آسیب‌شناسی فروش فیزیکی فرش دستباف در‎ ‎جامعهٔ معاصر ایران با رویکرد الگوی آسیب‌شناسی سازمانی هاریسون ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه فرش، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)

2 مربی، کارشناسی‌ارشد پژوهش فرش، گروه فرش، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

 پیشرفت روزافزون فناوری و رشد سریع عوامل در محیط پیرامونی، سبب ایجاد جنبه‌هایی کارآمد در حوزه‌های مختلف شده‌است. لذا همسونشدن با تکنولوژی و عدم ارتقای سطح اولیه در زمینهٔ فروش فیزیکی فرش دستباف، می‌تواند آسیب‌هایی را ایجاد کند. بازار فرش دستباف و به‌ویژه فروش آن یکی از مواردی است که اگر نتواند از چارچوب سنتی خارج شود و بحث فناوری را در کنار فروش فیزیکی نادیده بگیرد، ضربه‌های مهلکی به این عرصه وارد می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، آسیب‌شناسی فروش فیزیکی، یکی از راه‌های فروش فرش دستباف است تا بتوان با مطالعه و بررسی فروش فیزیکی و کیفیت اجرای آن در بازار، به ضعف‌ها و آسیب‌های ایجادشده در این حوزه پی ‌برد. لذا این پرسش اصلی مطرح است که در عصر حاضر به علت فروش فیزیکی نامناسب، چه آسیب‌هایی بازار فرش دستباف را مورد تهدید قرار می‌دهد؟ بدین ترتیب پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهش‌های تحلیل محتواست. رویکرد مورد استفاده در این پژوهش آسیب‌شناسی است که با تأکید بر الگوی آسیب‌شناسی هاریسون به تفکیک و تحلیل آسیب‌ها پرداخته‌است. روش جمع‌آوری اطلاعات با مراجعه به منابع اینترنتی و مقالات بوده‌است و به کمک شواهد و نظرات 11 نفر از فعالان این حوزه که به صورت هدفمند موردی انتخاب ‌شده‌اند، بر پایهٔ اشباع نظری تکمیل گردیده‌است. ابزار به‌کار برده شده در این پژوهش به جهت شناسایی نظرات مصاحبه‌شونده‌ها، مصاحبهٔ نیمه‌سازمان‌یافته است. در راستای پرسش‌ها و اهداف پژوهش، نتایج مشخص‌شده حاکی از شناسایی 16 مورد از آسیب‌ها در حوزهٔ فروش فیزیکی فرش دستباف است. بر اساس تفکیک در الگوی آسیب‌شناسی هاریسون، معلوم گردید که 5 مورد از آسیب‌ها مربوط به آسیب‌های فردی، 5 مورد جزء آسیب‌های گروهی و 6 مورد مربوط به آسیب‌های سازمانی هستند. عملکرد و تأثیر آسیب‌ها بر حوزهٔ فروش فیزیکی و محور کلی این هنر – صنعت، به ترتیب به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است. در ادامه، برای هر مورد از آسیب‌ها راهکارهای به‌خصوصی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pathology of the Current Physical Sale of Handwoven Carpets Based on Harrison's Organizational Pathology Model

نویسندگان [English]

  • Iman Zakariaee kermani 1
  • Zahra Kargar 2
1 Associate Professor, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
2 Instructor, M. A. in Carpet Research, Carpet Department, Isfahan Art University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

 Introduction
The ever-increasing advancement of technology and the rapid growth of factors in the surrounding environment have created efficient aspects in various fields. Therefore, neither aligning with technology nor improving the basic level in the field of physical sales of handwoven carpets can cause damages. The market of handwoven carpet, especially in terms of its sale, is one of the cases that will face a fatal blow unless it fends off the traditional framework and takes note of technology in addition to physical sales. Although handwoven carpet is a national art that has deep roots in Iranian history, culture and civilization, a work of art requires fluidity, dynamism, and movement in order to maintain its place and relevance in the course of history. It is this change that can leave a phenomenon standing and active in any state, especially in the contemporary era when societies are moving along with the currents of technology.
