ابنعربی، محییالدین محمد. (۱۳۹۵). فتوحات مکیه. ترجمه عبدالرحیم انصاری. تهران: نشر علم.
اکبرنژاد، محمدتقی. (۱۳۸۸). دعاهای صادره از امام مهدی عجل الله تعالی و فرجه الشریف در عصر غیبت صغری. قم: مسجد مقدس جمکران.
القزوینی، زکریا. (۱۳۸۰). عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات. ترجمه محمدحسن خلف تبریزی. تهران: علمی و فرهنگی.
بهار، مهرداد. (۱۳۸۶). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
بوی، فیونا. (۱۳۹۴). مقدمهای بر انسانشناسی دین. ترجمه مهرداد عربستانی. تهران: نشر نقد افکار (نشر اثر اصلی ۲۰۰۶).
بیکمحمدی، نسرین، صالحی کاخکی، احمد، و زارعی، محمد ابراهیم. (۱۳۹۹). نمادشناسی و منشأیابی مضمون نقش گاو در سفالینههای نیشابور با اتکا بر متون تاریخی. پژوهشهای باستانشناسی ایران، ۱۰ (۲)، ۱۴۵- ۱۶۲. Doi: 10.22084/NBSH.2019.18799.1923
بلخاری، حسن. (۱۳۹۵). حکمت هنر اسلامی (ج. ۲). تهران: سوره مهر.
بیرونی، ابوریحان. (۱۳۶۷). آثار الباقیه عن القرون الخالیه. ترجمه اکبر داناسرشت. چاپ سوم. تهران: علمی و فرهنگی.
پاپلی یزدی، محمدحسین، و جلالی، عباس. (۱۳۷۸). آیینهای بارانخواهی در زمان خشکسالیها. تحقیقات جغرافیایی، شماره ۵، ۱۸۶- ۲۱۱.
پاکباز، رویین. (۱۳۸۵). دائرةالمعارف هنر: نقاشی، پیکرهسازی، گرافیک. تهران: فرهنگ معاصر.
پوپ، آرتور، و اکرمن، فیلیس. (۱۳۸۷). سیری در هنر ایران (ج. ۳). ترجمه نجف دریابندری و دیگران. تهران:علمی و فرهنگی.
پرهام، بهرام. (۱۳۷۱). سنگنگارههای ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
تناولی، پرویز. (۱۳۹۴). طلسم، گرافیک سنتی ایران. تهران: بن گاه.
جابز، گرترود. (۱۳۷۰). سمبلها. ترجمه محمدرضا بقاپور. ناشر مترجم.
چنگیز، سارا، و رضالو، رضا. (۱۳۹۰). ارزیابی نمادین نقوش جانوری سفال نیشابور (قرون سوم و چهارم هجری قمری). هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، ۱۵(۳)، ۴۵- ۶۷.Doi: 10.22059/jfava.2017.64029
حاتمی، زهرا. (۱۳۹۸) . طلسمات در دوره قاجاریه (گستره، کارکرد و کنشگران). جامعهشناسی تاریخی، ۱۱ (۱)، ۶۵- ۸۹.
حسامی، وحیده، و بابرکت، سمیرا. (۱۳۹۶). مطالعه نماد ماهی و کاربرد فرم آن در قالیهای صفوی و قاجار. نگارینه هنر اسلامی، شماره ۱۴، ۴۷- ۶۲. Doi: 10.22077/nia.2018.1469.1107
حسینی، منیرالسادات. (۱۳۹۳). بررسی نقشمایههای چهار شی فلزی مکشوفه از مازندران در دوره قاجار. نگارینه هنر اسلامی. شماره ۱، ۷۸- ۸۶. Doi: 10.22077/NIA.2014.562
خالقی مطلق، جلال. (۱۳۸۸). سخنهای دیرینه. تهران: افکار.
خزایی، محمد. (۱۳۸۶). تأویل نقوش در هنر ایران. در مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
خزاعی، فرزانه. (۱۳۹۵). نمادشناسی طاووس در هنر دوره قاجار. تهران: فرهنگستان هنر.
