آیتاللهی، حبیبالله، و پاکیاری، سارا. (1382). فلزکاری از مکتب خراسان تا عصر مغول. مطالعات هنرهای تجسمی، ش. 20، 138-148.
آیتاللهی، حبیبالله، رضازاده، طاهر، و مراثی، محسن. (1392). نقدی بر انتساب سه اثر از فلزکاری غرب ایران به مکتب موصل در نیمۀ اول قرن هفتم هجری؛ عودسوز ابوبکر سنی رازی، ابریق و شمعدان موزۀ ویکتوریا و آلبرت. فصلنامه نگره، 8 (27)، 34-48.
----- . (1394). شناسایی مراکز و ویژگیهای فلزکاری شمال، مرکز و غرب ایران از آغاز سده ششم ه.ق تا هجوم مغول. پژوهشهای باستانشناسی ایران، ۵ (8)، 171-190.
آیتاللهزاده شیرازی، باقر. (1362). بررسی هنر فلزکاری در دوران سلجوقی. فصلنامه هنر، ش. 3، 66-89.
احسانی، محمدتقی. (1390). هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
افروغ، محمد، و نوروزیطلب، علیرضا. (1391). تحلیل و بررسی مفاهیم نجومی به عنوان شکل و صور تزئینی آثار فلزی دوره سلجوقی؛ مطالعه موردی: آبریز برنجی. دوفصلنامه نگره، ش. 21، 68-83.
افروغ، محمد. (1397). بازتاب مضامین و نقشمایههای آثار فلزی ساسانی در آثار فلزی موصل. مطالعات باستانشناسی پارسه، 2 (6)، 69-84 doi: 10.30699/PJAS.2.6.69
افرون، قدیر. (138۵). سهم خراسان در پیدایش، رواج، رشد و تعالی هنر ایرانی- اسلامی. کتاب ماه هنر، ش. (91 و 92)، 74-86.
انصاری، مهناز. (1392). بررسی جایگاه خطنگارههای مذهبی در افزارهای جنگی دوره صفوی. فصلنامه تحلیلی پژوهشی آرایه، 1 (1)، ۵-12.
بخشنده، مونا، و دستان، نسرین. (1396). بررسی تطبیقی ویژگیهای بصری آینههای فلزی ایران و چین با نگاهی به دوره سلجوقی. دوفصلنامه نگره، 12 (42)، 99-109 doi: 10.22070/NEGAREH.2017.533
بیانی، سوسن. (1362). اهمیت دوات و دواتداری در ایران و نقش آن در تمدن اسلامی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 2۵ (1-4)، 203-2۵6.
پاکباز کتج، داود، و رایگانی، ابراهیم. (1397). بررسی نقوش سفالینههای زرینفام و ظروف فلزی دورۀ سلجوقی و ایلخانی و بازتاب زندگی اجتماعی آن عصر. فصلنامه نگره، 13 (47)، 28-49 doi: 10.22070/NEGAREH.2018.2558.1685
پوپ، آرتور، و آکرمن، فیلیس. (1387). سیری در هنر ایران: از دوره پیش از تاریخ تا امروز (ج. 6). ترجمه زیر نظر سیروس پرهام. تهران:انتشارات علمی و فرهنگی.
تقوی، عابد. (1388). ویژهی نجوم دورهی اسلامی: بررسی روشهای ساخت و تزئین اسطرلابهای دوران سلجوقی و ایلخانی. نشریه کتاب ماه علوم و فنون، ش. 122، 3-9.
توحیدی، فائق. (1394). فن و هنر فلزکاری در ایران. تهران: سمت.
حیدرآبادیان، شهرام، و عباسیفرد، فرناز. (1388). هنر فلزکاری اسلامی. تهران:سبحان نور.
خزایی، محمد، و موسوی حجازی، بهار. (1391). زبان و بیان در هنر فلزکاری ایران، دوره اسلامی تا حمله مغول. نشریه کتاب ماه هنر، ش. 16۵، 4-17.
دهخدا، علیاکبر. (بیتا). لغتنامه (ج. 2). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رازانی، مهدی، بخشندهفر، حمیدرضا، و توکلی، اصغر. (1389). فلزکاری سلجوقی هنری اسلامی با هویت ایرانی. دانش مرمت و میراث فرهنگی، ۵ (4). ۵۵-63.
