آسیب‌شناسی فروش فیزیکی فرش دستباف در جوامع امروزی بارویکرد الگوی آسیب‌شناسی سازمانی هاریسون

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 مربی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش فرش، دانشکده صنایع دستی ،دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

پیشرفت روزافزون فناوری و رشد سریع عوامل در محیط پیرامونی؛ سبب ایجاد جنبه‌های کارآمد در حوزه‌های مختلفی شده است. بازار فرش دستباف اگر نتواند از چارچوب سنتی خارج شود و بحث فناوری را در کنار فروش فیزیکی نادیده بگیرد؛ آسیب هایی به این عرصه وارد می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، آسیب‌شناسی فروش فیزیکی است؛ تا بتوان با مطالعه و بررسی فروش فیریکی و کیفیت اجرای آن در بازار، به ضعف‌ها و آسیب‌های ایجاد شده در این حوزه پی‌برد. لذا این پرسش اصلی مطرح است که؛ چه آسیب‌هایی در عصر حاضر به علت فروش فیزیکی نامناسب، بازار فرش دستباف را مورد تهدید قرار می‌دهد؟ بدین ترتیب روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع توصیفی –تحلیلی است. رویکرد مورداستفاده در این پژوهش آسیب‌شناسی است که با تأکید بر الگوی آسیب‌شناسی هاریسون به تفکیک و تحلیل آسیب‌ها پرداخته شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات بر اساس منابع اینترنتی و مقالات بوده؛ که به کمک شواهد و نظرات 11 نفر از فعالان این حوزه که به صورت هدفمند موردی انتخاب‌شده‌اند، تکمیل گردیده است. ابزار به کاربرده شده در پژوهش مصاحبه‌ی نیمه سازمان‌یافته است. نتایج مشخص‌شده حاکی از شناسایی 16 مورد از آسیب‌ها در حوزه‌ی فروش فیزیکی است؛ که بر اساس تفکیک در الگوی آسیب‌شناسی هاریسون معلوم گردید؛ 5 مورد از آسیب‌ها جزء آسیب‌های فردی، 5 مورد شامل آسیب‌های گروهی و 6 مورد مربوط به آسیب‌های سازمانی است. عملکرد و تأثیر آسیب‌ها بر حوزه‌ی فروش فیزیکی و محور کلی این هنر –صنعت، به ترتیب به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است.

عنوان مقاله [English]

Pathology of the physical sale of handwoven carpets in today's societies with the approach of Harrison's organizational pathology model

نویسندگان [English]

  • Iman Zakariaee kermani 1
  • zahra kargar 2
1 Associate Professor, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
2 Instructor of Master's Degree in Carpet Research, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The ever-increasing progress of technology and the rapid growth of factors in the surrounding environment have created efficient aspects in various fields. Therefore, not aligning with technology and not upgrading the basic level in the field of physical sale of handwoven carpets can cause some damages. Handwoven carpet market and especially its sales is one of the cases that if it cannot go out of the traditional framework and ignore the discussion of technology along with physical sales, some damages will be done to this field. The main goal of this research is to analyze one of the ways of selling handwoven carpets, which is physical sales so that by studying and examining physical sales and the quality of its implementation in the market, we can understand the weaknesses and damages created in this field. By examining physical sales and the quality of its implementation in the market, it is possible to understand the weaknesses and damages created in this field. Therefore, the main question is, what damages threaten the handwoven carpet market in this era due to inappropriate physical sales? Thus, the current research method is qualitative and descriptive-analytical. The approach used in this research is pathology, which is used to separate and analyze damages by emphasizing Harrison's pathology model. The method of collecting information is based on internet sources and articles, which has been completed with the help of evidence and opinions of 11 people who are active in this field and have been selected on a case-by-case basis. The tool used in this research to identify the opinions of the interviewees is a semi-structured interview. In line with the questions and objectives of the research, the specified results indicate the identification of 16 cases of damages in the field of physical sales, which were determined based on the division in Harrison's pathology model; 5 cases of damages are individual damages, 5 cases include group damages and 6 cases are related to organizational damages. The performance and impact of damages on the field of physical sales and the general axis of this art industry are short-term, medium-term, and long-term, respectively. In the following, special solutions are provided for each case of damage