خوارزمی، حمیدرضا، و توکلی، حسین. (۱۳۹۶). طلسم و طلسمشکنی در فرهنگ عامۀ جبال بارز جیرفت. فرهنگ و ادبیات عامه، ۱۶ (۱)، ۱۳۷- ۱۶۰. Dor: 20.1001.1.23454466.1396.5.16.7.1
دوستخواه، جلیل. (۱۳۹۱). اوستا (ج. ۲). تهران: مروارید.
رحیمپور، شهدخت. (۱۳۹۴). بررسی جایگاه اسب از اسطوره تا تداوم آن بر فرش. نگارینه هنر اسلامی، شماره ۶، ۲۱- ۳۶. Doi:10.22077/NIA.2015.564
رضایی باغ بیدی، حسن. (۱۳۸۸). جادو. در دائرهالمعارف بزرگ اسلامی. جلد هفدهم. تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
رضی، هاشم. (۱۳۴۴). تحقیق درباره وندیداد (مغان چه کسانی بودند؟). مجله مهر. ۱۲ (۷). ۴۱۸- ۴۲۳.
زمردی، حمیرا. (۱۳۸۲). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه، خمسه نظامی و منطقالطیر. تهران: زوار.
سابوتسکی، اوژن. (۱۳۹۴). جادو و ذهن: سازوکارها، کارکردها، و رشد تفکر و رفتار جادویی. ترجمه فرشید مرادیان و نگین ناصری تفتی. تهران: ارجمند (نشر اثر اصلی ۲۰۱۰).
سجادیراد، صدیقه، و سجادیراد، کریم. (۱۳۹۲). بررسی اهمیت اسب در اساطیر ایران و سایر ملل و بازتاب آن در شاهنامه فردوسی. پژوهشنامه ادب حماسی، شماره ۱۶، ۹۹- ۱۲۸.
شعبانی، رضا، و رومی، فریبا. (۱۳۸۸)، تحلیل نماد و اسطوره در تاریخ. مجله مسکویه، ۴ (۱۱)، ۱۴۴.
شیرانی، راضیه. (۱۳۸۸). مطالعه نمادین طلسمهای ایرانی معاصر با تکیه بر دوران قاجار (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شیرازی، علی اصغر. (۱۳۹۰). نمادها و نشانهها در هنر اسلامی. تهران: سوره مهر.
شوالیه، ژان، و گربران، آلن. (۱۳۸۵). فرهنگ نمادها:اساطیر، رویاها، رسوم و.... ترجمه سودابه فضائلی. تهران: جیحون (نشر اثر اصلی ۱۹۸۲).
شیخی نارانی، هانیه. (۱۳۸۹). نشانهشناسی پرنده، طاووس. دوفصلنامه نقشمایه، شماره ۵، ۲۷- ۴۱.
صباغپور، طیبه، و شایستهفر، مهناز. (۱۳۸۹). بررسی نقشمایه نمادین پرنده در فرشهای صفویه و قاجار از نظر شکل و محتوا. نگره، شماه ۱۴، ۳۹- ۴۹.
صداقتی، عاطفه. (۱۴۰۱). نمادشناسی جنبههای عرفانی-اسلامی و ادبی نقش طاووس در سردر بناهای دوره اسلامی و عصر صفویه. هنر خراسان، شماره ۳، ۸۵- ۹۶. Doi:10.22034/DARAYGAH.2022.322105.1001
صادقینیا، سارا، و پوزش، سارا. (۱۳۹۴). بررسی تأویلی و نمادشناسانه نقش طاووس در هنرهای ایرانی. پژوهش در هنر و تمدن ایرانی، شماره ۳۹، ۲۵- ۴۲.
طاهری، صدرالدین. (۱۳۹۱). کهن الگوی شیر در ایران، میان رودان و مصر باستان. هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، شماره ۴۹، ۸۳- ۹۳. Doi:10.22059/jfava.2012.28523
-----. (۱۳۹۶). نشانهشناسی کهن الگوها. تهران: شورآفرین.
عبداللهیان، بهناز. (۱۳۷۸). نمادهای مهر و ماه در سفالینههای پیش از تاریخ ایران. هنرنامه، ۱ (۲)، ۴۶- ۶۳.
عسگری گلوگاهی، آیناز. (۱۳۹۳). بررسی نمادهای حیوانی در ایران عصر باستان (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
فرخزاد، پوران. (۱۳۸۶). مهره و مهر. تهران: نگاه.