رضازاده، طاهر. (1394). هنر فلزکاری غرب ایران در سدههای ششم و هفتم هجری. تهران: علمی فرهنگی.
-----. (139۵). فلزکاری غرب ایران در قرن هفتم ه.ق؛ کشف و شناسایی مکتبی جدید در تاریخ فلزکاری ایرانی اسلامی. پژوهشهای باستانشناسی ایران، 7 (14)، 179-189 doi: 10.22084/NBSH.2017.10070.1435
رضازاده، طاهر، و شریف الحسینی، فاطمه. (1398). مطالعه تطبیقی نقش اختران در مکاتب فلزکاری جزیره، شمالشرق و شمال غرب ایران در سدههای 6و7 هجری براساس آینه مفرغی موصل، جام پایهدار خراسان و قلمدان برنجی آذربایجان. فصلنامه نگره، 14 (۵1)، 23-3۵ doi: 10.22070/negareh.2019.3936.2053
علیپور، مرضیه. (1392). بررسی تاثیر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری دوره صفویه. پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، 3 (6)، 31-46.
فضائلی، حبیبالله. (1362). تعلیم خط. تهران: انتشارات سروش.
قربانی رضوان، مریم. (1394). بررسی تاثیر مکتب خراسان بر فلزکاری ممالیک مصر. پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، ۵ (10)، 41-۵4.
قهاری گیگلو، مهناز، و محمدزاده، مهدی. (1389). بررسی تطبیقی صور نجومی در نسخه صورالکواکب و آثار فلزی سدههای پنجم تا هفتم هجری. فصلنامه نگره، ۵ (14)، ۵-22.
کاووسی، ولیالله. (139۵). جایگاه دوات در تمدن اسلامی. دومین همایش ملی پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ، با محوریت کتابآرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، 1-1۵.
کمندلو، حسین، و رجبی، محمدعلی. (1394). بررسی کتیبه و درخت سخنگو در هنر فلزکاری خراسان (سدههای 6و7 ق/12و 13م). پژوهشنامه خراسان بزرگ، ش. 20، ۵2-73.
کونل، ارنست. (1368). هنر اسلامی. ترجمۀ هوشنگ طاهری. مشهد: طوس.
گوران، یگانه، نجفی، آراز، و طاووسی، محمود. (1397). بررسی نقوش فلزکاری غرب ایران (قرن7و8 ه.ق) با تأکید بر دو اثر موزه رضا عباسی «لگن و مجمعه». باغ نظر، 1۵ (۵9)، ۵7-70.
مرادی، آزاده. (139۵). مطالعه زیباییشناسی فلزکاری سلجوقی (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
مرادی، زهره. (1393). بررسی تاثیر مضامین مذهبی بر ساختار و تزیین دواتهای ایران دوره اسلامی. دوفصلنامه سفالینه، 1 (2)، 7-28.
منصوری جزآبادی، جمیله. (1396). مطالعه نقوش انسانی در فلزکاری ایران در قرن چهاردهم میلادی با تاکید بر آثار موجود در موزه متروپلیتن. پژوهش در هنر و علوم انسانی، 1 (3)، 8۵-100.
موسیپور، یزدان، و محمودی، فتانه. (1394). تاثیر هنر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری مکتب موصل (بررسی موردی قلمدان و گلابپاش)، هنرهای حوزه کاسپین، ش. 3، 127-1۵6.
نوروزیطلب، علیرضا، و افروغ، محمد. (1389). بررسی فرم، تزیین و محتوا در هنر فلزکاری دوران سلجوقی و صفوی. مطالعات هنر اسلامی، 6 (12)، 113-128.
هاشمی رشیدآباد، سیده نسرین، و صالحیکاخکی، احمد. (1390). بررسی فرم و نقش بخورسوزهای فلزی دورۀ سلجوقی ناحیۀ خراسان در موزه رضا عباسی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 4 (8)، 77-93.
وارد، ریچل. (1384). فلزکاری اسلامی. ترجمۀ مهناز شایستهفر. تهران:موسسه مطالعات هنر اسلامی.
Baer, E. (1968). Fish- pond ornaments on Persian and Mamluk metal vessels. Cambridge University Press.
‑‑‑‑‑. (1983). Metalwork in Medieval Islamic Art. USA: Suny Press.