Research Method
An increase in and a growth of sales in the field of handwoven carpets requires activity in social media and digital spaces; since the current era is dominated by electronic technologies, carpet business due to its advertising, marketing, designing, buying and selling dimensions cannot ignore media and digital spaces. The purpose of this article is to study and investigate one of the traditional ways of selling carpets, i.e., physical sales, which still largely depends on the traditional methods of physical supply of handwoven carpets. The main goal of this research is to explore the pathology of the physical sale of handwoven carpets in the contemporary society of Iran. For that reason, physical sales and the quality of its implementation in the market are studied and examined to uncover the weaknesses and damages created in this area. Therefore, the main question is, what threats are endangering the handwoven carpet market due to inappropriate physical sales? What is the classification of threats based on Harrison's model and the impact and performance of those threats on the field of handwoven carpets? What solutions can be effective in order to remove these threats in the field of physical sales? The information in this study was collected from the internet sources, articles as well as from evidences and opinions of 11 individuals active in this field, selected purposefully. Also, it   was completed based on theoretical saturation. The tool utilized in this research to identify the opinions of the interviewees was a semi-structured interview.
Research Findings
The specified results indicate the identification of 16 cases of threats in the field of physical sales of handwoven carpets, determined based on the classification of Harrison's pathology model; five cases of these threats were individual threats; five other cases included group threats, and six other cases were related to organizational threats. The performance and impact of threats on the field of physical sales and the general axis of this art-industry were short-term, medium-term, and long-term ones respectively. In the following, special solutions were presented for each case of threat. Since the field of physical sales is one of the main areas of sales which has a huge volume of target markets, it is impossible to ignore the threat caused in this area. These threats were largely caused by inappropriate physical sales in the domestic markets, and no effort was made to prevent them from getting worse. After drawing the desired situation and identifying the existing situation, the existing threats in the field of physical sale of handwoven carpets were identified and discovered. Sixteen cases of threats were identified, among which the threats in the field of physical sale of handwoven carpets were higher. Since different parts of the handwoven carpet in the target markets are related to each other, threats to one part of it can change different fields in the field of handwoven carpet to the extend that all the positive and negative consequences will be brought to the body of this art-industry. In order to reach the desired situation and to overcome the current physical sale of handwoven carpets, the investigation of harms and threats are necessary for the managers, workers, and producers active in this field. Utilizing Harrison's pathology model to do so, this study classifies them into three categories: individual harms, group harms, and organizational harms. Also, the performance and impact of harms in the area of ​​handwoven carpets were determined. The results of their classification and their impact on the field of handwoven carpets were interpreted based on the three components of short-term and their impact on the field of handwoven carpets, medium-term damage and long-term damage in Harrison's pathology model. Based on each damage in this area, 16 correct and targeted solutions were presented according to the opinions of the interviewees.
Conclusion
In this study, after introducing the damages and their impact on the field of handwoven carpets, all of them were evaluated based on Harrison's pathology model; based on the components in this model, they were separated and interpreted into three categories: individual damage, group damage, and organizational damage. The results of this article showed that if each producer individually undertook a pathological study of himself and his products along with improving his level in line with today's age of technology, the damages would be less, and a process without damages from the individual level, to the group level, to the organizational level was multiplied. As mentioned, little and insufficient information about science and technology caused handwoven carpets business to remain in traditional frameworks. The damages identified in this research range from modern marketing and advertising to the arrangement of carpets and their sale.

کلیدواژه‌ها [English]

  • handwoven carpet
  • physical sales
  • pathology
  • Harrison model
 
اسکندری، حمید، شیشه‌گر، آمنه، و قاسمی، حمیدرضا. (1395). آسیب‌شناسی منابع انسانی با مدل سه‌شاخگی در اداره کل راه آهن جنوب. سومین کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی در آستانه هزاره سوم. 1-23.     