فرنبغ دادگی. (۱۳۸۵). بندهش. ترجمه مهرداد بهار. تهران: توس.
فریزر، جیمز جرج. (۱۳۸۵). شاخه زرین: پژوهشی در جادو و دین. ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: آگاه (نشر اثر اصلی ۲۰۰۲).
قیامت، نگار. (۱۳۹۴). طلسمنامه ایرانی (بررسی طلسم در ایران از اندیشه تا هنر) (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران.
فربود، فریناز، و پورجعفر، محمدرضا. (۱۳۸۶). بررسی تطبیقی منسوجات ایران ساسانی و روم شرقی. نشریه هنرهای زیبا، شماره ۳۱، ۶۵- ۷۶.
کومون، فرانتس. (۱۳۸۴). آیین پر رمز و راز میترایی (اسرار میترا). ترجمه هاشم رضی. تهران: بهجت (نشر اثر اصلی ۱۹۰۳).
کوپر، جین. (۱۳۸۷). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد (نشر اثر اصلی ۱۹۷۸).
گلسرخی، ایرج. (۱۳۷۷). تاریخ جادوگری. تهران: نشر علم.
موسیپور، ابراهیم. (۱۳۸۸). دوازده + یک؛ سیزده پژوهش درباره طلسم، تعویذ و جادو. تهران: کتاب مرجع (وابسته به موسسه فرهنگی هنری کتاب مرجع).
محقق، مهدی. (۱۳۹۵). نمادهای کهن در هنر اسلامی. تهران: فرهنگستان هنر.
مختاری، محمد. (۱۳۷۹). حماسه در رمز و راز ملی. چاپ دوم. تهران: توس.
نیبرگ، هنریک سموئل. (۱۳۹۴). دینهای ایران باستان. ترجمه سیفالدین نجمآبادی. تهران: مرکز ایرانی مطالعۀ فرهنگها (نشر اثر اصلی ۱۹۳۸).
هال، جیمز. (۱۳۸۷). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر غرب و شرق. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر (نشر اثر اصلی ۱۹۹۴).
ودایی، شادی. (۱۳۹۴). بررسی نقوش تعویذها و طلسمها از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، تهران، ایران.
یعقوبزاده، آرش، و خزایی، محمد. (۱۳۹۸). نقشمایههای طلسم، تعویذ و حرز (مطالعۀ موردی: دستبافتههای عشایر لر بختیاری). هنر و تمدن شرق، ۷ (۱)، ۲۵- ۴۳. Doi: 10.22034/jaco.2019.92837
White, G. (2008). The folklore of farming: Beliefs and customs of rural life. London: Random House.
منابع اینترنتی
URL1:https://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=218042&partId=1&searchText=qajar&images (Access Date: 2024/10/1)
URL2: https://www.wikiwand.com/en/articles/Islamic_pottery (Access Date: 2024/10/1)
Refrences
Abdollahian, B. (1999). Symbols of Mithra and the moon in prehistoric Iranian pottery. Honarnameh, 1(2), 46–63 [In Persian].
Akbarnajad, M. T. (2009). Prayers issued from Imam Mahdi (may Allah hasten his reappearance) during the Minor Occultation. Qom: Masjid Moqaddas Jamkaran [In Persian].
Al-Qazwini, Z. (2001). Marvels of creatures and strange things existing (M. H. Khalf Tabrizi, Trans.). Tehran: Elmi va Farhangi [In Persian].
Asgari Galogahi, A. (2014). Study of animal symbols in ancient Iran [Unpublished master’s thesis]. Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran [In Persian].
Bolkhari, H. (2016). The wisdom of Islamic art (Vol. 2). Tehran: Soore Mehr [In Persian].
Bahar, M. (2007). A study on Iranian myths. Tehran: Agah [In Persian].
Beykmohammadi, N., Salehi Kakhki, A., & Zarei, M. E. (2020). Symbolism and origin tracing of the bull motif in Nishapur pottery based on historical texts. Iranian Archaeological Studies, 10 (2), 145–162. Doi: 10.22084/NBSH.2019.18799.1923 [In Persian].
Biruni, A. R. (1988). The remaining works from past centuries (A. DanaSeresht, Trans., 3rd ed.). Tehran: Elmi va Farhangi [In Persian].