Shea, E. L. (2018). The Mongol Cultural Legacy in East and Central Asia, The Early Ming and Timurid Courts. Ming Studies, No. 78, 32-56 doi: 10.1080/0147037X.2018.1510151.
Taragan, H. (2005). The "Speaking" Inkwell from Khurasan, Object as "World" in Iranian Medieval Metalwork. Muqarnas, No. 22, 27-40 doi: 10.2307/25482422.
Melikian‐Chirvani. A. S. (1974). Safavid metalwork, a study in continuity. Iranian Studies, 7 (3-4), 543-585 doi:10.1080/00210867408701479.
-----. (1986). State Inkwells in Islamic Iran. The Journal of the Walters Art Musuem, Vol. 44, 70-94.
منابع اینترنتی
URL1:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449810?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=53
URL2:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450928?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=57
URL3:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451491?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=pen+box&offset=100&rpp=20&pos=108
URL4:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450536?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=48
URL5:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450406?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=metal+art+islamic&offset=1760&rpp=20&pos=1761
URL6:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449030?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=56
References
Afron, Q. (2005). Khorasan's contribution to the emergence, spread, growth and excellence of Iranian-Islamic art. Ketab-e Mah-e Honar, Vol. 91-92, 74-86 [In Persian].
Alipur, M. (2013). Investigating the effect of Khorasan school metalwork on Safavid era. Art Research Journal of Isfahan Art University, 3 (6), 31-46 [In Persian].
Ansari, M. (2012). Investigating the place of religious calligraphy in Safavid period war tools. Array research analytical quarterly, 1 (1), 5-12 [In Persian].
Ayatollahi, H., Rezazadeh, T., & Morasi, M. (2014). Identifying the centers and characteristics of metalworking in the north, center and west of Iran from the beginning of the 6th century A.H. to the Mongol invasion. Iranian Archaeological Research Journal, 5 (8), 171-190 [In Persian].
Ayatollahi, H., & Pakiari, S. (2002). Metalworking from the Khorasan school to the Mongol era. Journal of visual arts studies, Vol. 20, 138-148 [In Persian].
Ayatollahi, H., Rezazadeh, T., & Morasi, M. (2012). A critique on the attribution of three works of metalwork in western Iran to the school of Mosul in the first half of the 7th century AH; Oudsoz Abu Bakr Seni Razi", Victoria Albert Museum's teapot and candlestick. Negreh Scientific-Research Quarterly, 8 (27), 34-48 [In Persian].
Baer, E. (1968). Fish- pond ornaments on Persian and Mamluk metal vessels. Cambridge University Press.
Baer, E. (1983). Metalwork in Medieval Islamic Art. USA: Suny Press.
Bakhshandeh, M., & Dastan, N. (2016). A comparative study of the visual characteristics of Iranian and Chinese metal mirrors with a look at the Seljuk period. Negreh Scientific-Research Quarterly, 12 (42), 99-109 doi: 10.22070/NEGAREH.2017.533 [In Persian].
Bayani, S. (1983). The importance of duat in Iran and its role in Islamic civilization. Journal of Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tehran. 25 (1-4), 203-256 [In Persian].
kuhnel, E. (1989). Islamic art (H. Taheri, Trans.). Mashhad: Tus (Original work published 1970)
Dehkhoda, A. A. (n. d). Dictionary. Volume 2. Tehran: University of Tehran [In Persian].
Ehsani, M. T. (2013). Seven thousand years of art metalwork in Iran. Tehran: Science and Culture Publication [In Persian].
Fazaeli, H. (1983). Line teaching. Tehran: Soroush Publications [In Persian].
Ghorbani Rezvan, M. (2014). Investigating the effect of the Khorasan school on the metalwork of the Mamluks of Egypt. Art Research Journal of Isfahan Art University, 5 (10), 41-54 [In Persian].
Hashemi Rashidabad, S. N., & Salehi-Kakhki, A. (2013). Investigation of the form and role of metal incense burners of the Seljuk period of Khorasan region in the Reza Abbasi Museum. Letter of visual and applied arts, 4 (8), 77-93 [In Persian].
Kamandloo, H., & Rajabi, M. A. (2014). Study of the inscription and the talking tree in Khorasan metalworking art (6th and 7th centuries AH/12th and 13th AD). Research Journal of Great Khorasan. Vol. 20, 52-73 [In Persian].