ایمانی، الهه. (1392). راهکار رقابت‌پذیری فرش دستباف و افزایش سهم آن از بازار فروش فرش. نشریه پژوهش هنر، 1 (2).  75 ـ 80.                                      
توکلی، مرداویج، و سیدی، سید ایمان. (1393). آسیب‌شناسی هنر ایران در عرصه فعالیت‌های کارآفرینانه. پژوهش هنر، شماره 6، 73-82.                                     
جلالی، رستم. (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1 (4)، 310-320.
جنیدی جعفری، مهدی، و بیگی‌نیا، علیرضا. (1388). آسیب‌شناسی منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه (مورد مطالعه: بانک ملت). مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس ملی منابع انسانی، تهران.                   
حافظ‌نیا، محمدرضا. (1387). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات سمت.     
حسنی‌مقدم، صادق، حسین‌زاده، محمد، بابایی، میثم، و صادقی، مهرداد. (1399). آسیب‌شناسی نظام تحولی و تربیتی صالحین با الگوگیری از مدل هاریسون (مورد مطالعه: سازمان بسیج اقشار استان خراسان رضوی). نشریه پژوهش‌های پیشرفت، سیستم‌ها و راهبردها، 1 (2)، 38-11.                 
حق‌شناس کاشانی، فریده، و سعیدی، نیما. (1390). رتبه‌بندی عوامل موثر بر رقابت‌پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی. مجله تحقیقات بازاریابی نوین، 1 (1)، 127-154.
خداداد حسینی، سیدحمید، و شم‌آبادی، محمدعلی. (1386). بررسی عوامل موثر و آسیب‌شناسی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران. پژوهشنامه بازرگانی، شماره 43، 1-34.                       
دعایی، حبیب‌اله، و بی‌غم، زینب. (1394). امکان‌سنجی پیاده‌سازی بازاریابی الکترونیکی در بازار فرش دستباف استان فارس. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 1 (5)، 1-20.                
رحمتی، سید محمدحسین. (1387). آسیب‌شناسی طراحی فرش‌های رایج و نوآوری در آن‌ها. گلجام، 4 (10)، 47-68.  
زکریایی کرمانی، ایمان، و اعلایی، سمیه. (1400). آسیب‌شناسی دانش بومی کاغذسازی سنتی ایران به منظور تطابق با نیازهای جامعه معاصر. دوفصلنامه نگارینه هنر اسلامی، 8 (22)، 38-54.               
طوسیان شاندیز، غلامرضا، چیت‌سازیان، امیرحسین، آزادی، مهرناز، و قشقایی‌فر، فتحعلی. (1392). آسیب‌شناسی و سطح‌بندی آسیب‌های قالی ایران. گلجام، شماره 24، 55-70. dor: 20.1001.1.20082738.1392.9.24.3.9 .
عمید، حسن. (1379). فرهنگ فارسی عمید. تهران: نشر امیرکبیر.
قربانی‌زاده، وجه‌اله، کاظمیان، غلامرضا، و افتخاری، سید محمدعلی. (1396). آسیب‌شناسی هماهنگی واحدهای سازمانی در مدیریت خدمات با استفاده از الگوی نظام پایا. نشریه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، شماره 18، 1-32.       
کاوه، کیوان، آقاحسینی، تقی، و فدوی، محبوبه سادات. (1401). شناسایی ابعاد و شاخصه‌های الگوی آسیب‌شناسی تولید دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی. مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان‌های آموزشی، 2 (1). 33-49.
لطیفی، سمیه، و سعدی، حشمت‌اله. (1390). آسیب‌شناسی تعاونی‌های فرش دستباف روستایی (مطالعه موردی: شهرستان همدان). گلجام، شماره 18، 81-96. dor: ‎ 20.1001.1.20082738.1390.7.18.6.6.