Bowie, F. (2015). An introduction to the anthropology of religion (M. Arabestani, Trans.). Tehran: Naqd-e Afkar (Original work published 2006) [In Persian].
Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2000). Dictionnaire des symboles: mythes, reves, coutumes… (S. Fazeli, Trans.). Tehran: Jeyhoon (Original work published 1982) [In Persian].
Changiz, S., & Rezalu, R. (2011). Symbolic evaluation of animal motifs on Nishapur pottery (3rd and 4th centuries AH). Fine Arts: Visual Arts, 15(3), 45–67. Doi: 10.22059/jfava.2017.64029 [In Persian].
Cumont, F. (2005). The mysteries of Mithra (H. Razi, Trans.). Tehran: Behjat (Original work published 1903) [In Persian].
Cooper, J. (2008). An illustrated encyclopaedia of traditional symbols (M. Karbasian, Trans.). Tehran: Farshad (Original work published 1978) [In Persian].
Doostkhah, J. (2012). Avesta (Vol. 2). Tehran: Morvarid [In Persian].
Farrokhzad, P. (2007). Beads and seals. Tehran: Negah [In Persian].
Farnbagh Dadgi. (2006). Bundahishn (M. Bahar, Trans.). Tehran: Toos [In Persian].
Farboud, F., & Pourjafar, M. R. (2007). Comparative study of Sasanian and Eastern Roman textiles. Fine Arts Journal, No. 31, 65–76 [In Persian].
Frazer, J. G. (2006). The golden bough: A study in magic and religion (K. Firouzmand, Trans.). Tehran: Agah (Original work published 2002) [In Persian].
Golsorkhi, I. (1998). History of witchcraft. Tehran: Nashr-e Elm [In Persian].
Hall, J. (2008). Iconographic dictionary of symbols in Western and Eastern art (R. Behzadi, Trans.). Tehran: Contemporary Culture (Original work published 1994) [In Persian].
Hatami, Z. (2019). Talismans in the Qajar era: Scope, function, and actors. Historical Sociology, 11(1), 65–89 [In Persian].
Hesami, V. & Babarkat, S. (2017). A Study of the Symbol of Fish and Its Use in Safavid and Qajar Carpets. Negarineh Islamic Art, No. 14, 47-62. Doi: 10.22077/nia.2018.1469.1107 [In Persian].
Hosseini, M. S. (2014). A study of the role of four metal motifs discovered in Mazandaran during the Qajar period. Negarineh Islamic Art , No. 1, 78–86. Doi.10.22077/NIA.2014.562 [In Persian].
Ibn Arabi, M. M. (2016). Al-Futuhat al-Makkiyya (Vol. 4) (A. Ansari, Trans.). Tehran: Nashr-e Elm [In Persian].
Jobs, G. (1991). Symbols and signs in Eastern and Western art (M. R. Bagha Pour, Trans.). Tehran: Author [In Persian].
Khaleghi Motlagh, J. (2009). Sokhanhaye Dirineh [Ancient sayings]. Tehran: Afkar [In Persian].
Khazaei, M. (2007). Interpretation of motifs in Iranian art. In Proceedings of the Islamic Art Conference. Tehran: Islamic Art Studies Institute [In Persian].
Khazaei, F. (2016). Symbolism of the peacock in Qajar art. Tehran: Academy of Arts [In Persian].
Kharazmi, H. R., & Vatoukali, H. (2017). Talisman and talisman-breaking in the popular culture of Jebal Barz, Jiroft. Culture and Folklore, 16(1), 137–160. Doi. 10.1001.1.23454466.1396.5.16.7.1 [In Persian].
Musapour, E. (2009). Twelve plus one: Thirteen studies on talismans, amulets, and magic. Tehran: Ketab Marja [In Persian].
Mohaghegh, M. (2016). Ancient symbols in Islamic art. Tehran: Academy of Arts [In Persian].
Mokhtari, M. (2000). Epic in national mystery and secret (2rd ed.). Tehran: Toos [In Persian].
Nieberg, H. S. (2015). Religions of ancient Iran (S. N. Najmabadi, Trans.). Tehran: Iranian Center for Cultural Studies (Original work published 1938) [In Persian].
