EDS analyses indicated sulfide and chloride corrosion, likely caused by past washing and inadequate storage conditions. These findings provide an in-depth understanding of the current state and technical characteristics of the artifact and clarify its significance among Safavid carpets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological study
  • condition assessment
  • Salting carpet
  • Carpet
  • Museum of Iran