مانزینی، آندرو. (1385). مدیریت تحول سازمانی، آسیب‌شناسی سازمانی. ترجمه علی عطافر. اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
مهتاب، شکور، و پورحیدری دیلمی، تیمور. (1401). آسیب‌شناسی نیروهای انسانی در معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران. مجله پژوهش‌های معاصر در علوم و تحقیقات، 4 (43)، 31-42.  
نیکوکار، غلام‌حسین، علی‌دادی، یاسر، و رایج، حمزه. (1388). تدوین مولفه‌های اصلی آسیب‌شناسی سازمانی مرکز ملی فرش ایران با بررسی نقش آن در صادرات فرش دستباف. مدیریت بازرگانی، 1 (3)، 165-186.
Alvardo, J. M. (2000). Organizational Pathology. Retrieved from www.centrogeo.com
Brodeur, M. (2008). The Role of Organizational Diagnosis in Organizational learning, Antioch New England Graduate School. Journal of Counseling and Development, 71 (6), 642-650.                                   
Falletta, S. V. (2006). Organization Diagnostic Models. Retrieved from www.Leadersphere.com
Harrison, M. I. (1988). Diagnosing organizations: Methods, Model, and Process. Sage Publication.                                
Higginbottom, G. M. (2004). Sampling Issues in Qualitative Research. Nurse Researcher, 12 (1):7-19.  
Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth, Published by AMACOM, American Management Association.   
Marshak, R. J. (2006). Organization Development as a Profession and a Field. In: B. B. Jones & R. Brazzel (Eds.), The NTL handbook of organization development and change, perspectives. San Francisco: Pfeiffer.                             
Miles, R. E. & Snow, C. C. (2003). Organization Adaption.
Storr, V. H. (2008). The market as a social space: On the meaningful extraeconomic conversations that can occur in markets. The Review of Austrian Economics, No. 21, 135-150.  
Worley, C. G., Cummings, T. G. (2005). Organization Development & Change, Edition 8, Ustrated, Revised, Published by Thomson South- Western.
منابع اینترنتی
URL1: www.carpetvista.com
URL2: www.cpersia.com
References
Alvardo, J. M. (2000). Organizational Pathology. Retrieved from www.centrogeo.com
Amid, H. (2000). Farhang-e farsi-ye Amid. Tehran: Amir Kabir Publishing House.[In Persian].
Brodeur, M. (2008). The Role of Organizational Diagnosis in Organizational learning, Antioch New England Graduate School. Journal of Counseling and Development, 71 (6), 642-650.                                   
Dua'i, H., & BiGham, Z. (2014). Feasibility of implementing electronic marketing in the handwoven carpet market of Fars province. Modern marketing research scientific quarterly. 1 (5). 1-20. [In Persian].
Eskandari, H., Shishegar, A., & Ghasemi, H. (2015). Pathology of human resources with the three-pronged model in the General Administration of Southern Railway. The third world conference on management, economics, accounting and humanities on the eve of the third millennium. 1-23. [In Persian].
Falletta, S. V. (2006). Organization Diagnostic Models. Retrieved from www.Leadersphere.com
Ghorbanzadeh, V., Kazemian, Gh., & Eftekhari, M. (2016). Pathology of the coordination of organizational units in service management using the stable system model. Journal of resource management in the police force. No. 18. 1-32. [In Persian].
Hafez Nia, M. (2008). An introduction to research methods in humanities. 14th edition. Tehran: Samt Publications.[In Persian].
Haqshenas Kashani, F., & Saeedi, N. (2011). Ranking of factors affecting the competitiveness of the country's carpet industry with the TOPSIS fuzzy method. Modern Marketing Research Journal. 1 (1), 127-154. [In Persian].
Harrison, M. I. (1988). Diagnosing organizations: Methods, Model, and Process. Sage Publication.                                
