بررسی شکل و نقش در آینه‌کاری خانه‌های تاریخی تهران دوره قاجار

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر ایران، ایران.

2 دانشیار، گروه صنایع دستی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.

چکیده

هنر آینه‌کاری را می‌توان آخرین ابتکار هنرمندان ایرانی در معماری داخلی و تزیین درون بنا دانست. تهران به عنوان پایتخت دوره قاجار محلی برای ساخت ابنیه اعیانی و درباری شد تا از این طریق تزیینات معماری ایرانی در قالبهای گوناگون ساخته و پرداخته شود. هنر آینه‌کاری در تهران روند و مسیر خاصی را به مرور زمان پیش گرفت که شاید بتوان از آن در قالب شیوه تهران نام برد. هدف پژوهش بررسی ویژگی‌های فرم و نقش در تزئینات آینه‌کاری در خانه‌های تاریخی تهران، پاسخی برای این سوال ارائه شود؛ ویژگی شکل و نقش آینه‌کاری‌ها در بناهای مسکونی تهران دوره قاجاری چیست؟ عناصر ترکیبی یا اجزای تزئینی در آینه‌کاری بناهای تاریخی تهران چه ویزگی هایی دارند؟ . تحقیق از نظر هدف، بنیادی و ماهیتی توصیفی و تحلیلی دارد. جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و بویژه میدانی بوده و نگارندگان از طریق حضور در محل و مصاحبه با کارشناسان تزیینات آینه‌کاری در تهران را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس مطالعات انجام شده در این پژوهش به نظر می‌رسد که فضاهای آینه‌کاری شده خانه‌های شهر تهران که بیشتر در بخش شاهنشین قرار داشتند، علاوه بر جنبه تزیینی، به دلیل قرار گرفتن آن‌ها در بخش زمستانی خانه (شمال و غرب) دارای جنبه کاربردی هم بودند. برای شاهنشین بخش تابستانی نیز کاربری بادگیر و تبدیل ساختمان به ایوان در نظر گرفته شده بود. با توجه به نتایج به دست آمده، متداول‌ترین نقشمایه‌ها، نقوش هندسی با بیشترین کاربرد و نقوش حیوانی، کمترین کاربرد را داشته‌اند. در مورد اجزای تزیینی به کار رفته در خانه‌ها نیز قاب‌بندی ها بیشترین فراوانی و عنصر جام‌ و ‌شمعدان کمترین استفاده را داشته‌‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey Form and Motif in Mirror Decoration of Historic Houses of Tehran in Qajar Dynasty

نویسندگان [English]

  • Niloofar Iizadi 1
  • Alireza Sheikhi 2
1 MA. Handicrafts Department. University of Art of Iran. Tehran.Iran.
2 Associate Professor. Handicrafts Department. University of Art of Iran. Tehran.Iran.
چکیده [English]

The art of mirror work can be considered the latest innovation of Iranian artists in interior architecture and interior decoration. Tehran, as the capital of the Qajar period, became a place for the construction of noble and court buildings, so that Iranian architectural decorations could be made and decorated in various forms. The art of mirror work in Tehran followed a specific trend and path over time, which can perhaps be called the Tehran style. The purpose of the research is to examine the characteristics of the form and role in mirror work decorations in historical houses in Tehran, to provide an answer to this question; What are the characteristics of the form and role of mirror work in residential buildings in Tehran during the Qajar period? What are the characteristics of the composite elements or decorative components in the mirror work of historical buildings in Tehran? . The collection of information was library and especially field, and the authors examined mirror work decorations in Tehran by being on site and interviewing experts. Based on the studies conducted in this research, it seems that the mirrored spaces of the houses in Tehran, which were mostly located in the Shahneshin section, in addition to their decorative aspect, also had a practical aspect due to their location in the winter part of the house (north and west). For the Shahneshin section, the summer part was also intended to be used as a windbreak and to convert the building into a veranda. According to the results obtained, the most common motifs, geometric motifs, were the most used and animal motifs were the least used. Regarding the decorative elements used in the houses, the frames were the most common and the cup and candlestick elements were the least used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mirror decorations
  • Tehran buildings
  • Qajar period
  • Mirror shapes
  • Mirror patterns