Pakbaz, R. (2006). Encyclopedia of art: Painting, sculpture, graphics. Tehran: Farhang Moaser [In Persian].
Papoli Yazdi, M. H., & Jalali, A. (1999). Rain-seeking rituals during droughts. Geographical Research, No. 5, 186–211 [In Persian].
Parham, B. (1992). Rock carvings of Iran. Tehran: Elmi va Farhangi [In Persian].
Pope, A., & Ackerman, Ph. (2008). Survey of Persian Art (Vol. 3) (N. Daryabandari et al., Trans.). Tehran: Elmi va Farhangi [In Persian].
Rahimpour, S. (2015). Examining the status of the horse from myth to its continuity on carpets. Negarineh Islamic Art, No. 6, 21–36. Doi.10.22077/NIA.2015.564 [In Persian].
Rezaei Baghbidi, H. (2009). Magic. In The Great Islamic Encyclopedia (Vol. 17). Tehran: Great Islamic Encyclopedia [In Persian].
Razi, H. (1965). Research on Vendidad (Who were the Magi?). Mehr Magazine, 12 (7), 418–423 [In Persian].
Zomorodi, H. (2003). Comparative critique of religions and myths in Shahnameh, Nizami’s Khamsa, and Mantiq al-Tayr. Tehran: Zavar [In Persian].
Sabotsky, E. (2015). Magic and the mind (F. Moradian & N. Naseri Tafti, Trans.). Tehran: Arjmand (Original work published 2010) [In Persian].
Sajadi Rad, S., & Sajadi Rad, K. (2013). The importance of the horse in Iranian and other nations’ myths and its reflection in Ferdowsi’s Shahnameh. Epic Literature Research Journal, No. 16, 99–128 [In Persian].
Shabani, R., & Roumi, F. (2009). Analysis of symbol and myth in history. Meskouyeh Journal, No. 11, 144 [In Persian].
Shirani, R. (2009). Symbolic study of contemporary Iranian talismans with emphasis on the Qajar period (Unpublished master’s thesis). Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran [In Persian].
Shirazi, A. A. (2011). Symbols and signs in Islamic art. Tehran: Soore Mehr [In Persian].
Sheikhi Narani, H. (2010). Semiotics of the bird: Peacock. Naghshmaya Research of Visual Arts, 3(5), 27–41 [In Persian].
Sabaghpour, T., & Shayestehfar, M. (2010). A study of symbolic motifs of birds in Safavid and Qajar carpets in terms of form and content. Negareh Journal, No. 14, 40 [In Persian].
Sedaghati, A. (2022). Symbolism of mystical-Islamic and literary aspects of the role of the peacock in the entrance façades of Islamic and Safavid era buildings. Honar Khorasan, No. 3, 85–96. Doi: 10.22034/DARAYGAH.2022.322105.1001 [In Persian].
Sadeghnia, S., & Poozesh, S. (2015). An interpretive and semiotic study of the role of the peacock in Iranian arts. Research in Iranian Art and Civilization, No. 39, 25–42 [In Persian].
Taheri, S. (2012). The archetype of the lion in Iran, Mesopotamia, and ancient Egypt. Fine Arts Journal, No. 49, 83–93. Doi:10.22059/jfava.2012.28523 [In Persian].
-----. (2017). Semiotics of archetypes. Tehran: Shour Afarin [In Persian].
Tanavoli, P. (2015). Traditional Iranian graphic talismans. Tehran: Bon Gah [In Persian].
Vedaei, Sh. (2015). Study of motifs of amulets and talismans from the Safavid to the end of the Qajar period [Unpublished master’s thesis]. Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran [In Persian].
White, G. (2008). The folklore of farming: Beliefs and customs of rural life. London: Random House.
Yaghoubzadeh, A., & Khazaei, M. (2019). Motifs of talismans, amulets, and charms: A case study of Bakhtiari nomads’ handwoven textiles. Art and Civilization of the East, 7(1), 25–43. Doi: 10.22034/jaco.2019.92837 [In Persian].
URLs:
URL1:https://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=218042&partId=1&searchText=qajar&images (Access Date: 2024/10/1)
URL2: https://www.wikiwand.com/en/articles/Islamic_pottery (Access Date: 2024/10/1)