Hasani Moghadam, S., Hosseinzadeh, M., Babaei, M., & Sadeghi, M. (2019). Pathology of Salehin's transformational and educational system based on Harrison's model (case study: Basij Aqshar organization of Razavi Khorasan province). Journal of progress, systems and strategies research. 1 (2). 11-38.[In Persian].
Higginbottom, G. M. (2004). Sampling Issues in Qualitative Research. Nurse Researcher, 12 (1):7-19. 
Imani, G. (2012). The solution for the competitiveness of handmade carpets and increasing its share in the carpet sales market. Journal of art research. 1 (2). 75-80.[In Persian].
Jalali, R. (2011). Sampling in qualitative research. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 1 (4), 310-320. [In Persian].
Junidi Jafari, M., & Beiginia, A. (2009). Pathology of human resources with the aim of improvement and development (case study: Bank Mellat). Proceedings of the 5th National Human Resources Conference. Tehran.[In Persian].                                 Kaveh, K., Aghahosseini, T., & Fadavi, M. S. (2022). Identifying the dimensions and indicators of the pathological model of knowledge production among the faculty members of Islamic Azad University. Management and leadership studies in educational organizations. 2 (1). 33-49.[In Persian].
Khodadad Hosseini, S. H. & Shamabadi, M. A. (2007). Investigating the effective factors and pathology of Iran's handmade carpet export marketing. Journal of Commerce. No. 43. 1-34. [In Persian].   
Latifi, S., & Saadi, H. (2011). Pathology of rural handwoven carpet cooperatives (case study: Hamadan city). Goljam, No. 18. 81-96. dor: ‎ 20.1001.1.20082738.1390.7.18.6.6 .[In Persian].
Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth, Published by AMACOM, American Management Association.   
Manzini, A. (2006). Organizational transformation management, organizational pathology. (A. Atafar, Trans.). Isfahhan: Arkan Danesh Publications.[In Persian].
Marshak, R. J. (2006). Organization Development as a Profession and a Field. In: B. B. Jones & R. Brazzel (Eds.), The NTL handbook of organization development and change, perspectives. San Francisco: Pfeiffer.                            
Mehtab, Sh., & Pourhaidari Deylami, T. (2022). Pathology of human resources in the Deputy of Development of Human Resources Management of Fars Province Industry, Mining and Trade Organization. Journal of contemporary research in science and research. 4 (43), 31-42.[In Persian].                             
Miles, R. E. & Snow, C. C. (2003). Organization Adaption.
Nikokar, Gh., Ali Dadi, Y., & Raaj, H. (2009). Compilation of the main components of the organizational pathology of Iran's National Carpet Center by examining its role in the export of handwoven carpets. Business Management. 1 (3). 165-186. [In Persian].
Rahmati, M. (2016). Pathology of common carpet design and innovation in them. Goljam, 4(10). 47-68. [In Persian].   
Storr, V. H. (2008). The market as a social space: On the meaningful extraeconomic conversations that can occur in markets. The Review of Austrian Economics, No. 21, 135-150. 
Tavakoli, M., & Seyedi, S. (2013). Pathology of Iranian art in the field of entrepreneurial activities. Art Research. No. 6. 73-82. [In Persian].                                                                                                                                            
Tousian Shandiz, Gh., Chitsazian, A., Azadi, A., & Qashqaeifar, F. (2012). Pathology and classification of Iranian carpet damage. Goljam, No. 24. 55-70. dor: 20.1001.1.20082738.1392.9.24.3.9.[In Persian].
Worley, C. G., Cummings, T. G. (2005). Organization Development & Change, Edition 8, Ustrated, Revised, Published by Thomson South- Western.
Zakariai Kermani, I. & Ala'i, S. (2021). Pathology of indigenous knowledge of traditional Iranian papermaking in order to meet the needs of contemporary society. Islamic art. 8 (22). 38-54. [In Persian].                                                       
URLs
URL1: www.carpetvista.com
URL2: www.cpersia.com