Khazaei, M., Mousavi Hijazi, B. (2013). Language and expression in the metalworking art of Iran, Islamic period until the Mongol invasion. Ketab-e Mah-e Honar, Vol. 165, 4-17 [In Persian].
Mansoori Jazabadi, J. (2016). Study of human motifs in Iranian metalwork in the 14th century with an emphasis on the works in the Metropolitan Museum. Journal of Research in Art and Human Sciences, 1 (3), 85-100 [In Persian].
Melikian‐Chirvani. A. S. (1974). Safavid metalwork, a study in continuity. Iranian Studies, 7 (3-4), 543-585 doi:10.1080/00210867408701479
Melikian-Chirvani. A. S. (1986). State Inkwells in Islamic Iran. The Journal of the Walters Art Musuem, Vol. 44, 70-94.
Moradi, A. (2015). Study of the aesthetics of Seljuk metalwork. M.A. Thesis, Al-Zahra University, Tehran, Iran [In Persian].
Moradi, Z. (2014). Investigation of the influence of religious themes on the structure and decoration of duats in Iran during the Islamic period. Two scientific-specialized ceramic quarterly journals, 1 (2), 7-28 [In Persian].
Nowrozi-Talab, A., & Afrugh, M. (2010). Investigation of form, decoration and content in the metalwork art of the Seljuk and Safavid eras. Two quarterly journals of Islamic art studies. 6 (12), 113-128 [In Persian].
Pakbaz, D., & Raigani, I. (2017). Investigation of patterns on Zarin Fam pottery and metal vessels of the Seljuq and Ilkhanid periods and the reflection of the social life of that era. Negareh scientific-research quarterly, 13 (47), 28-49 doi: 10.22070/NEGAREH.2018.2558.1685 [In Persian].
Pope, A. & Ackerman, Ph. (2007). A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present. Vol. 6. (C. Parhaam, Trans.). Tehran: elmifarhangi Publications (Original work published 1964).
Qahari Giglo, M., & Mohammadzadeh, M. (2009). Comparative study of astronomical images in the version of Sural Kakab and metal works of the 5th to 7th centuries of Hijri. Negareh Analytical-Research Quarterly, 5 (14), 5-22 [In Persian].
Rezazadeh, T., & Sharif Al-Hosseini, F. (2018). Comparative study of the role of astrologers in the metalworking schools of the island, north-west of Iran in the 6th and 7th centuries based on the bronze mirror of Mosul, the base cup of Khorasan and the brass pencil case of Azerbaijan.
Negareh Analytical-Research Quarterly,
14 (51), 23-35 doi:
10.22070/negareh.2019.3936.2053 [In Persian].
Rezazadeh, T. (2015). Metalworking of western Iran in the 7th century AH; Discovery and identification of a new school in the history of Iranian Islamic metalworking. Archaeological Researches of Iran, 7 (14), 179-189 doi: 10.22084/NBSH.2017.10070.1435 [In Persian].
Shea, E. L. (2018). The Mongol Cultural Legacy in East and Central Asia, The Early Ming and Timurid Courts. Ming Studies, Vol. 78, 32-56 doi: 10.1080/0147037X.2018.1510151
Taqhavi, A. (2009). Islamic Period Astronomy Special, Investigating the methods of making and decorating astrolabes during the Seljuq and Ilkhanid eras. The publication of the book of the month of sciences and arts. Vol. 122, 3-9 [In Persian].
Taragan, H. (2005). The "Speaking" Inkwell from Khurasan, Object as "World" in Iranian Medieval Metalwork. Muqarnas, Vol. 22, 27-40 doi: 10.2307/25482422.
Ward, Rachel. (2004). Islamic metalwork (M. Shaistefar, Trans.). Tehran: Publications of the Institute of Islamic Art Studie (Original work published 1993).
URLs:
URL1:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449810?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=53
URL2:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450928?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=57
URL3:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451491?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=pen+box&offset=100&rpp=20&pos=108
URL4:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450536?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=48
URL5:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450406?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=metal+art+islamic&offset=1760&rpp=20&pos=1761
URL6:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/449030?searchField=All&sortBy=Relevance&ft=inkwell&offset=40&rpp=20&pos=56